Overkapping en schuur

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
dank je, maar die van jou wordt zeker net zo fraai, iets groter is niet moeilijker, alleen ietsjes meer werk :)
Tegen de vraag van schragen liep ik ook aan. Wou er toch een paar eiken gebinten op kunnen leggen. Had nog een stel dikke eiken planken liggen, veel gemak van gehad. verder was mijn aanpak voor al de gaten hetzelfde, een mal en een zware freesmachine. Verder eindeloos hakken. Suc6 verder!!!
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
1e ligger op zijn plaats gelegd met 5 man. Het ging verrasend soepel alles paste in 1 keer en met een 1/2 uurtje lag hij op zijn plek. Deze week wil ik de voorste ligger afkrijgen en dan heb ik eindelijk vakantie. Het breekt je namelijk wel op als je na een gemiddelt 50urige werkweek ook elke avond en weekend nog thuis aan het werk bent. Gellukig vindt ik het leuk om dit te bouwen anders had het echt afzien geweest, maar de voldoening is straks de beloning voor al het werk.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
in je rechterhand een kouwe kletser onder je zelf gemaakte veranda.
en in je linkerhand een tomahawk steak

dan tellen de productieuurtjes niet meer!
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
20180807_212428.jpg

Vanavond de laatste ringbalken erop gelegd, door de warmte zijn de ringbalken een beetje krom getrokken (getordeert) waardoor de halfhoutsverbindingen niet geheel aansluiten (3 a 4 mm).
Ik wil dit oplossen door tellerkopschroeven van bovenaf door de ringbalk tot in de staander balken te schroeven, hierdoor hoop ik de aansluiting recht te trekken en daarna de toognagels erin te slaan.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ziet er goed uit David, Persoonlijk had ik het zo gelaten... ik denk dat uiteindelijk het werken van het hout toch wel wint van de tellerkop schroef.
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Ziet er goed uit David, Persoonlijk had ik het zo gelaten... ik denk dat uiteindelijk het werken van het hout toch wel wint van de tellerkop schroef.

Denk je dat het vanzelf weer recht trekt?
De verbindingen zijn naadloos gemaakt, alleen zijn de balken nu zo krom dat het 4mm open staat bij verbindingen (vindt ik te veel) dacht om met (tijdelijke) tellerkopschroeven de verbindingen aan te trekken en dan toognagels erin te slaan. Dan na een week de schroeven weer verwijderen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Hmm, uiteraard doe ik ook een pas op m'n plaats en verwacht wel dat de echte experts deze vraag ook onder ogen komen,

Ik heb in mijn schuur ook een stukje wat zelfs bijna een centimeter is gaan opstaan/torderen. heb dit gewoon zo gelaten omdat mijn inziens het hout toch wel zn weg vind en je mogelijk verder van huis bent. Als ik soms al kijk wat een klimop al niet kan doen met een dakbeschot...
 
P

Pel

Guest
David, ik heb de foto wat lichter gemaakt zo kunnen we ook zien wat erop staat, de werking van hout hou je niet tegen David. Als de verbinding een beetje open is gaan te staan door de werking van het hout gewoon zo laten, het is een natuur product.

Groet Pel.

20180807_212428.jpg
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
20180808_153539.jpg

Bedankt voor de reacties.

Ik heb vandaag alle toognagels erin geslagen en alles lijkt aardig te zijn aangetrokken. Kan nu eindelijk beginnen met de dakconstruktie (na 30 pengatverbindingen en 4x halfhout met pen, ik moet toch toegeven dat ik me er wel op heb verkeken hoeveel tijd erin is gaan zitten ;) ) maar ben zeer tevreden met het resultaat tot dusver.
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
20180811_230930.jpg

Begin gemaakt met de makelaars, deze komen aan de kopse kanten waar de ruiters tegenaan vallen. Tussen de makelaars komt een dragende balk voor de overige spantbenen en deze dragende balk rust ook op de midelste priemstijl.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.