Oude ferm kolomboor(tje) stuk of mis ik iets?

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Heren,

Voor mijn kast project is de fase van kastdeurtjes (eindelijk!!!) aangebroken. Omdat het nieuw voor me is wil ik een oefenscharnier stukje maken met mijn marktplaats vondst; Een kleine Ferm van 20 jaar oud. Heeft tot nu toe prima gewerkt, tuurlijk het is geen zwaargewicht of hoogvlieger.

Maar nu ik de 35mm fostner aan het werk wil zetten lijkt de boor niet mee te werken. Hij hapt niet in het hout maar hij lijkt in een soort van beveiliging te schieten. Of ik mis iets compleet. Met de kap open zie ik dat de motor vol door draait en de riem niet slipt, alsmede de voorste as (of hoe noem je dat stuk??). De boorkop zelf lijkt al vrij snel vast te lopen.

Ik heb er maar een filmpje van geschoten om het beter uit te leggen. Hier te bekijken; https://www.dropbox.com/s/0h7ds5tadfs4gtv/20180530_200857.mp4?dl=0

Iemand enig idee? Dank alvast.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Het zou kunnen dat de as van de boorkop zit los. Meestal is dit een mc-2 (morseconus) aansluiting, er zijn ook andere.
Wat je zou verwachten is dat de mc met boorkop eruit valt. Dit meldt je echter niet. Wat op een andere aansluiting zou kunnen wijzen, of een ander probleem.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik kan het op het filmpje niet goed zien, maar zit de poelie nog wel vast op de as? Neem de riem eens af en houdt dan de boorkop in de ene en de poelie in de andere hand en draai ze tegengesteld. Je moet dan iets kunnen voelen.
 

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Krijg nou t*****

https://www.dropbox.com/s/lety176uts9vvxv/2018-05-30 20.47.02.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ax3hkzvw1cmfjkk/2018-05-30 20.47.32.jpg?dl=0

2018-05-30%2020.47.02.jpg

2018-05-30%2020.47.02.jpg

Ik trek de poelie er zo vanaf! De as heeft wat krassen zo te zien en de poelie is leeg/glad van binnen. Ik neem aan dat daar iets hoort te zitten..?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ik zie wat diepe groeven , zit er niet op de zijkant van de poelie een inbus een klein beetje verstopt ?Die los gelopen is
Volgens mij zie ik namelijk in de poelie een rondje zitten als ik goed inzoom,
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Zoek inderdaad even naar een gaatje in de bodem van een van de schijven van de poelie. Als er een gaatje zit met schroefdraad hoort er een stelschroefje in.
 

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Zoek inderdaad even naar een gaatje in de bodem van een van de schijven van de poelie. Als er een gaatje zit met schroefdraad hoort er een stelschroefje in.

Potverdomme, dat is het! Hij draait weer als een (krakkemikkig) zonnetje. Heren, ik ben uw allen zeer dankbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.