grote lades

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Hoi,

Nog maar eens een onderwerp over de constructie van lades.
Voor een kleerkast heb ik brede lades nodig van 120cm (te verminderen met 2x19mm voor de zijwanden en wat er nodig is van speling binnenin). De hoogte kan ik nog bepalen, maar ik dacht aan 20-25cm (volledige hoogte inclusief de front). De totale diepte van de kast is 53,9cm (eveneens te verminderen met de nodige speling achteraan).

Het goede nieuws is dat de lades moeten dienen voor kleren, dus het gewicht dat de lades moeten dragen zal nogal meevallen (hoewel ik er momenteel geen idee van heb hoeveel kleren eigenlijk wegen maar bon er moeten geen boeken of stalen gereedschap inkomen).

Het was eerst mijn bedoeling om voor de ladekisten te werken met hetzelfde materiaal als de corpus van de kleerkast t.t.z. eik fineer mdf van 19mm. Maar een snelle berekening leerde me dat dat nogal wat zou gaan wegen. Dus overweeg ik om multiplex te gaan gebruiken.

Gegeven de maten, enig idee welke dikte multiplex ik best zou gebruiken ? Ik dacht aan 10mm maar geen idee of dit voldoende is.
Moet ik in de constructie voor extra ondersteuning zorgen wegens de grote breedte van de lade ?

Graag ook tips naar de geleiders toe (liefst een softclose systeem)...

Alvast bedankt,
Wim
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Pupulieren multiplex stel ik voor. Licht, makkelijk te verwerken. Zijden van 18/19 mm, bodem 12 mm.

Bij softclose systeem (mijn voorkeur is Blum Tandem) is absoluut een synchronisatiestang nodig. Als je de Blum documentatie doorneemt, ontdek je vanzelf wat dat inhoudt.

Goed in de gaten houden wat de speling boven en achterin moet zijn (te krap en het wordt lastig de laden erin en eruit te krijgen, of zelfs onmogelijk).
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Thanks !
Inderdaad, die speling is tricky :)
Momenteel heb ik rekening gehouden met 1.5mm speling
Ik zal de Blum documentatie eens opzoeken....
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Pupulieren multiplex stel ik voor. Licht, makkelijk te verwerken. Zijden van 18/19 mm, bodem 12 mm.

Bert, mag ik je vragen waarom je de zijden dikker zou maken dan de bodem ? Intuitief lijkt het me dat de bodem de zwaardere last zal moeten dragen ...

Verder, zie je alternatieven voor de Blum Tandem ? Die lijkt namelijk zéér prijzig, en ik heb 4 lades nodig.

Thanks,
Wim
 
Laatst bewerkt:

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Wim, de zwaardere last van de bodem wordt afgegeven op een veel kleiner oppervlak van de zijden. De kracht per mm2 op de zijden is dan vele malen groter. Beetje dikker kan dan geen kwaad..

Groet Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.