Een nieuwe of gebruikte stationaire zaagmachine?!

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Na jarenlang mobiel en/of in een (te) kleine werkplaats gewerkt te hebben is het tijd voor een stationaire machine.
Mn laatste mobiele zaag, de Mafell Erica 85 Ec was ik afgelopen weekend binnen 12 uur kwijt aan een mede Woodworker.
Nu moet er met enige spoed (ik ben mn werkplaats aan het inrichten) een andere machine komen.
De challenge gaat tussen een Hammer, een Harvey of een tweedehands bakbeest met roltafel langer dan 2,8 meter. Nieuwe, oude, appels en peren vergelijken dus.
Er staat al een en ander over Harvey's en Hammers in de forums, als er behoefte aan is wil ik mijn getob, de ongetwijfeld geniale inzichten en afwegingen, het geploeter, de frustratie en uiteindelijk het hoogtepunt wel met jullie delen.
Laat maar wat horen, groet, Hendrick
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Plaats, budget, beschikbaarheid van krachtstroorm, toegankelijkheid van de werkplaats spelen een rol...

Met de Harvey ben ik niet vertrouwd.

Voor de nieuwprijs van de Hammer vind je op de tweedehandsmarkt een industriële paneelzaag... Zeker als de machine niet digitaal gestuurd moet zijn....

Ik zou niet twijfelen, als je de ruimte ervoor hebt, een volwaardige paneelzaag.... Tweedehands vlot te vinden... Kan je dit zelf transporteren? Als het nieuw moet zijn en het budget is beperkt zou ik ook eens naar de Robland machines kijken, worden heel vaak genomen als budgetvriendelijke paneelzaag en zijn een stuk solider uitgevoerd dan Hammer (zijn niet te vergelijken met een kleinere combi van robland).
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Als je voor de Hammer gaat: let erop dat de parallelgeleider op een volstalen geleider staat, bij de goedkopere is dit een aluminium profiel.
Vanaf de Felder 500 reeks hebben de machines dezelfde rolwagen als de 7 en de 9 reeks van Felder.

Maar nogmaals, als je het kan zetten zou ik bij een beperkt budget voor een tweedehandse volwaardige paneelzaag gaan. Er zijn veel degelijke machines op de tweedehandsmarkt met manuele verstellingen... Veel bedrijfjes starten met een budgetvriendelijke machine, en zetten van zodra het budget het toelaat een digitale gestuurde machine neer...
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Gister op weg naar Rick in Zwolle om nog wat hout op te halen, vastbesloten om door te rijden naar Almelo en Staphorst om daar nog eens naar wat zaagtafels te kijken. De afmetingen van Ricks werkplaats zijn toch niet misselijk maar wat neemt zo'n formaatzaag een enorme hoeveelheid ruimte in! De roltafel bepaald de lengte dus 2 x 320 is zo'n zeven meter. En wil je er een beetje omheen kunnen springen dan is dat ook zo'n 4 meter breed. Bij elkaar 28 meter2.

Nu is het oppervlak van mijn atelier zo'n 280 m2 en ik huur, dus maandelijks is 10% van de huur voor het vloeroppervlak van de formaaatzaag. En een formaatzaag is een typisch europees iets, de amerikanen zagen met een cabinetzaag met een outfeed tafel(tje) erachter. Veel prettiger als je met kleinere werkstukken bezig bent. En die amerikanen zijn toch niet allemaal gek?
Een kleinere formaatzaag dan? Tijdens de lenteacties bij Felder in Barneveld een mooie Hammer laten samenstellen met een roltafel van 240(?) Maar daar knapte ik af op de levertijd van 10 weken + bouwvak. En het verschil met een Felder 500 is, zoals Bart hierboven aanraad niet zo heel groot meer, doorsparen dan? Terug naar de vraag WAT zaag ik tot nu toe en HOE zaagde ik in mijn kleine werkplaats? Verder is belangrijk dat ik geen produktie hoef te 'draaien' en de weg er naar toe belangrijker dan het doel.
Tafels, de planken koop ik als schaaldeel, ik bekantrecht ze op de werkbank met een festool lineaal van 3 meter en een invalzaag 55 mm, daarna vlakken en vandikken. Binnenkort ruil ik de 55 in voor een 75, dat is OP de lineaal toch al 70 mm
Balken eigenlijk dito of als ze te dik zijn zaagt de houthandel ze voor me.
Plaatmateriaal is zelden groter als 244 x 122. Ik heb een Walko 3 (de super Workmate https://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/walko-3-professional-mkii-set/30 ), die klap ik uit en zet hem rechtop tegen de muur. Op kniehoogte steuntjes en daar de plaat op. Met dezelfde lineaal, zaag en 2 klemmen bepaal ik de zaagsnede. Het plaatdeel BOVEN de zaagsnede klem ik ook aan de Walko zodat dit deel niet op het zaagblad rust en klaar......een wandzaag dus.
Als ik een Harvey zou hebben dan zou ik zelfs met de basiszaag een halve plaat kunnen handelen. En het leuke van die Harvey is dat je alle opties later kunt kopen (je krijgt toch geen korting als je voor de full option gaat). De enigste keuze die je moet maken is krachtstroom of niet en de standaard uitvoering of de brede.
Eigenlijk weet ik het wel. En als je vanuit Friesland naar Zwolle bent gereden en het is nog voor de middag, dan bel je Peulen en rij je naar Rotterdam. Daar hebben ze voorlopig nog voorraad voor 'oude' prijzen. Even bellen of het er is en ja.....
Daar nog een keer goed kijken, ik vind het zoveel mooier/beter dan Jet, Holzman etc., toch de brede? Nee, koers houden. De doos wordt voorzichtig met een vork m'n Peugeot Partner ingelepeld, dimlicht wordt absoluut grootlicht en met een genoegelijk gangetje van 130 terug naar de romte in Fryslan. Daar heeft buurman ook een heftruckje, ik heb een palletwagen en huppetee....16.30. Tijd voor bier! En trots.
Twijfels? Ik heb een standaard configuratie en als mijn vermoeden klopt dat de prijzen zullen stijgen dan ben ik hem zoooo weer kwijt indien spijt. Toch?

IMG_1578.jpg IMG_1580.jpg
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
En wat is het nu? Een Harvey? Ben ik toch benieuwd waarom je een niet bepaald goedkope Mafell Erika aan de kant schuift voor je nieuwe machine?
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
In zijn soort de top!
Ik vond de Erica een supermachine als je moet zagen op de klus. Dat doe ik bijna nooit meer.
Ook als je een kleine werkplaats hebt is dit een aanrader. Maar ik heb nu heel veel ruimte.
Met het concept van de Erica, op en aanbouwen van verbreding en verlenging was je nogal wat tijd kwijt.
Ik ben nooit gecharmeerd geraakt van de trekfunctie en de kwaliteit van de stofafzuiging.
Het is een Harvey ja. Hier nog in de steigers


IMG_1587.jpg
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Dank Spaander,
aangaande de keus, het vervoer, de montage en alles er omheen etc komt nog een verslagje.
Gekocht bij Peulen in Rotterdam, op dit moment de enigste die kan leveren. In Belgie bij Tendotools een zwarte Eur uitvoering. De meerwaarde, letterlijk en figuurlijk, zie ik niet zo.
Er staan er nog heel wat, de 30 of 50 en op 230V of 400V. Het werd me wel duidelijk dat de prijs (fiks) omhoog kan gaan.
Ik heb een 30, 400V, en die is 100 Euro duurder dan de machine 230V op Marktplaats

gr Hendrick
 
Laatst bewerkt:

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
daar ga je echt geen spijt van hebben! Ik heb een aantal maanden geleden ook eentje gaan halen bij Peulen en ben er enorm tevreden van!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.