Overkapping en schuur

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ik vind de las tussen “trekplaat” en spantbeen niet zo geslaagd, die wordt uitsluitend en behoorlijk op trek belast zeker met dit nogal vlakke dak. Zou je voor de zekerheid nog metalen strips opzij monteren? De makelaar constructie vind ik heel mooi. Verder alle respect voor je bouwwerk!
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Bedankt voor de reacties.

Ik vind de las tussen “trekplaat” en spantbeen niet zo geslaagd, die wordt uitsluitend en behoorlijk op trek belast zeker met dit nogal vlakke dak. Zou je voor de zekerheid nog metalen strips opzij monteren? De makelaar constructie vind ik heel mooi. Verder alle respect voor je bouwwerk!
Ik dacht juist dat door de druk van bovenaf de construktie in elkaar wordt gedrukt, zal er nog is goed overnadenken (maar stalen strips in het zicht zijn uitgesloten:D)
De aansluiting van de spantbenen op de liggers worden vastgezet met tellerkopschroeven van 8x220
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
de spantbenen zullen de “muurplaat” links en rechts, waarop ze komen te rusten, proberen uit elkaar te drukken. Dat is de functie van de trekplaat om die krachten op te vangen. Je kunt ook ter versteviging schetsplaten van multiplex op de bewuste lassen maken. Misschien is er nog een andere oplossing?
Hoeveel lengte hout zit er achter de toognagelsin de las? Die stukjes worden als het ware uitgescheurd. En dat is wat ik op de foto zie, een paar centimeter. Jammer, maar ik kan het niet mooier maken. Wellicht weet TUOH raad?
 
P

Pel

Guest
Het zal er denk ik aan liggen wat David gebruikt als dakbedekking, als er bijvoorbeeld betonpannen op komen dan zou ik er een trekstang in maken. Zeker als daar in de winter een dek sneeuw op komt liggen. Komen er echter lichte kunststof golfplaatjes op dan is dat m.i. niet nodig.

Groet Pel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik vind de las tussen “trekplaat” en spantbeen niet zo geslaagd, die wordt uitsluitend en behoorlijk op trek belast zeker met dit nogal vlakke dak. Zou je voor de zekerheid nog metalen strips opzij monteren? De makelaar constructie vind ik heel mooi. Verder alle respect voor je bouwwerk!

Ik ben er nog niet zo zeker van of het uitsluitend op trek wordt belast. In de nok van mijn huis zit ook een dergelijke balkenlaag, maar die fungeert als druklaag. De betonnen vloer vangt de trekkrachten op die ontstaan door de scharnierende werking in de nok. De druklaag fungeert dus puur om te voorkomen dat het dak inzakt (zelfde effect als je een dak maakt van twee vellen papier).

Of de constructie stevig genoeg is, hangt af van de oplegging van de spanten. Dus de dwarsbalken waar de spanten op komen te rusten en de liggers evenwijdig aan de spanten. Als dat stevig genoeg is, kunnen die de trekkrachten opvangen. Mits er een deugdelijke verbinding wordt gemaakt tussen spant en balk. Daar ligt dan nog wel een uitdaging, denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Vanboomtotbeeld heeft gelijk

Een trekplaat heet niet voor niets een trekplaat... ze moet het uit mekaar gaan van de spanten tegenhouden omdat de muren dit niet kunnen.
En denk er aan, hoe vlakker het dak hoe hoger de trekkrachten in de trekplaat . (een schets)

dakspant.jpg
Jos
 
Laatst bewerkt:

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Het zal er denk ik aan liggen wat David gebruikt als dakbedekking, als er bijvoorbeeld betonpannen op komen dan zou ik er een trekstang in maken. Zeker als daar in de winter een dek sneeuw op komt liggen. Komen er echter lichte kunststof golfplaatjes op dan is dat m.i. niet nodig.

Groet Pel.
Het spijt me Pel, maar hij heeft nu een machtig mooie en stevige beganegrondconstructie gemaakt, en dan zou het dak superlicht moeten vanwege, toch, een constructiefout. Beter deze goed te herstellen, kan heel goed, en dan is het in totaal een stevige tent. En inderdaad, de sneeuwlast moet moeiteloos kunnen worden opgevangen, bovenop het gewicht van de dakbedekking.
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Het is me volkomen duidelijk. Ik ging ervanuit dat de trekkrachten van de spantbenen opgevangen zouden worden door de wanden. Als dit echter niet toerijkend is ga ik mee in de adviezen en ga een oplossing bedenken. Is een draadstang van m12 schuin door de trekbalk en spantbeen afdoende? Ook komen er nog klossen in verstek onder de spanbenen tegen de hoofdbalk zodat de spantbenen niet kunnen wijken.

Het moet namelijk wel een degelijke construktie worden aangezien er ovh blauw gesmoorde dakpannen opkomen.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ik heb wel iets veroorzaakt, he?
Bij deze een oplossing, voor de vuist weg. Aangezien bouwvakkers een M16 niet kunnen stukdraaien zou ik daarvoor kiezen. Ik heb niets berekend, maar volgens bijgaande schets zou ik het oplossen. Even naar de smid om een aantal schetsplaten te laten maken, inkepingen in de trekplaat, en dan twee draadeinden links en rechts van de balken. Het is maar een voorstel! Doorboren van de trekplaat en spantbeen is wel een heel eind, maar zou net zo goed kunnen
.1BC96B7C-271C-44F6-A5CC-22AD3E4D0A23.jpg
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Dank je jac, maar vindt een trekplaat aan de buitenzijde van de spanten esthetisch gezien niet zo. Denk dat ik dan toch een m16 doorboor en voorzie van dikke carroserie ring. Deze kan ik dan eventueel nog verzinken in het zicht en afwerken met een prop.
Maar ben blij dat er meegedacht wordt, anders had het achteraf een stuk lastiger geweest.
 

tuoh

Oud hout
Het is me volkomen duidelijk. Ik ging ervanuit dat de trekkrachten van de spantbenen opgevangen zouden worden door de wanden. Als dit echter niet toerijkend is ga ik mee in de adviezen en ga een oplossing bedenken. Is een draadstang van m12 schuin door de trekbalk en spantbeen afdoende? Ook komen er nog klossen in verstek onder de spanbenen tegen de hoofdbalk zodat de spantbenen niet kunnen wijken.

Het moet namelijk wel een degelijke construktie worden aangezien er ovh blauw gesmoorde dakpannen opkomen.


In je constructie zijn het inderdaad de "ankerbalken" die een deel van de trekkrachten gaan opvangen, de rest is voor de trekplaten in het gebint.
Zoals de gebinten nu uitgevoerd zijn zit er niet veel sterkte in, korte pennen en weinig achterhout bij de toognagels.
Wat ik ook mis in de makelaars, waar komt de nokbalk te zitten? Voor een deel bestaat de taak van een makelaar er ook in om de nokbalk te dragen.
Bij de drie gebinten op je constructie had je de trekplaten ook gewoon kunnen weglaten, en de makelaar ineens laten steunen op de ankerbalk.

De gebinten versterken ter hoogte van de aanhechting trekplaat en gebintebeen kan inderdaad met een M12 en een stel zware sluitringen, ga voor minimum 2 à 3mm dikke exemplaren. Voor de rest zou ik er verder niet van wakker liggen.

Het is jammer dat er geen tekening of schets gepost is van de te maken gebinten, dan hadden de opmerkingen kunnen meegenomen worden in de eigenlijke constructie, nu zijn het zowat "vijgen na pasen" geworden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Staal in je houten constructie is ook zo zonde. Ik zou tenminste overwegen betere spanten te maken. Zo groot kan het verlies aan hout ook weer niet zijn. Wellicht kun je nog een deel hergebruiken.
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
In je constructie zijn het inderdaad de "ankerbalken" die een deel van de trekkrachten gaan opvangen, de rest is voor de trekplaten in het gebint.
Zoals de gebinten nu uitgevoerd zijn zit er niet veel sterkte in, korte pennen en weinig achterhout bij de toognagels.
Wat ik ook mis in de makelaars, waar komt de nokbalk te zitten? Voor een deel bestaat de taak van een makelaar er ook in om de nokbalk te dragen.
Bij de drie gebinten op je constructie had je de trekplaten ook gewoon kunnen weglaten, en de makelaar ineens laten steunen op de ankerbalk.

De gebinten versterken ter hoogte van de aanhechting trekplaat en gebintebeen kan inderdaad met een M12 en een stel zware sluitringen, ga voor minimum 2 à 3mm dikke exemplaren. Voor de rest zou ik er verder niet van wakker liggen.

Het is jammer dat er geen tekening of schets gepost is van de te maken gebinten, dan hadden de opmerkingen kunnen meegenomen worden in de eigenlijke constructie, nu zijn het zowat "vijgen na pasen" geworden.

De hoofd dragende construktie is de ankerbalk, daar ligt de nokbalk in. De nokbalk zit verder opgesloten in de makelaar d.m.v. 3cm ingevreesd.

20180816_184102.jpg

20180816_184050.jpg

20180816_182146.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.