Riant konijnen onderkomen

P

Pel

Guest
konijnenhok met op de eerste etage een nachthok, een dagverblijf en een outdoor ren. Het goedkoopste konijnenhok zoals dit hok kost op internet ± €79- en om eerlijk te zijn daar kun je het zelf niet voor gaan maken. Het is dat het mijn hobby is, en dat ik het heel graag voor de kinderen maak, maar als ik het hout, hang en sluitwerk, verf, en de RVS schroeven tel, dan ben ik een stuk duurder uit, en dan heb ik de uren nog niet geteld. Nu zal dit hok misschien wat beter zijn gemaakt o.a. pen en gat verbindingen en als een bouwpakket in elkaar geschroefd met RVS schroeven.

Groet Pel.

Konijnenhok nummer 1.jpg

Konijnenhok nummer 2.jpg

konijnenhok nummer 3.jpg
De achterwand van beton triplex er in gemaakt en de zijkanten gepotdekseld
konijnenhok nummer 4.jpg
De binnenkant met beton triplex bekleed, ik heb er een sponning in gezaagd zodat hij er half invalt.
konijnenhok nummer 6.jpg
Tegen het beton triplex isolatie materiaal gelijmd.
konijnenhok nummer 7.jpg
Het hok geschilderd met dekkende buitenbeits, de deurtjes afgehangen en de draad er op geschroefd d.m.v. latjes
konijnenhok nummer 8.jpg
Er komt een zinken bak in die je er in, en uit kunt schuiven, zeg maar een soort grote lade i.v.m. schoon maken van het hok.
konijnenhok nummer 9.jpg
Het dak wordt nog bekleed met groen dakleer en een trim, het dak komt er los op te liggen, dat is immer zwaar genoeg, zo blijft het hok ook helemaal demontabel.
konijnenhok nummer 10.jpg
Alles bij elkaar toch meer werk aan gehad, als ik van te voren gedacht had, maar het houd mij wel van de straat.:)
konijnenhok nummer 11.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooi hoor ..... maar riant is maar van tijdelijke duur hoor het gaat als de konijnen voordat je het weet zit het hok prop vol [-) (kon het niet laten )
 
P

Pel

Guest
Prachtig hok Pel. Dit is wel kwaliteit werk. Ik zou het dak toch vast zetten tegen opwaaien bv met kajuit haakjes.
(Ik spreek uit ervaring:eek:)

Inderdaad Nico, met kajuithaakjes vastzetten dan kan het zeker geen kant meer op, ik was teveel aan het demontabel maken van het hok aan het denken, en dan vergeet je de veiligheid uit het oog, bedankt voor de tip Nico.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Mooi stukje werk. Daarin houden ze het wel tot de kerstdagen.
Zie ik daar een draaibank staan?
Vr.gr. Jan Pranger

Ja Jan, dat is een draaibankje, en het wordt weer eens hoog tijd dat ik weer eens wat ga draaien!

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat onderkomen is echt wel beter als een koopexemplaar. Geïsoleerd en wel.

Leuke werkplek heb je trouwens, ziet er nog behoorlijk ruim uit zo op de foto's.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Mooi werk - zeker steviger dan kant en klaar gekocht!
Dat is sowieso het probleem - mijn vrouw wilde een paar speeltafeltjes voor de kamers van de kinderen. Levensduur is 5 - 10 jaar...dus koop je gewoon iets simples van Ikea. Doet het prima, en je gooit het na 10 jaar gewoon weg. Niet handig voor ons hout-profis...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Netjes gemaakt. Vooral het idee van de uitschuifbare zinken bak is goed bedacht. Ik herinner me nog van vroeger dat ik met een schepje het hok moest leegscheppen. Je moest er met je hooft in het hok om erbij te kunnen. Zure lucht :(
Een lade in dan veel makkelijker.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
konijnenhok met op de eerste etage een nachthok, een dagverblijf en een outdoor ren. Het goedkoopste konijnenhok zoals dit hok kost op internet ± €79- en om eerlijk te zijn daar kun je het zelf niet voor gaan maken. Het is dat het mijn hobby is, en dat ik het heel graag voor de kinderen maak, maar als ik het hout, hang en sluitwerk, verf, en de RVS schroeven tel, dan ben ik een stuk duurder uit, en dan heb ik de uren nog niet geteld. Nu zal dit hok misschien wat beter zijn gemaakt o.a. pen en gat verbindingen en als een bouwpakket in elkaar geschroefd met RVS schroeven.

Groet Pel.


SNIP
Het houdt je van de straat :) en je kinderen zullen dit veel stoerder vinden dan een hok van de dierenspeciaalzaak. Dat is onbetaalbaar.
Maar ik ben het met je eens. Ik heb vorig jaar een opvouwbaar doel gemaakt, gezien in het tijdschrift van Festool, Alleen de plaat al was vier zo duur als een plastic ding uit de aanbieding. Dan nog scharniere, sluitingen etc.
Maar het was leuk om het samen met mijn zoon te maken en we gebruiken hem met veel plezier.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ziet er netjes uit, maar om heel eerlijk te zijn vind ik de omschrijving "riant" nogal misplaatst mocht dat op de afmetingen slaan. Ik ben er namelijk bepaald geen voorstander van om konijnen in zo'n klein hokje te stoppen, beesten verdienen de ruimte en dat hebben ze hierin bepaald niet.
 
P

Pel

Guest
Ziet er netjes uit, maar om heel eerlijk te zijn vind ik de omschrijving "riant" nogal misplaatst mocht dat op de afmetingen slaan. Ik ben er namelijk bepaald geen voorstander van om konijnen in zo'n klein hokje te stoppen, beesten verdienen de ruimte en dat hebben ze hierin bepaald niet.

Nou Joris, ik vind een hok van 100 cm met x 50 cm, met een onder ruimte voor op het gras, van 50 x 100 cm toch ruim genoeg bemeten voor een, of twee pluizen bolletjes ter grote van een tennisbal. Als ik die hokjes zie in de winkel waar een heleboel van die pluizenbollen in verkocht worden, dan mag ik mijn hok m.i. zeker riant noemen. Maar met alle respect, jij mag daar een andere over menig hebben.

Groet Pel.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Die mini hokjes uit de winkel zijn wat mij betreft ook not-done, maar goed onze twee konijnen hadden (ze leven niet meer) samen met onze 4 kippen een ren van +/- 50m2 (en liepen daarnaast bij gelegenheid ook los door de rest van de tuin), niet echt te vergelijken natuurlijk. Ik ben namelijk van mening dat een beest wel een beetje zn natuurlijke beweging moet kunnen hebben en lekker rond kunnen rennen hoort daar ook bij.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ben dezelfde mening aangedaan: dieren horen vrij te kunnen rondlopen, -vliegen of -zwemmen. Het is wel een mooi gemaakt konijnenhok, en stukken ruimer dan die in de winkel. Heb ooit een hokje gezien waarin het konijn zich zelfs niet kon draaien.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
In de natuur is een konijn prooi voor andere dieren. En mijn konijn vind het in het gras niet eens leuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.