Grote formaatzaag gezocht

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Hallo,

Ik ben van plan om dit najaar begin volgend jaar een grote werkplaats te bouwen(8 bij 6 meter) ik ben nu opzoek naar een formaatzaag(400 volt is eventueel aanwezig)

Eisen:
Makkelijk instelbaar
Voorritser
Zaagblad tot geleider minimaal 120cm
Grote roltafel(minimaal 250cm)
Budget max 10000 euro het liefst minder(BTW kan ivm bedrijf worden afgetrokken)

Ik heb al 2 zagen op het oog(zie foto's)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20180604-221912.jpg
    Screenshot_20180604-221912.jpg
    48 KB · Weergaven: 583
  • Screenshot_20180604-222021.jpg
    Screenshot_20180604-222021.jpg
    53,6 KB · Weergaven: 582

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Wat wil je ermee gaan doen? Want een formaatzaag is leuk, maar je werkplaats staat er gelijk al halfvol mee.
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Met name grote platen zagen. Dikke balken schulpen en dergelijke. Ik vind het bereik van een gewone zaagtafel te klein en formaatzagen zijn wat luxer.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Groot is een relatief begrip, zeker als je over 6*8 meter spreekt om er een grote formaatzaag te plaatsen...

Een en ander hangt af van wat er nog in die ruimte moet (werktafels, andere stationaire machines(topie, vlakbank, vandiktebank, lintzaag, stockage van gereedschap, materiaal, hout....), hoe de ingangen eruitzien enzoverder....

Een formaatzaag met een rolwagen van 3 meter heeft al snel een voetafdruk van 7 x 4.5 meter.... Er kan er zeker een staan in de bovenvermelde ruimte, maar heel veel plaats blijft er niet meer over. Anderzijds is een formaatzaag in veel werkplaatsen het belangrijkste toestel dat er staat... Als je er een koopt, zorg er dan voor dat het totaalplan goed in elkaar zit.... Door een schaaf of een topie zo op te stelllen dat je deuren of poorten open kan zetten om de in- en uitvoerlengtes te verhogen kan je eventueel wat winnen....

Over het budget en de voorgestelde machines: De robland is een machine die heel veel voorkomt als betaalbare paneelzaag, Belgische machine met goede prijs-kwaliteitsverhouding. De andere machine ken ik niet onmiddellijk. Indien je meer dan een paneelzaag alleen nodig hebt kan een grotere combi met bijvoorbeeld zaag & frees in één machine een optie zijn (b.v. Robland, Rojek, hammer in de prijsvriendelijke hoek, SCM, Casadeï, Felder 7reeks als het wat zwaarder en duurder mag). Als je alleen een grote paneelzaag nodig hebt, over 400 volt beschikt, en de toegang tot je werkplaats groot genoeg is, heb je ook op de tweedehandsmarkt heel wat mogelijkheden. Zo vind je bijvoorbeeld relatief recente machines van Altendorf vanaf 6000 - 7000 euro. Voor het genoemde budget kan je soms een F 45 vinden (zowat de industriestandaard in de paneelzagen). Het kan misschien een optie zijn om een onderhoudstechnicus te raadplegen bij de aankoop als je er zelf niet genoeg in thuis bent om een machine te keuren bij de aankoop en helemaal op punt te stellen.... De voorgestelde Robland (of varianten op deze machine, meestal met manuele verstellingen) vind je trouwens ook heel regelmatig tweedehands, is een veel voorkomende machine, tweedehandsprijs vanaf 3000 a 3500 voor een relatief recente machine.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Laatst bewerkt:

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
De werkplaats kan misschien 9 meter lang worden met 2 grote garagedeuren is er genoeg ruimte naar buiten. Er moet nog een vlak en diktebank lintzaag freestafel afzuiger Afkortzaag en wat gewoon gereedschap komen. Ik ben van een afkortzaagstation te maken van 9 meter lang met veel kastruimte ik hoop daar al mijn normale gereedschap kwijt te kunnen. En de lintzaag wil ik verrijdbaar maken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De aandrijver is er niet meer bij, want die staat in mijn werkplaats :)

Machine is wel in goede staat (slechts gebruikt voor 1 particulier project).

******.... Ik had hem indertijd thans ook gemaild voor enkel de aandrijver en eccentrische klem :rolleyes:
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Alles zal staan of vallen met de organisatie van je werkplaats... Kan je alleen maar zelf maken, jij weet wat je wil gaan maken, hoe dit gaat lopen, hoeveel hout er gestockeerd gaat worden...

Voor mij (hoofdzakelijk kleinschalig interieurafwerking, meubelbouw (voornamelijk eigen woning)) heeft b.v. een afkortstation weinig nut: brut afkorten kan zonder ook heel snel, precies kan tot 2.60 m op de paneelwagen.... Meeste lengtes bij interieurafbouw zijn korter of op locatie... Lange stukken worden meestal al afgekort voor ze mijn werkplaats binnen komen. Ben meer met werktafels... Heb mijn frees gecombineerd in de paneelzaag, is sinds kort machine van Felder met hogesnelheidsfreesas, wat maakt dat de freestafel eruit kon (voor een freestafel kan je ook wel compacte oplossingen maken natuurlijk...). Buiten één werkbank en de stationaire machines zoveel mogelijk op wielen gezet of aan het zetten... Je moet je echt proberen voor te stellen hoe je iets gaat maken, waar je voorraad en spullen liggen hebt, wat je waar legt, waar je het legt na de volgende bewerking... Waar je gaat monteren.... Hoe je dit gaat doen op het ogenblik dat er toevallig twee projecten gelijk lopen... en er nog een hoop rommel is aangewaaid...
 
Laatst bewerkt:

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
balken kan ik op zolder leggen en plaatmateriaal wil ik onder een afdak plaatsen(wel helemaal waterdicht) ik ben momenteel bezig met het tekenen van de werkplaats wat nog aardig veel werk is om alles zo te maken dat het vergunningsvrij is. ik heb graag zo'n groot afkortzaagstation omdat ik daar veel gereedschap in kwijt kan en ivm boerderij regelmatig lange balken moet zagen. ik heb nog niet echt een gedetailleerde uitwerking waar alles komt te staan maar die zal ik snel op het forum plaatsen(hopelijk vanavond nog)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Platen zagen en dikke balken schulpen? Dikke balken schulpen kan uiteraard ook met een goede lintzaag. Sterker nog, ik zou zeggen dat dat het betere gereedschap daarvoor is.
Als je de hele dag platen moet verzagen is een formaatzaag zeker het juiste gereedschap om aan te schaffen, maar zoals al aangegeven: het is een machine die veel ruimte inneemt. Tenzij je van plan bent om met grote platen (bijv. 305x122) te gaan werken zou ik echt geen 3200 model gaan kopen. Kijk liever naar een compacter model zoals een NXZ of E2500. Dat scheelt niet alleen geld, maar het bespaart ook veel ruimte. Stop die besparing liever in een steviger lintzaag, zodat je makkelijk balken kunt herzagen. Die kun je ook makkelijker verrijden, zodat je minder beperkt bent in de lengte qua zagen.
N.B. Holzmann zou ik overslaan: volgens mij is het meer een soort van HBM-achtig handelshuis, dat voor een groot deel Chinese apparatuur verkoopt. Het is de vraag of je gedurende langere tijd onderdelen voor die machines kunt krijgen.
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Ik zal vanavond en morgen nog wat informatie inwinnen over verschillende zagen. Gevonden in 10 seconden? Dankjewel ik zal wel verkeerd gekeken hebben.
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Als ik het goed begrijp moet ik de roltafel+290mm dus voor 2600mm roltafel ongeveer 2890mm dus met wat loopruimte eromheen pak hem beet 3,5 meter bij 3,5 meter???
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als de roltafel van 2600mm de volledige slag maakt, is dat dus twee maal 2600=5200mm. Plaatje moet wel over de volledige lengte door hé.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Eigenlijk is het meer: de volledige slag is eigenlijk volle ruimte voor het blad, volle ruimte achter het blad. Het blad zit daar nog tussen. En je hebt ruimte nodig voor de balk, en om erachter te staan/er omheen te lopen. In de breedte geldt: volle lengte van je materiaal plus de aanslag links (plaat haaks maken), en minimaal halve lengte rechts van het blad (halveren van de plaat). Plus uiteraard ook daar weer ruimte om er omheen te kunnen lopen. Zoals al aangegeven: een formaatzaag vreet ruimte. Ga anders eerst eens kijken bij iemand, en neem een meetlint mee.
 

De Houtwerker

Actieve deelnemer
18 jan 2016
29
0
Tilburg
Ik denk dat je met de afmetingen van je werkplaats er goed aan doet om te bekijken of je de oplegtafel
van de beoogde formaatzaag makkelijk kan demonteren/monteren. Je hebt de oplegtafel alleen nodig als je hele platen gaat zagen
door de oplegtafel te demonteren creeer je extra werkruimte en je kan nog gewoon het kleinere Zaagwerk doen en balken schulpen.
wat betreft de lengte van de oplegtafel zou ik adviseren om de 320 cm te pakken. Met de afmetingen van veel gefineerd plaatwerk heb je dit gewoon nodig.
Als er budget voor is zou ik ook zeker kijken naar een combi waar de freestafel in zit.
De vlakvandikte zou ik apart nemen, deze kun je verrijdbaar maken.
Daarnaast sluit ik me bij m’n medeforummers aan om zoveel mogelijk verrijdbaar te maken zodat je flexibel bent.
Qua merk formaat zou ik Felder adviseren (heb zelf de K700) en vlakvandikte heb ik een Hammer (silent power-as)
beide machines zeer tevreden.
succes met het inrichten !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.