mdf met lijnolie

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

Ik zat met een vraagje, denk dat dit de goede plek is.

Over een tijdje moet mijn werkplaats eraan geloven, Helaas.
Heel wat spullen zullen naar een vochtiger klimaat gaan.

Zo ook mijn mdf "linealen" en andere jigs voor de tafelzaag. Gemaakt uit mooie restjes mdf met bamboe fineer erop. Alleen sommige stukken/delen van die jigs zijn gewoon open mdf.

Ik zou die jigs etc graag willen houden, omdat er toch veel werk in zit. Kan ik die open stukken mdf zonder fineer, ter bescherming insmeren met gekookte lijnolie? Werkt dat en blijft het mdf dan stabiel/recht? Of reageert mdf dan soortgelijk als met water door te zwellen?


Thanks alvast!
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Tja, wat is vochtig? En wat is de vochtigheidsgraad van je huidige "bewaarplaats". Ik kan me voorstellen dat als je alles plat en ondersteund neerlegt of volledig verticaal ophangt nog wel even plezier hebt van deze spullen. Als het olie met een beschermende functie moet zijn kun je ook Ikea houtolie gebruiken, alleszins betaalbaar en het plakt niet. Groet, Hendrick.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Ik heb het mdf bovenblad van mijn werkblad ingesmeerd met 2 lagen lijnzaadolie, gaat prima . Zwelt iig niet op.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Mdf is net een zeeman in een kroeg met bier — het kost veel om het te verzadigen. En dan is het nog niet helemaal vochtbestendig, heb ik ervaren. Direct (langdurig) contact met water is funest.
Ik zou eerder een filmvormend middel gebruiken.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Alle schuur spullen qua gebruik doe ik meestal is een blanke pu lak (watebasis) tijdje terug. Bij hornbach Gildemeester pu gekocht prima spul.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.