Grote formaatzaag gezocht

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ja, of je verdiept je in de mogelijkheden van een Walko, deze kun je uitgeklapt tegen de muur zetten en er een paar steunen opklikken waar je plaat op komt.
Samen met een Festool of Mafell invalzaag en een lineaal van 3 met en een paar houtklemmen ben je spekkoper :<) Weinig beslag op je vloerruimte en je kunt je gereedschappen op meerder manieren gebruiken.

https://www.gereedschappro.nl/walko/producten
 
Laatst bewerkt:

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Keuze genoeg zo te zien. Als ik een zaag koop van 8000 of 4000 euro waar ga ik dan verschil merken? Ik begrijp dat er kwaliteitsverschil is maar waar uit dat kwaliteitsverschil zich in?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Gewicht en daarmee stabiliteit, en meestal ook levensduur. Naar mate machines duurder worden veranderen de materialen, bijv. van goedkope plastics naar (giet)aluminium of naar gietijzer/staal. Naarmate de materialen lichter (en vooral zachter) zijn zal slijtage eerder optreden. En daarmee gaat de nauwkeurigheid langzaam of sneller achteruit.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Keuze genoeg zo te zien. Als ik een zaag koop van 8000 of 4000 euro waar ga ik dan verschil merken? Ik begrijp dat er kwaliteitsverschil is maar waar uit dat kwaliteitsverschil zich in?

Kijk bijvoorbeeld eens naar de lagering van de roltafel. Welke is er gemaakt om na een jaar lang elke werkdag 8 uur te zagen nog steeds binnen dezelfde toleranties te lopen?

Of dat voor een hobbyist die 2 uur in de week zaagt dan nuttig is, is natuurlijk de vraag, maar je kunt je voorstellen dat dat voor een bedrijf wel belangrijk is.
 

tuoh

Oud hout
Keuze genoeg zo te zien. Als ik een zaag koop van 8000 of 4000 euro waar ga ik dan verschil merken? Ik begrijp dat er kwaliteitsverschil is maar waar uit dat kwaliteitsverschil zich in?

De prijssetting heeft niet alleen te maken met bouwkwaliteit, de ouderdom van een machine, en het merk, heeft ook een grote inbreng. Ben je niet echt thuis in het wereldje, kies dan voor een jonge machine.
Om de plus en min punten van een bepaalde machine te onderkennen moet je al wat ervaring hebben. Niet alleen van de werking, maar ook het onderscheid kennen tussen de diverse machinebouwers en hun producten.
Machines van "top"merken zijn doorgaans veel robuuster gebouwd dan hun minder dure broeders.
Een "Altendorf" gaat een stuk langer mee dan de doorsnee Italiaan bijvoorbeeld. Is die laatste dan een slechte koop? dat hoeft niet zo te zijn, maar een grondigere inspectie is wel noodzakelijk om het "kaf van het koren te scheiden":p
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Oké, dankjewel ben van plan een Felder of altendorf te nemen alleen is een beetje moeilijk om met zo'n grote zaag de werkplaats in te delen
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Zoals hier al eens eerder genoemd is zal ik gaan voor een verticale platenzaag (Harwi, Elcon) i.v.m. de geringe ruimte die deze zagen innemen. Hiernaast is een professionele radiaalzaag (zoals je zelf al aangaf) erg handig voor het afkorten van materiaal. Mocht je veel balken moeten schulpen dan kun je (op termijn) nog een (gebruikte) zaag (Harwi 130 etc.) aanschaffen.
Op deze manier houd je niet alleen meer ruimte over in de werkplaats maar heb je door het gebruik van meerdere machine ook minder omsteltijd/insteltijd nodig voor de machines.
 

tuoh

Oud hout
Oké, dankjewel ben van plan een Felder of altendorf te nemen alleen is een beetje moeilijk om met zo'n grote zaag de werkplaats in te delen

Als je de zijtafel van de rolwagen niet alle dagen nodig hebt kan je dat ding er in een mum van tijd afnemen en tegen de muur parkeren. Krijg je ineens een zee van ruimte ter beschikking:p

Heb zelf een grote combi van Felder staan met een roltafel van 2500mm, dit in een ruimte van 6 x 12m. Meestal hangt de zijtafel tegen de muur, enkel als ik het ding nodig heb hang ik aan de machine.
Felder heeft een prima oplossing om de zijtafel makkelijk weg te nemen en terug te plaatsen, maar gewoon uit de hand lukt even goed. Kost mij hooguit een paar sec.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Oké, dankjewel ben van plan een Felder of altendorf te nemen alleen is een beetje moeilijk om met zo'n grote zaag de werkplaats in te delen
Als je de zijtafel van de rolwagen niet alle dagen nodig hebt kan je dat ding er in een mum van tijd afnemen en tegen de muur parkeren. Krijg je ineens een zee van ruimte ter beschikking:p

Heb zelf een grote combi van Felder staan met een roltafel van 2500mm, dit in een ruimte van 6 x 12m. Meestal hangt de zijtafel tegen de muur, enkel als ik het ding nodig heb hang ik aan de machine.
Felder heeft een prima oplossing om de zijtafel makkelijk weg te nemen en terug te plaatsen, maar gewoon uit de hand lukt even goed. Kost mij hooguit een paar sec.

Da probleem van indelen heb ik ook, ik zit (ook) met een ruimte van 6x12m en kom er niet echt uit. In de ruimte moet ik kwijt kunnen een Hammer C3-31 met 2m roltafel, cnc frees voor plaatmateriaal van 1,25x2,5m, opberg rek voor platen (oppervlakte 3x3meter), stofafzuiging, pelletkachel, bureau voor tekenwerk voor de cnc, verschillende kasten voor het opbergen van materiaal en machines en liefst nog een werktafel. Liefst zou ik achteraan in de ruimte nog een dubbele deur/poort steken zodat ik niet zoals nu platen per stuk door en enkele deur moet binnen dragen maar gewoon met de heftruck kan binnenzetten.
 

tuoh

Oud hout
Dat gaat niet lukken vrees ik, 12 x 6m geeft nu éénmaal maar 72m2:p Tenzij er een (tussen)verdiep in kan geplaatst worden?
Voor wat jij allemaal opsomt heb je al snel minimaal het dubbele nodig, maar liever nog wat meer.

Mijn werkbanken, werktafel en draaibank staan in een aanpalende ruimte van ook nog eens 6 x 6m. Maar zelfs dan krijg ik er geen heftruck meer bij:D
Liggen de afmetingen vast, dan ga je nog eens met de loep door je eisen moeten gaan denk ik.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Met 300m2 is een heftruck soms zelf nog proppen en dan hebben we die breedband nog niet eens staan. De conclusie die ik tot nu toe heb getrokken is dat je niet snel genoeg ruimte hebt, maar wel vaak binnen de beschikbare ruimte kunt doen wat nodig is....
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Dat gaat niet lukken vrees ik, 12 x 6m geeft nu éénmaal maar 72m2:p Tenzij er een (tussen)verdiep in kan geplaatst worden?
Voor wat jij allemaal opsomt heb je al snel minimaal het dubbele nodig, maar liever nog wat meer.

(Tussen) Verdiep is helaas geen optie, uitbreiden ook niet, hoogstens een afdakje. Plafond hoogte is 2m75

Misschien nog even vermelden het is niet de bedoeling om met de heftruck binnen te rijden, enkel een pak platen of at dan ook net binnen te zetten, van daar uit kan ik het dan met een (nog te voorziene) vacuümlift in de rek/op de machines leggen.

Op zich past alles er in (in ieder geval staat alles er nu toch in). Enkel de exacte indeling voor een goede flow ontbreekt nog. Maar dat komt misschien nog als alle overbodige rommel er uit is en ik eens opgeruimd heb. :confused::confused::cool:

Maar we drijven af, topic ging over een formaatzaag
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
We kunnen de werkplaats met wat slopen 12x7 meter maken. Ik twijfel tussen de altendorf wa6 met 2600 of 3200mm roltafel en de felder k500 of 540s.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Wat doe je eigenlijk met hout? En in één draadje lees ik dat je binnen drie jaar naar de states vertrekt en alles op accu's zou willen hebben en hier ben je op zoek naar grote formaatzaagtafels? Bij mijn weten zijn die nog niet op accu's. Er blijkt misschien enige verbazing uit mijn vragen, anderszijds krijg je misschien gerichtere antwoorden?...... Groet, Hendrick
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Ik wil over 3 jaar inderdaad naar de VS maar met aanvragen en dergelijke ben je 6 jaar verder en ik heb de machines nodig omdat ik veel meubels verkoop en ik hierdoor soms 10 keer dezelfde afmeting moet zagen. Ik wil mijn gewone gereedschap wel op accu waar mogelijk. Ik denk dat ik voor de Felder ga mede omdat ik ook een Hammer lintzaag en Felder vlak dikte bank wil kopen. Lekker makkelijk om dan een keer per jaar de Felder monteur alles laten inspecteren.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ooooh, ja, duidelijk. Kun je in Barneveld voor 3 machines een mooie prijs bedingen. Ik heb er een Hammer A A31 vvd bank gekocht met SPIRAALas. Investering dubbel dwars en dik waard. Met tafelverlenging aan beide kanten. Kun je ook op de Hammer lintzaag gebruiken. Groet, Hendrick
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Heb al een brochure van Felder ontvangen maar ivm bedrijf geen tijd om er heen te gaan maar dat komt wel in een vakantie.
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
De uiteindelijke maat word 10 bij 7. Dit omdat de schuur anders voorbij het achtererf komt en monumentenzorg moeilijk gaat doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.