Uniek stuk kopshout ( als ik dit goed zeg)

tuoh

Oud hout
Ik zou me geen zorgen meer maken over het vochtgehalte, kopshout droogt heel snel. Meteen ook de reden dat bij nat langshout de koppen ingesmeerd worden om het droogproces aan de uiteinden te vertragen en scheurvorming te beperken.

Met dit weer zit dat stuk hout nu vermoedelijk rond de 12%, en laat dat nu net de grens zijn om met epoxy aan de gang te gaan:p Eens in de epoxy blijft het hout stabiel en is werken quasi uitgesloten.

De reden dat het niet vol barsten is komt te zitten tijdens het drogen is vermoedelijk te wijten aan he warrige hout op die plaats.
Gedraaide vezels, reactiehout, etc.; het zit geconcentreerd op die plaats. Je kan het stuk hout een beetje vergelijken met "live oak" uit de US, ook warrig en nauwelijks vatbaar voor scheuren.
 
Laatst bewerkt:

Dutchpride92

Nieuw lid
29 mei 2018
11
0
Hmm, Goeie tip.
Even een vochtmeter zien te scoren dus. Wil de tafel het liefst maar 1 keer maken, niet 4 x repareren.:p

Wel ga ik dan opzoek naar stukken hout voor de zijkanten. Ik zal me er niet aan storen dat het op een andere manier gezaagd is.

Epoxy en pigment poeder kan ik denk ik het best gewoon online bestellen, maar dat ga ik pas doen als ik weet hoe vochtig de plaat nog is.

Iemand toevallig een vochtmeter te leen in alphen aan de rijn en omstreken? :confused:
 

Dutchpride92

Nieuw lid
29 mei 2018
11
0
Heey tuoh, dat is toch wel goed om te horen. Toch mocht er iemand in de buurt zon ding hebben kan even checken geen kwaad natuurlijk.

Ik begrijp ook dat ik de mal kan maken op een simpel stuk.mdf als.bodem, mits ik deze maar goed in wax? Net als de randen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.