Specifieke vragen aan Mafell Erika 70/85 eigenaren

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Ik ben aan het oriënteren op een vervanging van mijn 8 jaar oude Metabo TS 250. Die heeft me nooit echt kunnen bekoren, maar de laatste paar jaar irriteer ik me er meer en meer aan. Twee van de belangrijkste redenen zijn: de (schijnbaar onvermijdelijke) holling in het tafelblad, zowel in de breedte als in lengte en een parallelgeleider die niet altijd echt parallel staat.

In mijn afwegingen voor een alternatief komt uiteraard de Mafell Erika 70 of 85 voorbij. Ik heb een aantal heel gerichte vragen aan Erika 70/85 eigenaren en ervaringsdeskundingen:

1. Hoe stabiel en zeker en reproduceerbaar is de parallelgeleider? Hoe "makkelijk" is het om deze met vastzetten, zonder dat je keer op keer drie keer moet checken, echt parallel te hebben? Voor de zekerheid: het gaat me dus om https://produkte.mafell.de/media/image/3c/7c/11/035358_zoom5a9ed4cc34dfb.jpg
2. Hoe stijf is de parallelgeleider? Heb je de neiging om deze aan de achterkant van de tafel vast te willen kunnen klemmen om wegbuigen te voorkomen? (wat uiteraard alleen een optie is als je een profiel aan de parallelgeleider bevestigd, anders is deze niet lang genoeg).
3. Om voldoende zaagbreedte te hebben, zou ik de 800mm bevestigingsrails en tafelverbreding willen hebben. Echter vanwege ruimtebeperkingen, zou ik die regelmatig moeten monteren en demonteren. Hoe makkelijk is dat? Kwestie van een paar schroeven los en schuiven? Of komt er meer bij kijken en is het in de praktijk (te)veel moeite?
4. Kan de eerder genoemde parallelgeleider direct op de tafel gebruikt worden, of heb je daar altijd die bevestigingsrails bij nodig?
5. Wie min of meer in de buurt van Rotterdam werkt met een Erika, heeft de tafelverbreding en parallelgeleider, en zou het goed vinden als ik een keer kom afkijken?

Wellicht ten overvloedde, ik heb denk ik inmiddels alle tafelzaagdiscussies op het forum gelezen. Het is niet mijn bedoeling al die eerdere (nuttige!!!) discussies dunnetjes over te doen. Ik ben echt op zoek naar antwoorden van (veel)gebruikers van deze zaag.

Ik heb aparte topics gemaakt met soortgelijke vragen voor twee andere typen zaagmachines. Dat leek me overzichtelijker dan alles in één topic te proppen. Hopelijk wordt het niet als een soort spam ervaren.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
nagenoeg het zelfde verhaal als emilio zegt over de festool variant.
alleen gebruik ik persoonlijk eigenlijk nooit parallel geleider.
vind het werken met de normale beter.
kan je ook links of rechts van het blad zetten.
wat ik vaak doe de achterkant met een snelklem vast maken met lange stukken voor steun.
heb hem nu rond de 2jaar en hij bevalt me goed.
natuurlijk zitten er min puntjes of verbeter punten aan, maar dat zal ook persoonsgebonden zijn.
het was een beste investering, maar dubbel en dwars waard.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Tov de Metabo's beter
Tov festool, beter...
Dus ja gewoon doen! En idd snelklem toepassen zo aan gewend toch? Of doorsparen voor het grote werk ;)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Jan, ik heb de 70 Ec.

1 stabiel zeker reproduceerbaar, makkelijk bij hardvast zetten is knopje misch wat klein. Parallel is die en fijn instelling werkt prettig. Mi noodzakelijk tenzij je de hele dag telkens dezelfde maat zaagt.
2 buigt niet, heel stevig
3 lastig is het wel, maar niet moeilijk, gewoon paar schroeven en schuiven 3bouten aan elke kant 2 bouten elke kant aan verbreding
4 Kan op tafel gebruikt worden is zelfde zwaluwstaart profiel

Ik heb de lange lineaal op de afkortslede zitten en een dik stuk MDF, dat ik zo nu en dan aan de geleider schroef, als ik daar een lange lineaal nodig heb, voor een stuk plaat ofzo. Dan zet ik het uiteinde van dat blok niet vast aan de rail met een aparte schroef.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Bedankt Stanley, Littleart en Robert Hardwoodie!

vind het werken met de normale beter.
kan je ook links of rechts van het blad zetten.

Bedoel je dan de zg. "MFA" - multi-functionele-aanslag? Kun je aangeven, waarom je dat handiger vindt?

Of doorsparen voor het grote werk ;)

Ja, het grote werk... dat blijft voorlopig dromen: m'n wekplekkie is lang maar smal. Zodoende gaat een "grote" het niet worden.

Dan zet ik het uiteinde van dat blok niet vast aan de rail met een aparte schroef.

Ik snapte dit stukje niet helemaal; je zet het uiteinde van welk blok niet vast aan de rail?

Heb je overigens ooit gedacht "Had ik maar de 85 gekocht"?

Nogmaals bedankt!
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Jan,

Ik gebruik een stuk mdf met bamboe fineer (ong50mm dik 10cm hoog) aan de parallel aanslag geschroefd als geleidelineaal (zijn gaatjes voor), als ik een hoge aanslag wil of een lange aanslag wil. Dan kan de 1m lange alu lineaal op de multifunctionele aanslag blijven zitten die ik gebruik om aftekorten ism de roltafel. Samen met dat stuk mdf eraan heb ik nog nooit de noodzaak gehad om de boel met een extra schroef vast te zetten aan het einde van de zaagtafel.

Tja heb wel eens gedacht idd de 85. Maar ik ben begonnen met idee ik koop de kleine. en dat is toen al de 70 geworden. De extra zaaghoogte is achteraf welkom geweest, maar ik heb het ooit gekocht met idee nooit over de 50mm te gaan. Nu ben ik poten voor mn werkbank aan het maken van 15x15cm... Daarbij de 85 gaat niet de zolder trap op, te breed. Nadeel van de 70 voorzover t er een is is dat het zaagblad 225mm is. Niet dat ze nergens te krijgen zijn, maar je keus is wat beperkter, maargoed de mafell bladen zijn prima de luxe, dus als je daarmee blijft heb je geen klagen. 73mm hoog zagen met een 225mm blad is overigens best hoog, niet veel machines kunnen dat.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ik heb ook een (oude) 85 en ben daar heel tevreden van . de linialen zijn juist en er staan er 2 op dus je kan snel controleren of hij goed staat .
de verbreders zijn makkelijk te verwijderen , ik heb zelf een multiplex panneel gemaakt die daar in past met mijn triton frees in ( moet me enkel nog eens een deftige geleider maken ervoor ) .
(ik heb eigenlijk nog de originele freestafel die weg mag moest je een maffell frees hebben ) .
enige wat me soms wat stoort is dat dunne strookjes durven in de tafek vallen en de stofafzuiging belemmeren .
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Dag Jan, ik heb mijn 1 1/2 jaar oude Erica 85 EC juist te koop gezet, zowel op dit forum als op MP.
De Erica is interessant omdat het een machine is met veel kracht en met z'n 35 kg de handigste zaag is voor de mobiele werkplek. Hij lijkt ook op z'n plaats in een kleine werkplaats. Als ik de mijne zou houden zou ik hem intergreren in een Ron Pauk achtige werktefel waarbij de werktafel de Erica draagt. Dwz de werktafel staat op de vloer en de Erica rust in de werktafel. De poten zou ik dan inklappen.
Je vragen:
tav 1 en 2 Ik heb de paralelgeleider niet gekocht want ik vond dat wel erg veel geld. Heb het opgelost met de Aanslaglineaal van 100 cm welke ik aan de MFA en achterop de tafel vastklem(de) met het Mafell klemstuk. Werkt perfect en zeer nauwkeurig. Haast moet je echter niet hebben.
3 Je krijgt er handigheid in en je moet vooruit denken. De rail werken met inbusschroeven die zich vastklemmen aan het profiel op de tafel. De linealen op de rails moet je gelijk brengen met de lineaal op de tafel zelf. Zowel voor als achterkant.
4 Ik weet dat hij op de tafel gebruikt kan worden maar de tafel heeft rechts van de zaag maar 35 cm geloof ik. Voor mijn tafel heb ik een cross cut sled gebouwd met zero tolerance. De zaaghoogte is daarmee wel verminderd van 85 mm minus 15 mm bodem is 70 mm maar oh, wat precies kun je dan zagen!
De MFA is ook ok: 6 taartpuntjes van 60 graden zagen, samen 360 en dan tegen elkaar. Indien geen kieren is die ook precies.
5 Ik reed onlangs van Warns naar Peulen in Rotterdam en dat is te doen. Omgekeerd zal het dus ook wel lukken; je bent welkom. Al heb ik de paralelbegeleider niet dus.
Tenzij ik hem verkocht heb natuurlijk.

Tip: ik ontdekte dat mijn Walko 3 (de ultieme Workmate) 3 mm lager is dan de Erica. Met een dun stukje karton op (of onder) de Walko is het een perfecte tafelverlenging van de zaagtafel.
 
Laatst bewerkt:

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Ja, ik heb inderdaad de Erika van detafelvanhendrick overgenomen. Deze is in nagenoeg nieuwstaat. Er zat danwel geen parallelgeleider bij, maar die heb ik wel alsnog aangeschaft. Ik begin de machine nu steeds beter te leren kennen en wordt er meer en meer blij van!

Alles voelt degelijk, de motor loopt heel mooi en nauwkeurig, de afkortfunctie gebruik ik veel meer (en m'n Kapex nu veel minder) dan ik van te voren dacht. Het op- en afbouwen van de tafelverbreding is prima te doen en zo neemt de machine weinig plaats in als deze niet in gebruik is. Voor mij de beste oplossing.

Bedankt voor je reactie!
 
Laatst bewerkt:

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Gefeliciteerd! Ik was en ben nog steeds verbluft over de prestaties van deze naaimachine ;) veel zaag plezier!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.