Hoe heet zo'n schaaf (?) om zitvlak uit te hollen?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

Ik vroeg me af of jullie de naam weten (een een plek waar ze betaalbaar zijn) van die geboven schaven met twee handvaten die men gebruikt om het zitvlak van o.a. Windsor stoelen mee uit te halen. Ik vind enkel de Engelse benamingen "inshave". En waar kan je die tegen een redelijk prijs kopen?

OF zijn er alternatieven om holle dingen (zoals zitvlak van stoel) mee uit te hollen?

Alvast bedankt!

Groeten,

P
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
OF zijn er alternatieven om holle dingen (zoals zitvlak van stoel) mee uit te hollen?

Er zijn accessoires voor haakse slijpers die daar heel geschikt voor zijn. Arbortech is een van de makers (uit het hoofd). De techniek is vaak zo: de profieldiepte voorboren (dus specifieke dieptes aanhouden), vervolgens met zo'n tool tot die dieptes materiaal weghalen en dan middels schuren afmaken.

YouTube eens op Sam Maloof…
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Waarschijnlijk bedoel je een travisher. Er zijn allerlei varianten waarvan ik er hier 2 afbeeld. Zelf heb ik de beste ervaring met dat banaanmodel op de tweede foto .

foto (40).JPG

foto (1).JPG

mvg
Klaas
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Waarschijnlijk bedoel je een travisher. Er zijn allerlei varianten waarvan ik er hier 2 afbeeld. Zelf heb ik de beste ervaring met dat banaanmodel op de tweede foto .

Bekijk bijlage 77643

Bekijk bijlage 77644

mvg
Klaas

Bedankt allen voor de tips! Ik had inderdaad beide schaven voorbij zien komen in filmpjes. Deze laatste 'travisher' heeft dat ook een nederlandse benaming?
Ik vind ze op engelse sites enzo...voor 100 pond! Das niet mis voor zo'n schaaf!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik vind ze werkelijk prachtig maar kon er niet mee overweg. Een uitzondering vormde voor mij de banaan.
Misschien dat je bij ""de Praktijk"" in Winsum nog een travisher (ook de banaanvorm) kunt bemachtigen voor minder dan 100 Euro
Zijn website is:

http://www.w30.nl/

De travisher is een soort spookschaaf maar ik ken geen Nederlandse benaming.

mvg
Klaas
 
P

Pel

Guest
Baptist heeft deze scorp haalmessen van Pfeill, ik heb er nooit mee gewerkt Pascal, maar ik denk dat je zeker een tijd zult moeten oefenen voor dat je de slag te pakken hebt. Ik heb hier zelf wel ronde een kuiper schaaf liggen en een bolle spookschaaf, die mag je wat mij betreft gerust een tijd lenen.

Groet Pel.

large_15077946928723.jpg
SDC12239.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.