Eiken tafelblad, verstevigen tegen doorbuigen?

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
ik heb een vraag ivm het mogelijks doorbuigen van een eiken tafelblad.

afmetingen van blad: 200x90x3cm
het blad bestaat uit 5 eiken balken van 18cm, kwaliteit 1/1BIS (RV 14%) en kunnen om-en-om gelegd worden
op de hoeken komen hairpin poten, dus verder niks van onderstel

vraag is of dit blad verstevigd moet worden tegen doorbuigen?
1. in de breedte veronderstel ik van niet aangezien de balken om-en-om liggen en perfect kunnen leven in breedte...
2. in de lengte richting? Mijn buikgevoel zegt dat dit niet nodig gaat zijn door de beperkte lengte van 2m. Maar weet niet of dit altijd een garantie is voor succes:eek:


indien het toch verstevigd moet worden denk ik dat er verschillende oplossingen zijn
- blad van 4cm nemen, (randen moet verjongd worden, dus extra dikte is toch niet echt te zien). Moet dan wel de meerkost vergelijken met volgende opties.
- bladspanners, echt wel duur en ik verondersteld dat dit voor nog dunnere (<3cm) en/of grotere tafelbladen (3m en meer) is?
- U profielen, aantal 1 of 2 in lengte richting? kan dit gewoon staal zijn of moet dit RVS zijn om verkleuring tegen te gaan?


alvast bedankt om jullie ervaring te delen
Wim
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Niet nodig. Boom vangt in de lengte buiging op zou meer inzitten over breedte zeker als je niet alles heel strak tegen elkaar krijgt dan scheurt de boel net naast de lijmnaad.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eiken zeker geen gewoon staal
3cm dik en 2 meter overspannen, ik vraag me af of dat goed gaat
ik kan niet uit ervaring zeggen of dat goed gaat, zelf zou ik er geen goed gevoel bij hebben
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het vervelende van hout is dat het zowel werkt door de luchtvochtigheid (dus 14% betekend dat het nog best wat gaat bewegen, en dat ook blijft doen) als dat het elastisch is.

Een blad van 200x90 met alleen 4 poten is nooit een goed idee, niet in de lengte maar ook niet in de beedte. Even zoeken naar tafelconstructies en je vindt vele oplossingen, ook goedkopere met dingen als bladwervels.
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
bedankt voor de reacties, zal wel een blad worden van 4cm, geeft mij ook een beter gevoel.

@GH1, bladwervels is geen optie. Klant wil een ijken blad met hairpin poten. Normaal werk ik ook met een onderstel en bladwervels en dan moet je inderdaad geen rekening houden met dit soort vragen. Het is net omdat er geen onderstel gebruikt wordt dat ik me vragen stel bij de doorbuiging. Volgens mij moet ik nu net geen rekening houden met de vochtigheid, het blad kan ik alle richtingen vrij bewegen...

@Vurenhout, denk dat verlijming wel ok is maar mss dat ik voor de gemoedsrust gewoon nog 3 u profielen infrees in de breedte, veronderstel dat dit genoeg is dan?...

@Toxiq, wat bedoel je met "geen gewoon staal"? als ik de profielen bekijk van houtmerk.nl dan spreken zij toch ook van stalen profielen?
kan aluminium gebruikt worden of is dat niet stevig genoeg? of moet ik echt RVS profielen zoeken?
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Dag Wim, eiken van 3 of 4 cm is in mijn beleving een plank, Het is natuurlijk de vraag of de poten ECHT op de uiteinden komen, dan heb je een overspanning van 2 maar als ze 15 cm naar 'binnen' staan heb je het nog maar over 170 cm en dan is het met 3,5 ook wel te doen. Om de 50 cm een T profiel in frezen( de staander van de T in het blad en slobgaten in het horizontale deel van de T en hierin schroeven minstens 5 mm dik. Of het profieil geheel in frezen en daar dan plaatjes overheen die dan in feite met het in en uitzetten van het hout over het profiel mee bewegen. Het beweegt overigens niet in ALLE richtingen maar in de breedte richting. Je kunt ook nog overwegen of je de planken in de lengerichting aan de onderzijde inzaagt zodat de planken minder de neiging hebben hol of bol te gaan staan. Een en ander is natuurlijk afhankelijk wat het klimaat is in de ruimte waar de tafel komt te staan. Groet, Hendrick
 

herb1965

Actieve deelnemer
6 sep 2013
42
0
Hallo Wim, ik heb een vergellijkbaar blad gemaakt, ook met hairpin poten, die ook nog eens onder een hoek staan. In de lengterichting gaat dat prima, daar zou ik me geen zorgen over maken. In de breedte buigt het zeker 12 mm door helaas. Terwijl de planken wel om en om zijn gelijmd. Ik denk erover om in de breedte inderdaad profielen onder het blad te brengen, al dan niet ingefreesd. Frezen in een blad van 3 cm maakt het blad nou niet echt sterker. Succes met je keuze!

PS: ik heb mijn blad gemaakt van essen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@Toxiq, wat bedoel je met "geen gewoon staal"? als ik de profielen bekijk van houtmerk.nl dan spreken zij toch ook van stalen profielen?
kan aluminium gebruikt worden of is dat niet stevig genoeg? of moet ik echt RVS profielen zoeken?


Normaal staal en eiken geeft een reactie dat het zwart word (door het looizuur) als het blad kurkdroog is zal dat niet zo een vaart lopen, maar ik zou het risico niet nemen
Met rvs zit je veiliger
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een blad van 3cm dik zal in de breedte zeker door gaan hangen, dat zal je moeten verstevigen.

Waarom geen staal komt van het feit dat eikenhout reageert met staal (de looizuren ) en daardoor kan het zwart worden. Daar zijn drie opties voor:
-staal verven
-RVS nemen
-het zit aan de onderkant en je ziet het niet, dus laat maar gebeuren

Persoonlijk zou ik voor 4cm dik gaan, hier kun je mooi stalen profielen in frezen zodat je het niet ziet. T-profielen of hoekprofielen maakt niet uit, is even sterk (het staande materiaal geeft de meeste sterkte en de hoogte is bij beide gelijk).

Je schrijft dat het blad op de rand wordt verjongd voor het uiterlijk, dan gaat die extra centimeter dikte niet opvallen.

Let wel, de klant eist wat, maar hij komt ook bij je terug als het blad krom staat. Ons notenhouten blad is 4cm dik, om en om gelijmd, en heeft stalen hoekprofielen ingefreesd. Het is perfect vlak, en we hebben het blad tweedehands overgenomen en gebruiken het zelf al een paar jaar. Het ligt momenteel los op het frame. Het is 1,90 bij 90 cm groot.
 

lars92

Nieuw lid
4 aug 2016
20
0
Groningen
Ik ga binnenkort bezig met een ovale tafel van KD slavonisch eiken, afmetingen 250x115x4/4,5 (exacte dikte nog nader te bepalen), en zit met een soortgelijk ''probleem'' als de topic-starter. Namelijk dat ik geen zichtbare regels wil. Er zullen 4 redelijk slanke & verjongde poten onder komen die zowel tov het vooraanzicht van het tafelblad als tov de hartlijn van het tafelblad onder een bepaalde hoek komen te staan. Ik was sowieso van plan om in de breedte 3 of 4 rvs profielen in te frezen, ook omdat ik niet alles om en om kan leggen ivm aanwezig spint/oneffenheden. Ik heb niet heel veel met constructie/berekeningen ed. dus zou wat hulp van de ervaren meubelmakers hier kunnen gebruiken. Heb al het een en ander doorgenomen op 't forum mbt ovale tafels (topic van Athanor(hulde)), en over bladspanners waar ik tot op heden nog nooit van had gehoord (en waarvan de werking hiervan in twijfel werd getrokken). Wie kan me helpen met advies?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Heb al het een en ander doorgenomen op 't forum mbt ovale tafels (topic van Athanor(hulde)), en over bladspanners waar ik tot op heden nog nooit van had gehoord (en waarvan de werking hiervan in twijfel werd getrokken). Wie kan me helpen met advies?

Dank voor het compliment! Als je een ovale tafel wilt zonder zichtbare regels mag je natuurlijk mijn ontwerp kopiëren:) wanneer je de poten in een andere stand wilt zetten t.o.v. de middenregel zal de constructie wat moeten worden aangepast. De in te frezen stalen profielen lijken me dan bij een blad met de door jou opgegeven maten niet echt nodig. Is dat een oplossingsrichting?

Succes, Fons
 

lars92

Nieuw lid
4 aug 2016
20
0
Groningen
...? Voor een ovale tafel? Als ''vervanging'' van regels? Ik snap niet helemaal hoe u dit als oplossing voor mijn ''probleem'' ziet? @Vurenhout
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dat infrezen van stalen profielen in de breedte van een (vrijdragend) tafelblad is een KLOTE oplossing. Bij een bladdikte van 45mm blijft er dan amper (al naargelang het type profiel) maar een 10 mm effectieve bladdikte over?????
Een blad van 45mm word dan net zo plastisch als een vloeipapiertje:p
Het ene probleem word ondervangen door een ander probleem te creëren, dat is niet de aangewezen manier van werken.

Of je wil of niet, het materiaal gaat voor een groot stuk het ontwerp gaan bepalen. Wil je een blad zonder enige ondersteuning dan ga je moeten opteren voor een soort torsiebox met stalen profielen erin opgenomen.
Je krijgt zonder enige ondersteuning een massief blad nooit stijf genoeg om vrijdragend alle krachten op te nemen en te verhinderen dat het blad gaat vervormen.


Ps: in tegenstelling tot wat hier en daar misschien beweerd word, bladspanners klaren wel degelijk de klus (in de lengterichting van het hout)
 

lars92

Nieuw lid
4 aug 2016
20
0
Groningen
Bedankt voor je reactie. Zou je kunnen toelichten waarom die stalen profielen in de breedte een klote oplossing is? Ik meende, met mijn nog beperkte kennis, dat deze de spanning voor een groot deel uit het hout halen en dus voorkomen dat het hout (erg) gaat krom trekken? In mijn gedachte stond dit plan los van het feit dat ik geen zichtbare regels wil, en heb ik het dus ook zeker niet bedoelt als vervanging van... Maar als ik het goed begrijp koppel jij dit aan elkaar?

Hierbij een linkje met ongeveer hetzelfde model als ik ingedachte heb, los van het feit dat je er niet onder kunt kijken, lijkt het alsof deze poten gewoon ''koud'' aan het tafelblad bevestigd is. Hoe kan ik dit, los van het risico van werken in de breedte, bereiken? Misschien denk ik veel te moeilijk, maar heb nog niet genoeg ervaring om op te teren, en wil naar wens van de klant (schoonouders:rolleyes:) natuurlijk een goed product leveren.
https://nl.pinterest.com/pin/857865428995334952/

@Athanor, Jouw ontwerp heb ik zeker meegenomen in mijn overwegingen, maar wordt eigenlijk toch nog ''te zichtbaar'' bevonden... Maar als het nou eenmaal niet anders kan zonder te veel risico te nemen lijkt me dit wel de beste oplossing.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
...? Voor een ovale tafel? Als ''vervanging'' van regels? Ik snap niet helemaal hoe u dit als oplossing voor mijn ''probleem'' ziet? @Vurenhout
Dat wordt lastig voor je en zal zoeken naar een compromis worden, waarbij de bladspanners waar Tuoh het over heeft zeker in de lengterichting een alternatief zijn tegen het doorzakken. Daartoe heb ik in het midden één wat bredere regel gezet, met voor het vlak houden in de de breedte kruislings drie verjongde regels. Best wel vrij onzichtbaar hoor:rolleyes:

5A74F1FA-C190-4674-A216-727EAA085205.jpg

AFFC074A-2F10-40BF-8524-CFC21AA2FA58.jpg
 

tuoh

Oud hout
Driekwart van de houtvezels doorknippen (frezen) doe je niet ongestraft. Knip bij een betonnen ligger driekwart van de wapening door en het ding kukelt ook naar beneden.
Het zijn enkel de houtvezels welke NIET doorgeknipt worden die kunnen zorgen voor de weerstand tegen doorbuiging. Dat restje houtvezels is daar gewoon niet tegen opgewassen.

De oplossing hierboven aangedragen (Athanor) is zowat het beste wat je kan maken in de gegeven omstandigheden. Quasi niet zichtbaar maar toch voldoende constructieve sterkte van het geheel.

Profielen infrezen kan enkel als het blad voldoende ondersteuning heeft (langs- en dwarsregels) Maar bij deze opbouw zijn extra stalen profielen in feite overkill. De nodige wartels eronder klaren die klus evengoed of beter.

Ps: waarom denk je is die foto, in de link die je toont, vanuit dat standpunt genomen? Inderdaad, het blad LIJKT te zweven zo, maar dat is technisch nauwelijks of niet haalbaar.
Er zit gegarandeerd een hulpconstructie onder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.