Boekenkast hoog plafond

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Een maand geleden is ons gezin aangevuld met een tweede zoon. Dat zagen we natuurlijk al een tijdje aankomen. Daarom zijn we een tijd geleden begonnen met het smeden van snode plannen om de hooizolder van ons boerenwoonhuis (1938) om te vormen tot een master bedroom. Omdat er niet echt een deadline op dit project zit, kan ik me flink uitleven op hoe het uiteindelijk moet worden. Waar mogelijk pak ik alle klussen zelf aan. En omdat mijn eigen tijd niks kost en het klussen zelfs erg veel voldoening oplevert, vind ik het natuurlijk allemaal prachtig.

Twee maanden geleden ben ik begonnen met het magnum opus van de master bedroom: de boekenkast, die onder het plafond van reclaimed hout hangt tegen de achterwand. Het boekenkastgedeelte is 1,10 meter hoog, 58 centimeter diep en 4,50 meter breed. De kast grenst tegen twee schuine plafonds en bij de indeling moest rekening gehouden worden met de draagbalkconstructie van het dak. De balken lopen uiteindelijk door de boekenkast heen.

IMG_7541.jpg
Start met de constructie van het eerste element. Materiaal is 18 mm mdf. Alle verbindingen zijn geschroefd, verlijmd en waar mogelijk verzonken: met een 18 mm frees groeven gemaakt, waar liggende planken in kunnen worden geschoven.

IMG_7548.jpg
Helaas had ik in mijn enthousiasme niet berekend dat het eerste element 52 kilo zou gaan wegen en dat dit 3,8 meter de hoogte in zou moeten. Uiteindelijk wil je dan heel graag dat het aan het einde van de werkdag aan je muur hangt, dus maar provisorisch een stellage gebouwd met een kast een andere onderdelen. Een autokrik kreeg de kast uitendelijk op de juiste plek. Slim? Nee. Gevaarlijk? Ja! Volgende keer meer tijd besteden aan planning :) Het element hangt aan twee balken aan de achtermuur en is bovendien verschroefd in de zichtbare balk van het verlaagde plafond.

IMG_7570.jpg IMG_7571.jpg IMG_7573.jpg IMG_7581.jpg
Vervolgens halve elementen toegevoegd (drie kubussen per keer in plaats van zes kubussen per keer). De constructiemethode met de horizontale groeven van 18 mm was hiervoor een goede oplossing.

IMG_7638.jpg IMG_7688.jpg
Daarna de voorzijdes van de kubussen strak gemaakt en ook de elementen voor aan de zijkanten geplaatst. Dit was nog best lastig, omdat de ruimte om te werken steeds kleiner werd en de lat wat betreft juist meten en zagen wat hoger lag.

IMG_8071.jpg
Later alle delen in de grondverf gezet, de onderdelen die grenzen aan het schuin plafond naadloos laten aansluiten en het bovenste gedeelte van het plafond gesausd. Dit was mijn eerste ervaring met strakmaken van een plafond en ik ben er erg tevreden mee!

Volgende stap: Rond de deur komt een dragende constructie, waarbij je als het ware via een ingang die steeds verder uitloopt (trapeziumvormig) de kamer binnenloopt. Ook rond de verwarmingsketel komt nog zo'n dragende constructie, waardoor de boekenkast extra wordt ondersteund. Onder de boekenkast komen deuren met daarachter klerenkasten en audio. De boekenkast gaat overigens niet helemaal vol met boeken (gewicht), maar wordt ook een soort etalage voor objecten. Er komt nog een mooie oude ladder tegenaan voor het betere klimwerk.
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Ziet er mooi uit! Maar is dit echt 'reclaimed' MDF? ziet er dan er nog goed uit.

Hoi fleche: nee het MDF is gewoon nieuw, maar het verlaagde plafond is van oud dakbeschot, afkomstig van een oud bejaardenhuis hier in de buurt. Tip: alle teer verwijderen voor verwerking (erna schuren was ERG frustrerend).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.