Tweepersoons hoogslaper, welke dikte balken?

ghost

Nieuw lid
16 dec 2017
16
9
Dag allemaal,

Een kennis is net verhuisd naar een kleiner huisje. Nu wil ze graag de slaapkamer optimaal benutten en de ruimte onder het bed gebruiken voor opslag. Gelukkig is het plafond hoog genoeg waardoor een hoogslaper op 1m85 geplaatst kan worden en er dan nog voldoende ruimte over is. Zij zelf kan onder het bed door blijven lopen.

Zelf dacht ik van 38x140 vuren een bedbak te maken met bedbeslag. Zelf twijfel ik alleen nog erg welke balken ik dien te nemen voor de poten.
Ook 38X140? Dikker?

De hoogslaper zal aan 1 zijde aan de muur bevestigd worden maar dit zal niet een dragende constructie worden. Onder het gehele bed dient gelopen te kunnen worden en in het midden mogen geen poten komen.

Veiligheid vind ik op dit punt belangrijker dan esthetiek. Wie heeft er een antwoord?

Alvast bedankt.
 

ghost

Nieuw lid
16 dec 2017
16
9
https://www.woodworking.nl/showthread.php?23632-Hoogslaper-(in)stabiele-poot&highlight=hoogslaper

https://www.woodworking.nl/showthread.php?17049-Constructie-hoogslaper&highlight=hoogslaper

die vraag is al vaker langsgekomen. Het gaat niet primair om de dikte van de balken, maar vooral hoe die balken aan het bedframe vastzitten (schoren).

Dag Jurriaan,

Bedankt voor je bericht. Met interesse heb ik de eerdere berichten doorgenomen. Zelf kan ik nog niet helemaal een dikte destilleren uit de berichten. De eerdere posters komen wel met maten maar die liggen heel ver uit elkaar.
Denk je dat 2x 38*140 (aan elkaar verbonden in L) voldoende sterkte geeft in de poten?

De schoren zijn toch meer bedoeld om wiebelen te voorkomen en stabiliteit te geven? Bij kinderstapelbedden zie je juist balkjes (horizontaal) tussen de bodem die dat doen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.021
364
Alphen aan den Rijn
Zelf zou ik de bed randen wat hoger maken , de dikte is goed . Als je de ligger waar je lattenbodem op rust en de hoogte van je lattenbodem neemt , zit je al aan de 10 cm .
Ik wil er mee zeggen dat je matras maar een paar cm onder je bedrand zit en er makkelijker overheen schuift .
Verder ligt het er aan hoeveel gewicht komt er op en welk hout word er gebruikt . Probeer je dragende delen op ( of half ) de poten te laten rusten .

Succes Willem
 

tuoh

Oud hout
Voor de poten is het meestal het visuele dat gaat bepalen hoe de afmetingen gaan worden. Eerder vierkant, zeg 70 x70mm, of als ze in L-vorm gemonteerd worden is de afmeting die je voorstelt (38 x 120 à 140mm) meer dan voldoende. Onderaan moet dan niks meer voorzien worden, zeker als het geheel ook aan de muur vast komt te zitten.

Voor de draagkracht alleen kom je er al uit met een pootsectie van 45 x 45mm:p Maar dat ziet er niet uit, daarom de overdimensionering.
Voor de bedplanken zou ik minimaal 200mm hoog aanhouden, om hoger genoemde reden.

Best maak je eens een tekening op schaal, zie je direct of één en ander mooi oogt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
De stabiliteit is ook het belangrijkste
op druk gaat het niet zo snel stuk

Als de positie van de bedbak goed gefixeerd is bijvoorbeeld doordat je het verankerd aan de muur waar je over schrijft.
kan je als poten bij wijzen van 4 bezemstelen gebruiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.