Animo Check: Zwaluwstaart mal (technische discussie)

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Allen,

Topic voor technische discussie
Voor "commerciele zaken" zie http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=2690

Ik ben al een tijdje opzoek naar een eenvoudige maar slimme zwaluwstaartmal voor de bovenfrees. Ik kwam onderstaand filmpje tegen en deze voldoet volgens mij aan mijn verwachtingen. Ik zal hem opnieuw engineeren en laten snijden zodat het voor mijn bovenfrees geschikt is.

Ik vraag me af of deze voor "alle" diktes hout geschikt is. Als je hem instelt voor bijvoorbeeld 15mm, werk hij dan ook voor 10 mm? En tot hoe dik maak je doorgaan zwaluwstaarten? Is 20mm dikte bereik genoeg?

Filmpje: [MEDIA=youtube]L_dw_iV6-0E[/MEDIA]

Alvast bedankt,
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Voor het gemak ook even een plaatje van de mal:



Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

lijkt me wel een grappig systeem. heb je de mogelijkheden om dergelijke maillen te laten frezen?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Een goede kennis van mij werkt als laser snijder programeur / operator en maakt soms wat voor mij. Ik maak dan zelf de tekeningen en hij snijdt ze uit in het gewenste materiaal!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

ben wel benieuwd naar de mogelijkheden hiervan, laat je het weten wanneer je deze laat snijden?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Ik zal het je zeker laten weten!

In de bijlage een tekening van hoe ik denk dat het worden moet. Ik vraag me alleen af of ik de zwaluwstaart goed geconstueerd heb. Ook zou ik moeten kijken of de geleidering van mijn frees werkelijk 16mm in dia is en 3mm hoog.

Attached files Zwaluwstaart freesmal V1.pdf (7.8 KB)
 

WR1944

Oud hout
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Als je frezen wilt gebruiken, die gewoonlijk in de handel voorkomen, zal je de mal er op moeten aanpassen. De schuinte van de zwaluwstaartfrees bepaald de schuinte van de tanden. Er bestaan enkele verschillende hoeken die afhangen van de hardheid van het hout.
Bij veel zwaluwstaartmallen wordt daarom ook een zwaluwstaartfrees meegeleverd naast de rechte frees.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Het zou met name interessant kunnen zijn om hiervan een langere lengte te laten maken bijvoorbeeld 1 meter zodat je echt lange verbindingen kunt dovetailen? De regulier verkrijgbare jigs zijn allemaal max een centimeter of 50.

Als je iemand dit kunt laten snijden dan denk ik dat er best wel wat animo op dit forum is om een leuke serie te maken. De reguliere jigs zijn schrikbarend duur en dit systeem moet goed kunnen werken voor een leuke prijs.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Ha,

Om het universeel te maken moet wel iedereen de zelfde zwaluwstart frees, rechte frees en geleiderring gebruiken.

Een lange versie maken is natuurlijk mogelijk maar niet helemaal noodzakelijk omdat je de mal gewoon kunt doorschuiven in principe.

Om een universeel design te maken moet ik eigenlijk weten:
-Wat de meest gebruikelijke frees is
-Welke geleidingsringen er gebruikt worden.
-Wat een gangbare maatvoering is voor zwaluwstaart verbiningen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Natuurlijk kun je de kortere liniaal opschuiven mar bij dit soort zaken is het instellen het meeste werk. Juist als je in 1 keer door kunt werken kun je snel wat doen. Daarom lijkt mij een langere liniaal best handig.

Ik denk als je dit op poten wilt zetten dat je een standaard product moet pakken van een merk wat niet veel verandert. bijvoorbeeld een maat frees die Festool, RVS, CMT oid levert. Kopieerringen zijn er volgens mij voor alle merken met vaste diameters dat dat moet t probleem niet zijn.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Hallo Thom

Ik voel een nieuw idee opborrelen. We hebben het op het forum al eens gehad over eigen beitels maken. Misschien is het een idee dit als forum samen te gaan opstarten . Ik geloof dat er veel interesse is onder de leden. Ik ook.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Inderdaad, ik heb ook wel interesse!

Dergelijke mallen zijn te koop voor ca. 100 Euro, de vraag is hoe betaalbaar iemand een dergelijke mal kan laten snijden! ;)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Ha Allen,

Ik heb een prijs opgevraagd voor het snijden. Ik ga / wil mijn kennis hier niet voor vragen aangezien hij er geen geld voor vragen kan en dat vind ik dan niet terecht.


We moeten (of Ik moet) nog het volgende doen:

- Type / merk zwaluwstaartfrees
- Type / merk rechte frees
- copieer ring maten diverse machines
- hartsfstand zwaluwstaart verbinding

Voor de zwaluwstaart zelf heb ik nu de staart tenopzichte van het gat 0 gemaakt dus theoretisch even groot. Zou ik het gat wat kleiner (0.2mm) maken zodat de verbinding vaster komt ipv mogelijke kieren?
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Ik heb zwaluwstaartfreesjes gezien met een kogellager aan de bovenzijde, dan heb je geen kopieerring nodig.
Of dat praktisch is weet ik niet, maar er moet wel gekozen worden tussen een kogellager of een kopieerring.
Ik weet niet hoe universeel de maatvoering van een kopieerring is.

Voor de schacht van het freesje lijkt 8mm me het meest gangbaar.

Verder heb ik even geen intelligente suggesties! :)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Ik denk dat een kogellager niet gaat werken. Als je namelijk ondiepere zwaluwstaarten freest komt het lager voorbij de mal. Maar wel bedankt voor het meedenken!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Sjoerd zei:
Ik zag dat lager bij de mal van Tendotools:
http://www.tendotools.com/documents/cat ... ml?lang=nl

In de handleiding staat de werking vrij goed beschreven:
http://www.tendotools.com/documents/cat ... l_2009.pdf

Ha Sjoerd,

Hier werkt het inderdaad wel aangezien de frees altijd op de zelfde hoogte staat. Wanneer je dunner hout gaat verbinden laat je het hout zakken ten opzichte van de mal.

Met het systeem zoals ik nu voorstel druk je te bewerken stuk hout altijd tegen de mal aan. De freesdiepte bepaald de dikte van het te monteren tegen deel. Vandaar dat een lagertje niet 1 op 1 hier ook toepasbaar is.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Scheppie zei:
Natuurlijk kun je de kortere liniaal opschuiven mar bij dit soort zaken is het instellen het meeste werk. Juist als je in 1 keer door kunt werken kun je snel wat doen. Daarom lijkt mij een langere liniaal best handig.

Ik denk als je dit op poten wilt zetten dat je een standaard product moet pakken van een merk wat niet veel verandert. bijvoorbeeld een maat frees die Festool, RVS, CMT oid levert. Kopieerringen zijn er volgens mij voor alle merken met vaste diameters dat dat moet t probleem niet zijn.

Hoi Scheppie,

En als we het op de volgende manier doen dan? Als je een langere lengte wilt neem je bijvoorbeeld 3 eenheden en koppel je die aan elkaar en schroef je ze vast op het montage hout. Op deze manier houden we maar 1 type wat de prijs ten goede komt.



Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Slimme oplossing dat koppelen... zo houd je hem als 1 stuk en kun je hem zo lang maken als je wilt, desnoods tot 2 meter toe. Wellicht alleen dan en idee om die koppeling met hoeken te maken ipv een rondign, op die manier richt hij zichzelf beter dan met een ronding denk ik of niet? Of moet het rond zijn omdat dat makkelijker snijd.

Ik zou wel interesse hebben zeker als die mogelijkheid erbij komt om ze te koppelen. Heb je inmiddels een idee van de prijs?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.