Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 17 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 161
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David v Bekijk Berichten
    Bijlage 77490

Bijlage 77491

Eerste gereedschap is ook binnen, stootbijtel is op nalevering.

En ook meteen een vraag... wie kan mij advies geven omtrent een goede alround bijtel voor gaten waar de pen inkomt. Denk dat de narex set beetje klein is? Moet dit met een vermoorbijtel?
    Heb die klus jaren aan en stuk met een gewone houtbeitel (E.A.Berg) geklaard. Je kan je zelf een hele boel moeite besparen door eerst met een vlinderboor overlappende gaten te boren tot de juiste diepte. Veel hakwerk moet er daarna niet meer gebeuren.

Welkom op het forum David, ziet er een leuk project uit alvast veel succes gewenst.

mvg Bart

Oké weer on-topic.

de wandjes komen we allemaal wel uit, recht toe recht aan.
    hoh afstand gebruiken en letten op de dampremmer en dampopen laag indien je gaat isoleren.

Kapconstructie is leuk.
    je hebt allerlei hoekkepers.
    zie een hanebalk getekend, (horizontale balk halverwege de hoogte getekend in de doorsnede)

ik zou adviseren om 2 spantbenen te maken welke ook verbindt met de hoekkepers.

spantbeen.jpg
    in geval van een spantbeen met hanebalk heb je dus eigenlijk ook niet je horizontale ligger nodig welke je op je wanden tekent.
    de rechter zijgevel zit dicht dus ik zou overwegen om deze te laten vervallen.

of anders, wel de balk toepassen en niet de hanebalk.
    het is nu een beetje dubbel op.

aan de spantbenen kun je ook weer de hoekkepers aanbrengen zodat je de schuinte op de kopkanten krijgt.
    bovenkant van de hoekkepers zijn aan 2 zijden schuin!
    vervolgens kun je gordingen op de spantbenen hoekkepers aanbrengen en hierop je dakbeschot.
    in je veranda deel lijkt het schoon werk dus zou je kunnen overwegen om op marktplaats oude vloerdelen proberen te bemachtigen welke je kan gebruiken als dakbeschot. dan draaien we alleen de mooie zijde even naar beneden. dan krijg je direct een mooie afwerking op je kapje.

voor je hout, je zit vlak in de buurt, zou ik adviseren om eens te kijken op www.huibershout.eu
    deze jongens zitten in Schagen en zagen alles zelf en op maat.
    bovendien zijn ze niet heel duur.

je kan bij de BMN oid gaan halen, maar deze kopen het ook in bij hun tegenwoordig...

en het is leuk om de bomenzaag even te bekijken bij de jonge mannen!
    Murphy was een optimist!

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2018
    Dankje voor je reactie stuiver, ik wist niet dat er een houthandel in schagen zat. Heb in de afgelopen weken 4 offertes bij verschillende houthandels laten maken en heb daar nu al een keus voor gemaakt. Het houtpakket voor de gebinten en het dak wordt 11 juni geleverd. De wanden en dakbeschot komt later als alles staat, daar heb ik nog geen offertes voor laten maken dus hou huibershout ook in gedachten.

Ik wou alle spantbenen uitvoeren met een makelaar en hanebalk. De makelaar aan de zijde waar de hoekkeppers komen word dikker zodat deze uitsteekt en waarop de hoekkepers komen te rusten.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2018
    Morgen ga ik echt beginnen

Vandaag zijn laatste stukken gereedschap binnengekomen en heb ik een laser kunnen lenen.

Eerst starten met fundering.

IMG-20180601-WA0000.jpg

IMG-20180601-WA0002.jpg

Ziet er goed uit David... maar ben je vergeten foto's te maken? je zou immers gisteren al beginnen?!

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2018
    IMG-20180602-WA0001.jpg

IMG-20180602-WA0005.jpg

IMG-20180602-WA0011.jpg

De basis is vandaag gelegd.
    Vandaag (over paar uurtjes) de andere 4 poeren plaatsen.
    Als alle poeren geplaatst zijn dan ga ik ze finetunen en precies op lijn zetten, daarna gaan er 2 zakken snelbeton per poer bij.
    Laatst gewijzigd door David v; 03-06-18 om 01:20.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2018
    IMG-20180603-WA0002.jpg

IMG-20180603-WA0009.jpg

De voorste rij poeren staan perfect in lijn en zijn vastgezet met snelbeton op de funderingstegel.

Goed bezig David! Hou er wel rekening mee als je ook de korbelen met een pen/gat verbinding gaat maken, je de palen niet meer zo makkelijk op de draadeinden kunt draaien. Als je ze er koud tussen schroeft kun je alle kanten nog op.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2018
    20180607_141922.jpg

IMG-20180607-WA0010.jpg

Alle poeren staan, tot de mm nauwkeurig op hoogte en in lijn

Forum Rechten