Welke center/tegencenter/meenemer aanschaffen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb nu enkel de klassieke meenemer en tegencenter voor op de draaibank, maar deze voldoen niet altijd. Zeker bij kleine werkstukken gaat het regelmatig mis omdat het hout splijt of niet vast zit.
Centers en tegencenters zijn er in alle maten en modellen waardoor ik niet goed weet wat kiezen.
Wie kan mij helpen met advies (zowel aanraders als afraders).
 

tuoh

Oud hout
Als meenemer vind ik een "stebcentre" onovertroffen, en een tegencenter met cup of ring is een stuk beter dan de gewone uitvoering. Dan is van splijten geen sprake meer. Die meenemers heb ik in drie verschillende diameters, kan je alle mogelijke klussen aan.


Stebcentre.
Stebcentre.jpg

tegencenter met ring.
tegencenter.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je snijdend werkt, met scherp gereedschap, valt dat mee. Liever doordraaien op de center, zodat je hout stilstaat, dan ten koste van alles het hout, waar je vlak bij staat, door laten draaien, is het idee.

Als je per sé wil dat je hout blijft draaien, maak ik er een rond stukje aan voor in een vierklauw.
 

tuoh

Oud hout
Deze tegencenter , https://dehoutdraaierij.nl/wp-content/uploads/2016/11/504594.jpg
Die met die tandjes er aan kon ik nog niet , draait deze niet snel door de tandjes heen ?

Willem

Dat is juist het mooie eraan, er zit een veiligheid ingebouwd tegen happers, maar met de juiste techniek draait het als een fluitje van een cent.
Je hoeft hier ook niet , zoals bij de traditionele meenemer, de "vleugels" in het hout te kloppen. Gewoon het hout tussen de centers houden, en met het handwiel beide punten en de "tandkrans" in het hout draaien en klaar. Ik gebruik die dingen ook voor de zwaarste klussen tussen de centers, en dat werkt gewoon perfect.
Heb al jaren geleden mijn "gewone" meenemers met vier vleugels bij het oud ijzer gegooid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.