eiken paneeldeur maken voor dressoirkast

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo Woodworkers,

Een tijd geleden begonnen met dressoirkastje te maken - zie fotos. Nu nog de deurtjes...en daar zit mijn uitdaging.

IMG_5290.jpgIMG_5291.jpg

Ik werk met festool frees 491130 en 491129
IMG_5263.jpg
IMG_5264.jpg

Ik maak de stijlen van 22mm eikenhout - heb er groeven ingefreesd voor het middenpaneel.
Ik maak het middenpaneel van 15mm eiken hout [parket van de gamma - goede tip van woodworking!]. Ook hier frees ik dan het contraprofiel aan, zodat dit past in de stijlen.
IMG_5259.jpg
IMG_5260.jpg
IMG_5261.jpg
IMG_5262.jpg

Echter. Hoe maak ik nu de liggende delen vast aan de staande stijlen. Ik wil eigenlijk geen verstek zagen in de hoeken, maar de horizontale deze precies laten passen in de verticale delen.
Ik dacht dat dat met deze twee freesjes moest kunnen, maar ik kom er niet uit.
Advies....
moet ik andere frees gebruiken? Hoe doe ik dit.
Ik vind op internet/dit forum nergens een goede stap voor stap aanwijzing om dit soort paneeldeuren te maken met frezen. [met de hand zo'n complexe verbinding uitbeitelen wil ik niet]

Dank voor jullie tips.

Groeten,
Rob
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
Volgens mij doe je dat met een profiel en contraprofiefreesset. Bij voorbeeld deze:
186457977abe5c29b0745066ec48fae0.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Hij heeft al twee freesjes. Ik kan alleen zo niet zijn of dat ze bij elkaar horen. Gezien de nummers zou ik denken van wel. Ik zou zeggen, neem een stukje vuren en probeer wat uit tot het past.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Op de site van Festool staat bij freesnr. 491129 "Contraprofielfrees voor moderne meubeldeuren, alleen in combinatie met freesnr. 491130 te gebruiken".

Als ik het goed zie frees je met frees 29 de staanders en met 30 de kopse kanten van de liggers en dan zou dat in elkaar moeten passen.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Dank voor de reacties - 491130 en 491129 van feston horen inderdaad bij elkaar - ik zie wel dat ze in elkaar passen, maar wellicht moet ik dan verschillende freesdieptes proberen om de voorzijde van staanders en liggers op gelijke 'hoogte' te krijgen?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Stel je frees in op een vaste diepte, frees met beiden een proefstukje en kijk hoe het in elkaar past. Daaruit zou je de onderlinge freesdiepte moeten kunnen afleiden.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Volgens mij moet je met deze set de kopse kant van de liggende delen op zijn kop frezen. Dan zou het (globaal) moeten passen. Daarna de hoogte instellen zodat het precies past.
Op foto 6 lijkt het alsof je daar al mee begonnen bent. Krijg je dat niet passend? op de laatste twee foto's zie ik twee dezelfde profielen in elkaar. Dat gaat niet werken ben ik bang. Ik kan de twee freesjes ook nog niet zo goed met elkaar rijmen. Het lijkt alsof je twee verschillend profielen hebt. Kun je een foto maken zoals in het voorbeeld van jMe? Dat kan al veel duidelijk maken.

groet,
CC
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
IMG_5297.jpgIMG_5297.jpg

Heb het geprobeerd en dit is het resultaat - dus zo zal het wel in elkaar moeten passen. Ik wist niet dat in de verbinden van horizontaal/verticaal ook een groefje zichtbaar blijft - dacht dat hier een vlakke overgang had moeten zitten.
Nou ja, dit is ook prima. Nu afwerken en inhangen...
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
ik zag laatst een tip en dat was om de stijlen langer te houden, dus niet op voorhand op maat zagen en als je er over nadenkt is dat ook wel logisch.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik ken de specifieke frezenset niet, maar weet wel dat een aantal jaar geleden in een van de reclamefolders of catalogi van Festool foto's stonden van een kast met deuren zoals jij deze post. Veronderstel dat het om die frezencombi gaat en dat de bedoeling is dat de overgang stijl-regel niet vlak is.

Wat je altijd kan doen is een verbinding maken waarbij enkel het profiel in verstek verbonden is. Weet niet meer vanbuiten hoe dit noemt. Bijgevoegde foto's zijn uit de eigen werkplaats. Let niet op de lijmvlekken, krijtmarkers, schaafmarkers, etc. bij het eiken deurtje. De deuren moeten nog afgewerkt worden en het moest snel gaan.... In het verlengde hiervan kan je eventueel ook enkel het profiel aan de voorzijde in verstek verbinden.
Deurtjes staan in dit geval met een losse pen in elkaar (had nog geen domino toen ik ze maakte). Bij de deuren in kwestie is het verstek met de hand uitgestoken. Er bestaan ook manieren om dit machinaal te doen, freesjes voor bovenfreestafel zijn niet zo heel makkelijk te vinden maar bestaan. Heb er uiteraard bewust voor gekozen de voorzijde van de deur de beste kant van de verbinding te laten zijn... Achteraan wat corrigeren valt minder op....
PICT0408.jpgPICT0409.jpgPICT0415.jpg
 
Laatst bewerkt:

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
De foto's maken veel duidelijk! Ik was er ook vanuit gegaan dat de voorkant vlak zou worden. Dat verklaart de verwarring!
De oplossing van brt is ook een goeie optie als je de groef tussen de stijlen kwijt wil.
Groet,
CC
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Hallo BRT,

Dit is wel interessant. Lijm je het latje in het verstek er los in, of zit dat vast aan de stijl?

Snap niet helemaal wat je met het latje bedoeld.

De geprofileerde stijl en regel zijn met elkaar verbonden d.m.v. een losse pen (in de stijl en de regel werden gaten geboord met de langgatboormachine). Op de stijl is het profieltje weggestoken, het profiel eindigt in een verstek van 45° Op de regel is het profiel afgeschuind in een hoek van 45°. De losse pen kan iets makkelijker met een domino-machine. Het is eigenlijk min of meer de manier waarop dit soort deurtjes gemaakt werden alvorens er profiel-conterprofielfrezen waren. Al werkte men toen waarschijnlijk met een vaste pen i.p.v. een losse. De pen is in de gaten verlijmd zoals bij een domino-verbinding. op het contactvlak tussen stijl en regel zit ook lijm, alleen oppassen dat die niet binnensijpelt in de groef waarin het paneel van het paneeldeurtje zit.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo BRT, dat is inderdaad ook een mogelijkheid om zelf dat verstek te maken - ik denk wel dat het iets meer werk is dan een stukje frezen met een contraprofielfrees.

Met betrekking tot het nog niet op maat zagen van de stijlen: ik heb nu een paar mm over gehouden, maar wilde ze even lang houden, zodat ik het geheel makkelijker haaks krijg. Echter, volgens mij, als de regel boven en beneden precies even breed zijn, dan zou dus vanzelf de hele deur haaks worden bij het klemmen/lijmen.
Wat zegt de echte meubelmaker hiervan.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
IMG_5310.JPG
IMG_5311.JPG
Bij deze een paar foto's van het kastje - de paneeldeuren zijn gelukt. Maar met dit soort scharnieren heb je dus bijna geen afstel mogelijkheid - een tweede schroefgaatje er precies boven boren gaat natuurlijk niet...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.