Overkapping en schuur

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Hoi iedereen, ik ben david (nieuw hier) en woonachtig in heerhugowaard.
Ik ben al enkele jaren aan het rondkijken naar een overkapping met schuur uitgevoerd in ambachtelijke gebinten. Na diverse ofertes (waarvan ik telkens weer mijn droom uitstelde) heb ik besloten om het dan toch zelf te doen.
Ik heb echter geen enkele ervaring met hout maar ben gelukkig erg handig.Overkapping schuur.jpg

Nu ik eindelijk een stempel op de omgevingsvergunning heb van de gemeente kan ik beginnen. Als eerste heb ik de funderingstegels en betonpoeren besteld met M20 draadeind en rvs 15x15 paaldrager met moer M20.
Ook heb ik diverse gereedschappen in de bestelling staan bij de baptist aangezien ik nu niet meer bezit als een decupeerzaag en bovenfrees.
 
Laatst bewerkt:

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Ben gereedschap aan het selecteren maar kan niet echt geschikte schragen/bokken vinden om een balk 18x18 van 6 mtr op te gaan bewerken. Iemand ideén?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb ooit het ontwerp van Paul Sellers nagemaakt een zonder een centje pijn 5m 10x10 bewerkt. Ook wel meerdere lengtes tegelijk. Heb die bokken van restjes hout en multiplex gemaakt, een gebruik ze nog steeds regelmatig

Link: https://www.woodworking.nl/showthread.php?21444-houtschuurtje-in-de-tuin

attachment.php
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als je een keer een stel goede schragen maakt, gaan die een leven lang mee, ze hoeven m.i. ook niet mooi te zijn als ze maar functioneel zijn, daar gaat het uit eindelijk om. Die dunne latten schraagjes die bij de bouwmarkt liggen voor ik meen €7.50 per stuk, zijn misschien nog net goed om glaslatten op te schilderen, veel zwaarder moet het niet worden.

Groet Pel.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Wederom weer een mooi project op dit forum!
Vergeet ook de schuur van Bert niet te bekijken.

Mooie bokjes die je laat zien, maar daar liggen alleen voor een paar honderd euro aan beitels op!
Je hebt nog best wel wat nodig qua gereedschappen! Ik hoop dat je daar ook een mooi bedrag voor hebt gebudgetteerd?
Denk ook aan houten hamers en beitels, maar ook de sleutel om de M20 moer mee aan te draaien... Ook een grote houten hamer om de verbinding passend te maken, misschien een liftje of wat bouwstempels om de boel even vast te houden?! Kruislijnlaser om de boel op hoogte te stellen, waterpas e.d.

Volgens mij heb ik destijds 1000,- euro gereserveerd voor gereedschap aanschaf/huur

Succes!
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
1000 ga ik niet redden afkort zaag incl standaart en cirkelzaag kom ik al in de buurt. Bestelling bij baptist was ook 400,-. En dan ben ik er nog niet want ik heb ook nog een spookschaaf nodigScreenshot_20180529-120002.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ken je Dieter schmidt/fine-tools? Die heeft ook mooie spulletjes.

Moet wel zeggen dat voor iemand zonder ervaring met hout, je wel een neusje hebt voor kwaliteit! :)
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Ja goed gereedschap heb je voor je leven. Daar bezuinig ik niet op. Ook werkt het gewoon een stuk fijner. En misgrijpen terwijl je bezig bent is ook vervelend. Wil nu eerst al mijn gereedschap verzamelen. Heb de afkortzaag en circelzaag al geselecteerd en dat worden de makita 5903rk en
makita 1018l incl onderstel.Vanavond maar weer een bestelling de deur uit doen.En dan wil ik eind volgende week de fundering klaar hebben. Dan kan de partij hout komen om te starten.

Er zit trouwens veel prijsverschil tussen de houthandels dus heb nu div offertes lopen.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Makita 1018l heb ik ook. Super ding. Enige jammer aan het ding is dat je een verloopstuk moet kopen wil je hem op een makita bouwstofzuiger (2512) aansluiten.
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Zo funderings tegels 6st 5x50x50 en paalhouders 6st 20x20x60_M24 en 21st betonbanden 8x20x100 zijn binnen.
Nu nog alles vanaf de oprit de achtertuin in sjouwen.

20180530_165043.jpg

20180530_170936.jpg

IMG-20180530-WA0004.jpg
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
20180530_201356.jpg

20180530_202411.jpg

Eerste gereedschap is ook binnen, stootbijtel is op nalevering.

En ook meteen een vraag... wie kan mij advies geven omtrent een goede alround bijtel voor gaten waar de pen inkomt. Denk dat de narex set beetje klein is? Moet dit met een vermoorbijtel?
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Gaten maak je met een schietbeitel, ik heb die van Narex 6, 8 , en 10 mm en die zijn prima, maar ik zie dat je al een Kirchen schietbeitel hebt gekocht

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.