Uniek stuk kopshout ( als ik dit goed zeg)

Dutchpride92

Nieuw lid
29 mei 2018
11
0
Heey allemaal. Ik heb viavia een stuk kopshout gekregen, het is een boom did vanaf de stam gesplitst is naar 2, en precies dat stuk waar de 2 harten nog aan elkaar verbonden zijn licht nu in de schuur.

Nu wil ik graag met epoxy een eetkamer tafel maken.

Enkel ben ik gewaarschuwd dat omdat dit hout dus niet op een dosse manier is gezaagd, het anders en heftiger zal werken.

De plaat is 240 lang, het eenee hart is 50cm breed, het andere hart is 80 cm breedt.
In het midden is hij 30 cm breed.

Nu is het dus een soort das vorm( of een strikje of vlinder)

Ik wilde de plaat geheel doormidden zagen over de lengte, om de buitenkanten beide naarbinnen te leggen, en zo 4 van blauwe epoxy een soort rivier/ meer te kunnen maken. Inplaats van de vlindervorm rechthoekig te maken doormiddel van de buienkanten opvullen met epoxy... volgen jullie het nog??

Nu zij een eindejaars student meubelmaker mij, zaag die plank asjeblieft niet doormidden. Omdat het kops gezaagd hout is gaat dat verschrikkelijk werken, + de vorm die je nu hebt is vrij bijzonder, zonde om dat te verklooien door er een epoxy rivier tafel van te maken.. wat volgensmij veel vaker gedaan word.

Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie Handige tips of tricks? Ik werk zelf in de horeca, dit word mijn 1e tafelproject, alle kritiek en hulp is dus meer dan welkom.

Ik beschik wel over een garage en basis gereedschap, schuurmachine slijptol.boormachine. maar verder geen special tools.

Ik wil me tafel uiteindelijk 240 lang. En 100/110 breed. Hij is 5 cm dik.. en hij is verreweg van voledig vlak.

Mvg stef
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Doe eerst een wat foto's
dat is makkelijker om het eea in te schatten
Als hij nu al niet vlak is én slechts 5cm dik....dan denk ik dat er weinig over blijft qua dikte (als je hem vlak wil hebben)
Je zou wat kunnen smokkelen door alleen de bovenzijde te vlakken
 

Dutchpride92

Nieuw lid
29 mei 2018
11
0
Ik ben niet handig met foto's, ik post vanaf mijn telefoon, en ik zie geen mogelijkheid foto's in te voegen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zoals het nu ligt word het een hoepel, dat gaat doorzakken
verder zal het hout ook willen kromtrekken als het los op de grond ligt, normaal neem je meerdere stukken met latten er tussen en bundel je die aan elkaar vast, dan heb er al minder last van
Het moet langzaam drogen, nu is dit kopshout, dus het beste zou je beide kanten met 2x met verdunde houtlijm insmeren, het drogen zou in principe wel een jaar of 2 a 3 moeten duren (theoretisch)

eerlijk gezegd, het is een leuk stukje hout, maar ik denk dat het nog flink gaat scheuren, ik hoop dat je er niet te veel voor betaald heb ?!
 

Dutchpride92

Nieuw lid
29 mei 2018
11
0
Het stuk hout heb ik gratis gehad, zou ik als ik de gehele plaat ingiet met epoxy, dus echt rondom helemaal laten vol lopen, zou ik dan dat scheuren eenigsinds tegengaan?
 

Dutchpride92

Nieuw lid
29 mei 2018
11
0
Dat is wel wat ik van plan was.
Er een rechthoek van maken doormiddel van epoxy, opvullen tot waar het hout begint met een parelmoer blauw.
Daarna denk ik, omdat er bijna 2 cm diepte verschil in de hoogte van de plaat zit, niet om het vlak te schaven, maar het doormiddel van een helder epoxy waterpas te krijgen.

Dus een heldere bovenlaag, met de 2 boom harten omringt door eem parelmoer blauwe epoxy.

Gaat dit zo simpel als ik het hier vermeld?

Goede bekisting maken, hout schuren, eindigen met welke korrel?

Vervolgens blauwe epoxy storten tot de gewenste hoogte, met een föhn of brander de belletjes eruit drijven en drogen.

Proces vervolgens na uitharden herhalen met de heldere epoxy laag, om het waterpas te maken en voor de glans.

Het lijkt zo simpel, maar is this all there is to it?

Gr stef
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
van wanneer is het hout en welke soort ?
Die 2cm is dat over de lengte of breedte ?
Dat diepte verschil blijft je zien
 

Dutchpride92

Nieuw lid
29 mei 2018
11
0
Het is eiken, en ongeveer 1 tot 2 jaar oud, precies weet ik het niet.

Op de afbeelding zie je dat het midden ongeveer 2 cm lager licht dan de zijkant. Om dat helemaal recht te schaven, terwijl ik hem uiteindelijk toch in epoxy ga storten, lijk mij dan overbodig toch? En wil juist voor een grove tafel, groot en dik. Een eye catcher. En dat je dat diepte verschil blijft zien maakt mij niet erg uit. Misschien is dat juist wel gaaf.

Ik heb alleen geen idee hoe ik het frame moet maken. Het liefst wil ik een x vorm van hout in het midden. En geen 4 poten, aan elke hoek 1 recht omlaag. Heeft iemand hier nog ideeën voor?
 

Dutchpride92

Nieuw lid
29 mei 2018
11
0
Ja zoals ik het nu wilde doen moest er ongeveer 70 tot 80 kg epoxy.bij...

Nu vind ik 700 /800 euro toch wel een beetje erg gek.



Ik.wil dus een mal.maken van 244x110x7, die 7cm omdat dat het hoogste punt is en ik geheel in epoxy wil bedekken.

Ik ben alleen van plan er nog 2 groten stukken eik in te verwerken. Zodat mijn epoxy prijs aanzienlijk zal dalen.
Donderdag maar even bij de houtboer kijken.

Gr ste
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zou je niet eerst zorgen dat je zeker weet of het blad droog is, als het 1 a 2 jaar oud is, dan is het zeker niet volledig droog
2cm lager in het midden, kan het zijn dat hij gewoon doorhangt op die 2 schragen ?
Leg hem eens op een platte vloer en meet nog eens, is hij dan nog hol, keer hem dan om en onder de uiteinden een dun latje (halve cm is genoeg)
laat hem daar eens een tijd op liggen, kan zomaar zijn dat je die holling er een groot deel uitkrijgt
Dat scheelt je dan 23kg epoxy

Let op met eiken kopen, er zijn verschillende soorten, daarbij is jouw eik kops en zal het meeste wat je koopt dat niet zijn

Werken met epoxy is nog niet zo makkelijk ! je hout zal willen gaan drijven in de bak en zorg dat je het goed kan lossen uit de bak
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
70
15
de verre zuiden
mooie stuk hout.
Wordt een uitdaging denk ik :)
Je zou een vochtmeter kunnen kopen of lenen om te checken hoe goed de plank gedroogd is. Maar ja ik denk dat je zowiezo geen 2 jaren wil wachten :D
Iig de scheuren kunnen/zullen nog veel erger worden ( aan beide kanten krijg je straks een scheur die volledig naar de rand gaat lopen, dus een grote barst die centimeters breed wordt).
Als je het door het midden doorzaagt, voordeel is (behalve dat je een meer rechthoekige buitenkant krijgt) dat de barsten sneller door kunnen ontwikkelen en dan krijg je misschien minder problemen later. Als je namelijk alles netjes vlak maakt en begint met epoxyen en DAN een enorme barst met vervorming krijgt dan moet je alles opnieuw beginnen :D

Ik ben zelf geen fan van een kompleet in epoxy omhulde stuk hout maar dat moet je zelf weten.

Je zou met steentjes rond (of tussen, als je het doorzaagt) de tafel "opvullen" kunnen, die zijn namelijk veel goedkoper dan epoxy. En dan epoxy alleen om alles samen te houden. Steentjes in de water gooien dus.

Qua onderstel/voeten een makkelijke hobbyiste manier is om met steigerbuizen te werken, daar heb je ook de keuze uit "normale" grijze of zwarte versie. Moet je dan niks lassen, geen dikke stalen materiaal zagen, en ook geen sterke houten joinery doen voor een zware tafel. Relatief goedkoop ook.
Die zijn nu een beetje in de mode (en dat kan ositief of negatief gezien worden...). En als je het toch niet meer leuk vindt kun je makkelijk toch voor een andere poten-optie wisselen.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Iig de scheuren kunnen/zullen nog veel erger worden ( aan beide kanten krijg je straks een scheur die volledig naar de rand gaat lopen, dus een grote barst die centimeters breed wordt).

Ik vraag me af hoe erg dat het geval gaat zijn. Je ziet nu dat de scheuren zich beperkt hebben tot het kernhout. In het spint zie je nog geen scheuren. Ik heb laatst een hoop eiken schijven verwerkt en de meesten scheurden alleen in het kernhout en niet in het spint (op een paar na). Dat hangt natuurlijk ook van het type eik wat je hebt af.
Maar ik moet zeggen dat deze plaat wel een vrijdikke spint laag heeft, dus hoe dat zich gaat gedragen.... Hout is levend materiaal, dus het blijft altijd een verassing hoe het zich gedraagt:rolleyes:
 

Dutchpride92

Nieuw lid
29 mei 2018
11
0
Ik zal eens voor zon vochtmeter kijken,
Maar dat werken van het hout, als ik de gehele plaat, en eventueel de extra stukken hout in een mal van epoxy doe. Dus echt van boven tot onder helemaal.vol.lopen. gaat het dan nogsteeds verder inscheuren?

Ik zal ook eens kijken naar die stijger buizen, enkel maak ik liever een onderstel van hout, zodat het toch meer bij de tafel past.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nou ja het is simpel, het hout moet droog zijn voordat je het in epoxy giet, en dan droog tot in de kern !
Die extra stukken bieden niks extra aan het grote stuk, het zit er immers los bij ingegoten ?
 

Dutchpride92

Nieuw lid
29 mei 2018
11
0
Ik bedoelde niet dat de extra stukken hout voor een andere uitwerking zorgen, enkel zodat ik minder epoxy hoef te gebruiken.

Wat gebeurt er als ik nu, met de veronderstelling dat de plaat nog niet door en door gedroogd is, toch hem geheel in epoxy giet?
Komen er dan belletjes, of wat zou er dan gebeuren?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wellicht schimmel/rot ? geen idee of dat doorgaat (bij gebrek aan zuurstof)
Ik heb eens een paar kastdelen (voor in de boot) voorzien van epoxy, deze had ik een paar dagen eerder bevochtigd zodat de vezels rechtop zouden komen en die weggeschuurd konden worden.
na een tijdje merkte ik toch een soort van bellen/losliggende lagen epoxy...

ik zou het er niet zo op gokken, duur grapje als het mis gaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.