Chattertool vraag voor Jan en peter

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ik heb vandaag voor de chattertool diverse ''beiteltjes'' gemaakt, te weten uit een oude plamuurmes 0.8mm dik, heb meer oude plamuurmessen liggen allen 0.8mm dik.
Ook had ik een blad (mes) liggen afkomstig van een wedstijdschaats (noor) dik 1,2mm, heb daar ook ''beiteltjes'' van gemaakt.
En ik had al ''beiteltjes'' gemaakt van versleten decopeerzaagjes, dikte 1mm.
Al deze ''beiteltjes'' zijn 7.5mm breed.
Het resultaat:
1)Geen resultaat met de ''beiteltjes'' gemaakt uit het oude plamuurmes. Diverse afstanden en toerentallen gebruikt op een diameter van ongeveer 6 cm, met een varierend toerental van 850 -1000 toeren. Schrapen wel, te sterk wegbuigen, en uiteindelijk in tweeen breken.
2) De ''beiteltjes'' gemaakt uit het blad van de schaats was met 1.2mm te dik, dus ook niet goed.
3) Het beste resultaat behaald met de verslepen decopeerzaagjes, met een uitstekende afstand van 35mm en 1000 toeren, was daar redelijk tevreden over, met een iets beter resultaat als op het fototje in mijn eerste posting.

Op grotere diameters wordt het resultaat slechter, trek de conclusie dat zo'n chattertool het beste werkt op kleine diameters.
Het kan ook zijn dat de breedte van 7.5 mm wat te smal is, en gezien het feit dat ik die ook 10mm kan maken, zou ik dat ook kunnen proberen.
Ik weet dat dit een soort van ondekkingsreis is, en alles wat ik maar kan bedenken uit moet proberen.
Vraag voor Jan en Peter, welke breedte van de ''beiteltjes'' gebruiken jullie??
Dit zou wel eens doorslag gevend kunnen zijn.
Alvast bedankt.
Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Ad.
Mijn bijgeslepen plamuurmes van echt oud en goed verend staal , (anders ontstaat eerder metaalmoeheid en breekt het ijzer): 1 mm dik - 7 mm breed en 40 mm van snijvlak tot aan heft.
Verschillende houtsoorten en verschillen diameters vragen om aangepaste snelheden in relatie tot het meer of minder aanwezig zijn van nerven, de uitgeoefende druk, de afstand tussen beitelsteun en hout, de plaats waar het ijzer het hout raakt (hartlijn of iets daaronder) en de veerkracht van het flapperijzer.
Dus Ad, je hebt gelijk: elke keer even experimenteren. En iedereen veel succes.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Bedankt Jan voor je antwoord.
Ben de hele morgen aan het experimenteren geweest op kops beukenhout, had het gisteren op kops eik geprobeerd, zonder al te veel succes.
Had al de conclusie getrokken dat chatterwerk alleen leuk is voor dingen met een kleine diameter, voor grotere diameters kun je beter een ''texturing tool'' voor gebruiken.
Ik zie dat jouw ''plamuurmes'' blaadjes dikker zijn dan ik heb, ondanks het feit dat de plamuurmessen die ik heb erg oud zijn, zijn nog van mijn opa geweest, maar ja misschien toen niet van het juiste verenstaal gemaakt.
Ben toch met de chatterblaadjes die ik gemaakt had uit het schaatsblad van een noorse schaats van 1,2mm verder gaan experimenteren op het kopse beukenhout, met afstanden tot aan het heft van 50 en 55mm. Kreeg bevredigende resultaten, die ik gister op het kopse eiken niet kreeg. Heb er twee inlay stukken van 50 mm diameter van gemaakt, die ik ga gebruiken als inleg in dekseltjes van ''oak lidded boxen''.
Hier het resultaat van mijn noeste arbeid, en een ontwerp van de ''oak lidded box''', waar ik aan ga werken.
Bedankt Jan.
Groetjes, Ad



Attached files
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo,

De beiteltjes die ik gebruik zijn 9 en 10 mm breed.
respectievelijk:
0,7 (plamuurmes)
1,2 (stuk reciprozaag)
1,7 (Origineel Sorby)
mm dik.

Ik heb ook een tijdje staan experimenteren met een stukje gortdroog appel
Ter vergelijk heb ik in de zelfde proefstukjes een decoratie aangebracht met Henry Taylor's "decorating elf"

Nu krijg ik een heel ander beeld dan bij mijn eerste experiment, het stukje plamuurmes schraapt, maar maakt nauwelijks een patroon. Het mes van Sorby maakt nu wel een patroontje. Maar het is niet indrukwekkend, het profiel wat ontstaat is maar een paar tienden van mm "diep"
Mijn idee is dat 't 't handigste is om een aantal beiteltjes te maken in verschillende diktes. Experimenteren welk beiteltje en welke houtsoort in combinatie met het toerental van de bank het leukste resultaat geeft.
Het is ook zaak te zorgen voor een verse braam op het beiteltje.

Peter

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi Peter, de werking van de decorating elf is pas aan de orde geweest op het Australische forum waar ik lid van ben.
Dit is een meer agressieve manier om patronen (ribbels) aan te brengen dan mee de chattertool, ik moet zeggen dat het erg aardig werkt.
De meningen op het Australische forum waren erg verdeeld, maar ik vond het best een aardig resultaat geven, alhoewel weer op kleine werkstuk diameters.
De inlegstukjes zoals ik ze gemaakt heb zijn voor mij bevredigend, een met een fijne ribbel, en een met een wat grovere ribbel.
Je kunt ook denken aan een texturing tool te gebruiken, is ook meer agressief.
Maar hoe dan ook best leuk om met een zelf gemaakte chattertool toch een leuk resultaat te behalen, spaart je geld uit, en geeft de voldoening dat je weer iets bruikbaars gemaakt hebt.
Groetjes, Ad
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Ad,

De agressiviteit van de decorating elf vind ik wel meevallen, je hebt dat volledig in de hand.
Daarnaast vind ik ook de voorspelbaarheid van het resultaat wel prettig.
De chattertool is ook een zeer bruikbaar ding, maar moet wel met de nodige voorzichtigheid ingezet worden. Ik ben het met je eens dat beide tools alleen geschikt zijn voor kleinere dingen.

Zo blijft houtdraaien wel een levendige bezigheid.

Groeten
Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.