Verbinding kubus frame

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Hallo,
ik wil een houten kubus frame maken, ongeveer zoals op plaatje maar dan volgende maten; 40 x 40 x 20 cm met houtdikte 3 x 3 cm.
Het wordt uiteindelijk zwart geschilderd. Ik twijfel nog over de houtsoort, misschien gewoon eiken, of populier.. vuren en grenen lijkt me te snel splijten voor de verbindingen, en knoestig

Mijn vraag is vooral hoe ik de verbindingen zal doen. Het mooiste is natuurlijk pen-gat verbindingen maar ook tijd rovend. Sneller is om het te schroeven of spijkeren (dan misschien met tacker?) maar dat heeft als nadeel a) dat je het blijft zien, ook zou ik de schroef/spijker/tacker gaatjes plamuren en b) ik vrees dat het gaat splijten.. ik ga ervan uit dat ik per verbinding 2 schroeven/ spijkers moet gebruiken, elke hoek heeft 2 verbindingen dus ik vraag me af of dat uberhaupt past.

Wat zouden jullie adviseren?

kubus frame.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je kan daar hele mooie en ingewikklelde verbindingen voor gebruiken maar als het snel moet gaan zou ik ze maken met de Festool Domino. Een geknipt klusje voor deze machine.
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Het komt aan de muur te hangen en in de bodem komt een klein glasplaatje, waar lichte spulletjes op komen. Maar het moet dus wel wat gewicht houden...

Als ik een festool domino had, had ik die zeker weten gebruikt maar helaas.. iets te ver boven budget op dit moment nog :(
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het komt aan de muur te hangen en in de bodem komt een klein glasplaatje, waar lichte spulletjes op komen. Maar het moet dus wel wat gewicht houden...

Als ik een festool domino had, had ik die zeker weten gebruikt maar helaas.. iets te ver boven budget op dit moment nog :(

Je kan ook hulp vragen van iemand met een Domino...
Of op de traditionele manier met hamer, zaag en beitel.
 

tuoh

Oud hout
Veel verbinden komt er niet aan te pas bij die houtsectie's en toekomstig gebruik. Gewoon alle delen voorzien van een dubbel verstek en daarna de boel samen lijmen.
Als extra kan je na het drogen nog een "spline" inzagen evenwijdig aan het boven - en ondervlak en midden op de houtdikte.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Heb zelf een domino, maar denk zelf aan verstek zagen en goed lijmen en klemmen. Daarna gaatje boren en een deuvel er in hameren met wat lijm. Dikte en hoeveelheid afhankelijk van dikte materiaal maar idee qua techniek blijft gelijk. Daarna schuren en verfen.
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Dank voor alle reacties!

@Tuoh; dubbelzijdig verstek klinkt wel als een goede optie.. ik ga het van eiken maken (heb ik nog wat van liggen), neem aan dat die verbinding dan wel sterk genoeg is. Ik twijfel wel een beetje over de spline, omdat er met zo'n dubbelzijdig verstek al weinig hout overblijft en met de spline zaag ik dan van de staander wel heel veel weg/ het verstek deel helemaal door.. ik me af of het daar niet mee verzwakt..

kubus spline.jpg

@Maartendd; bedoelde jij 'enkelzijdig' verstek en dan de andere verbinder (bijv. tussenliggers) met deuvels? Zoals op plaatje zou dat dan worden.. of bedoelde je het dubbelzijdig verstek zoals tuoh schreef en daar dan een deuvel doorheen.. zou je die dan op de zelfde plek plaatsen?

kubus deuvels.jpg kubus deuvels 2zijdig.jpg
 

tuoh

Oud hout
De zaagsnede heeft maar de dikte van een zaagsnede van een kap- , toffel-, of Japanse zaag. Wat er in gelijmd word is een passend strookje fineer.
Meer hoeft niet omdat het enkel een bijkomend lijmvlak is dwars op de "verbindingen".
De "verzwakking" die je aanbrengt door het inzagen van de verstekken, word dubbel en dik terug versterkt door door de extra lijmnaden.
Niet vergeten dat de hoek met de drie samenkomende verstekken al gelijmd is, daar opnieuw inzagen levert geen enkel probleem op.
Een lijmnaad is ALTIJD sterker dan het hout zelf, als ie goed is aangebracht tenminste.

Als je de keuze hebt zou ik opteren voor een meer homogene houtsoort, eiken is in feite te "grof" van structuur voor dergelijk fijn werk. Noten, kers, esdoorn, etc.. zijn veel betere keuzes door hun fijne houtnerf.

Ps, die "deuvels" kunnen ook, maar dan wel op schaal, een formaat tandenstoker is perfect voor de klus.
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Ik dacht aan eiken omdat ik het nog heb liggen maar twijfelde ook vanwege de grove structuur... dacht zelf anders aan bijv. populier omdat dat ook voor raamwerken wordt gebruikt en niet snel kromtrekt, zou dat fijn genoeg zijn, of toch liever esdoorn?

En, stomme vraag misschien, maar zou je dsan gewoon werkelijk tandenstokers nemen of van het gebruikte hout zelf mini-deuvels maken.. dan moet ik wel achter een deuvelplaat heen die dat op een paar millimeter kan..
 

tuoh

Oud hout
O, populier hoort ook in het rijtje thuis. Werk zelf ook veel met de houtsoort, het laat zich prima bewerken en heeft, ondanks het een snelgroeier is, toch een relatief fijne structuur.

En inderdaad, gebruik gewoon beuken tandenstokers, werken prima voor dat doel;) Je kan er geen kapspant mee opsluiten, maar voor klein spul werkt het prima. Er komt ook geen kracht op, het is gewoon een bijkomende fixatie.
Wel heb je een dunne witte lijm nodig om in de gaten te laten lopen. Baptist heeft zo iets in het gamma, word gebruikt om loskomende verbindingen opnieuw te fixeren. Gebruik die regelmatig om oude stoelen en dergelijke te repareren. Aanbrengen gaat met de bijgeleverde injectiespuiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.