Festool verwijderbare stekkers.

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Hoi,

Ik ben van plan mijn werkplaats uit te breiden met wat festool machines. De machines hebben een verwijderbare stekkers maar omdat ik over 3 jaar in de VS ga wonen wil ik graag weten of de machines ook op 120volt kunnen of zijn hier verschillende versies voor? Effe een oftopic vraag maar wat is het verschil tussen de kapex 88 en 120 (ik weet dat deze vaste stekkers hebben)?

Mvg nick klomphaar
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Ik weet dat wij hier iemand hebben en die is verhuisd die kan op, kan even niet op zijn naam komen. Wat ik op de festool owners group wel is leest dat ze machines uit Duitsland meenemen die ze daar niet kunnen krijgen en die gebruiken ze er.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Er zijn twee mogelijkheden: je koopt 110V machines (via het VK dus), waarmee je over drie jaar verder kunt in de VS, maar dan moet je hier een converter gebruiken.
Of je koopt 230V machines die je in de VS met een converter kunt gebruiken — dat is dan een apparaat dat de 110V stroom omvormt naar 230 & bijv. een hele groep kan aansturen. Beperkingen qua capaciteit gelden natuurlijk (Amps!).

Festool machines zonder accu zijn niet 110/230, maar enkel. De accumachines zijn universeel (de opladers niet, geloof ik).

Het verschil tussen de 88 en de 120 is in hoofdzaak de zaagcapaciteit (88 om 120 mm).
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Er zijn twee mogelijkheden: je koopt 110V machines (via het VK dus), waarmee je over drie jaar verder kunt in de VS, maar dan moet je hier een converter gebruiken.
Of je koopt 230V machines die je in de VS met een converter kunt gebruiken — dat is dan een apparaat dat de 110V stroom omvormt naar 230 & bijv. een hele groep kan aansturen. Beperkingen qua capaciteit gelden natuurlijk (Amps!).

Festool machines zonder accu zijn niet 110/230, maar enkel. De accumachines zijn universeel (de opladers niet, geloof ik).

Het verschil tussen de 88 en de 120 is in hoofdzaak de zaagcapaciteit (88 om 120 mm).

Amerika heeft 60Hz Nederland 50Hz.... dat gaat nooit goed tenzij je overal een omvormer tussen zet.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Waarom zou je niet gewoon 220v modellen kopen en als je naar de usa gaat gewoon de hele handel verkopen en daar weer nieuw kopen
Het blijft toch gewoon zijn waarde houden
En dan heb je geen geklooi met omvormers
Mvg Leroy
 

nickklomphaar

Actieve deelnemer
20 jan 2018
31
0
Ik denk dat ik al het gereedschap met stekkers verkoop en nu zoveel mogelijk gereedschap op accu koop.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In de VS hebben moderne huizen gewoon een 220 aansluiting (een 240 aansluiting is het in werkelijkheid, zelfde als in de UK). Die wordt gebruikt voor alle apparaten met een hoger verbruik zoals electrische kookplaten enz.

De normale wandcontactdozen zijn 120 maar het is een simpel klusje om door een electricien op gewenste plekken een 240 aansluiting te laten maken.

En verder goed om te weten dat er met de 120 versie van de Kapex flink wat problemen gemeld worden die de 220 versie niet heeft.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Hebben ze geen 220? De spanning naar neutraal is 120V. maar zodra er meer dan één faze is er gelijk ook 220V, dus ik denk dat het meestal aanwezig is maar niet direct beschikbaar.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb de vraag in een PB al beantwoord maar ik zal het hier voor de goegemeente kort uitleggen.

Elk huis heeft twee fasedraden en een neutraal. De nominale netspanning is 120V en 60Hz. Beide fazen zijn in tegenfase zodat tussen de fasedraden 240V en 60Hz heerst. Die 240V wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de grote verbruikers als een A/C, een wasdroger of een oven. Je hebt dan wel een andere contactdoos zodat er geen 120V apparatuur op aangesloten kan worden.
Volgens de labels op de Festool spullen die ik heb kunnen achterhalen op het Internet zijn ze geschikt voor spanningen tot 240V en 50Hz tot 60Hz. Je kunt je Europese Festool spullen meenemen naar de USA. Je moet alleen zorgen voor 240V contactdozen en bijbehorende stekkers.
Dat ik mijn Festool gereedschap in Nederland heb verkocht kwam door het feit dat ik in Amerika al eerder Festool had aangeschaft want stilzitten kan ik niet. Er moet geklust worden.

Ik heb bijvoorbeeld m'n Emco draaibankje op 240V en 60Hz draaien. Het draait een fractie sneller maar het motortje geeft geen krimp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.