Overkapping en schuur

tuoh

Oud hout
Bekijk bijlage 77490

Bekijk bijlage 77491

Eerste gereedschap is ook binnen, stootbijtel is op nalevering.

En ook meteen een vraag... wie kan mij advies geven omtrent een goede alround bijtel voor gaten waar de pen inkomt. Denk dat de narex set beetje klein is? Moet dit met een vermoorbijtel?

Heb die klus jaren aan en stuk met een gewone houtbeitel (E.A.Berg) geklaard. Je kan je zelf een hele boel moeite besparen door eerst met een vlinderboor overlappende gaten te boren tot de juiste diepte. Veel hakwerk moet er daarna niet meer gebeuren.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Oké weer on-topic.

de wandjes komen we allemaal wel uit, recht toe recht aan.
hoh afstand gebruiken en letten op de dampremmer en dampopen laag indien je gaat isoleren.

Kapconstructie is leuk.
je hebt allerlei hoekkepers.
zie een hanebalk getekend, (horizontale balk halverwege de hoogte getekend in de doorsnede)

ik zou adviseren om 2 spantbenen te maken welke ook verbindt met de hoekkepers.

spantbeen.jpg
in geval van een spantbeen met hanebalk heb je dus eigenlijk ook niet je horizontale ligger nodig welke je op je wanden tekent.
de rechter zijgevel zit dicht dus ik zou overwegen om deze te laten vervallen.

of anders, wel de balk toepassen en niet de hanebalk.
het is nu een beetje dubbel op.

aan de spantbenen kun je ook weer de hoekkepers aanbrengen zodat je de schuinte op de kopkanten krijgt.
bovenkant van de hoekkepers zijn aan 2 zijden schuin!
vervolgens kun je gordingen op de spantbenen hoekkepers aanbrengen en hierop je dakbeschot.
in je veranda deel lijkt het schoon werk dus zou je kunnen overwegen om op marktplaats oude vloerdelen proberen te bemachtigen welke je kan gebruiken als dakbeschot. dan draaien we alleen de mooie zijde even naar beneden. dan krijg je direct een mooie afwerking op je kapje.

voor je hout, je zit vlak in de buurt, zou ik adviseren om eens te kijken op www.huibershout.eu
deze jongens zitten in Schagen en zagen alles zelf en op maat.
bovendien zijn ze niet heel duur.

je kan bij de BMN oid gaan halen, maar deze kopen het ook in bij hun tegenwoordig...

en het is leuk om de bomenzaag even te bekijken bij de jonge mannen!
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Dankje voor je reactie stuiver, ik wist niet dat er een houthandel in schagen zat. Heb in de afgelopen weken 4 offertes bij verschillende houthandels laten maken en heb daar nu al een keus voor gemaakt. Het houtpakket voor de gebinten en het dak wordt 11 juni geleverd. De wanden en dakbeschot komt later als alles staat, daar heb ik nog geen offertes voor laten maken dus hou huibershout ook in gedachten.

Ik wou alle spantbenen uitvoeren met een makelaar en hanebalk. De makelaar aan de zijde waar de hoekkeppers komen word dikker zodat deze uitsteekt en waarop de hoekkepers komen te rusten.
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Morgen ga ik echt beginnen;)

Vandaag zijn laatste stukken gereedschap binnengekomen en heb ik een laser kunnen lenen.

Eerst starten met fundering.

IMG-20180601-WA0000.jpg

IMG-20180601-WA0002.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ziet er goed uit David... maar ben je vergeten foto's te maken? je zou immers gisteren al beginnen?! :p
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
IMG-20180602-WA0001.jpg

IMG-20180602-WA0005.jpg

IMG-20180602-WA0011.jpg

De basis is vandaag gelegd.
Vandaag (over paar uurtjes) :p de andere 4 poeren plaatsen.
Als alle poeren geplaatst zijn dan ga ik ze finetunen en precies op lijn zetten, daarna gaan er 2 zakken snelbeton per poer bij.
 
Laatst bewerkt:

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Goed bezig David! Hou er wel rekening mee als je ook de korbelen met een pen/gat verbinding gaat maken, je de palen niet meer zo makkelijk op de draadeinden kunt draaien. Als je ze er koud tussen schroeft kun je alle kanten nog op.
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Als ik die stapel hout zo zie, dan denk ik dat het een aardig gewicht wordt op 6 poeren 200x200. Weet iemend wat 1 poer voor gewicht mag hebben? In mijn geval komt er (denk ik) ongeveer 600 a 700kg gewicht per poer op.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Als ik die stapel hout zo zie, dan denk ik dat het een aardig gewicht wordt op 6 poeren 200x200. Weet iemend wat 1 poer voor gewicht mag hebben? In mijn geval komt er (denk ik) ongeveer 600 a 700kg gewicht per poer op.

Dat heeft natuurlijk ook te maken met de bodem, ik heb er destijds voor gekozen om de poeren te storten omdat ik perse tot op vaste grond wilde.
Qua draadeind hoef je je geen zorgen te maken, M16 kan een rechtstaande belasting hebben van +- 1600kg.
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Ik zit tot op de harde kleilaag 70cm diep (klei moet je weg hakken omdat je er niet doorheen komt met spaai) hierbovenop zit 20 a 30 cm zand met daarboven een betontegel 60x60 en daarop staan de poeren welke weer vastgestort zijn met beton op de tegel. Zal toch wel sterk genoeg zijn om max 700kg per poer te dragen?
Draadeinden op de poer zijn M20.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dan gaat dat wel goed, Ik denk niet dat dat je ooit nog verzakt. 700kg is ook niet zo spannend he... dat zijn 8 personen.

De bouwtekening op pagina 1 is wel wat aan de kleine kant, ik kan de maatvoering niet lezen, Kun je die nog wat groter plaatsen?
 
Ik ben zelf nu ook m20 aan het gebruiken n ik heb ergens gelezen dat die 1200kg per stuk aankunnen. Als Jelte echter zegt dat een m16 er al 1600 aankan denk ik dat je sowieso safe zit met m20. Bedenk je ook wel dat die poeren er speciaal voor gemaakt zijn. Daarbij denk ik dat je met de constructie die je nu gebruikt hebt niet echt bang hoeft te zijn dat ze het gewicht niet aankunnen.
(even tussendoor, in mijn geval komt er eerst een fundering van 60 diep waarop hardstenen palen van 30x30x45 komen en daarop komt de houtconstructie.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.