Animo Check: Zwaluwstaart mal (technische discussie)

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
koffiedrinker zei:
Hoi iedereen en met name Thom uiteraard.

Eens zitten kijken wat nu handig is bij een kopieerring van 27 mm (om beide mallen aan de gereedschapcollectie te kunnen toevoegen, want 17 mm wil ik zeker)
Daarbij bedacht ik me:
de groeffrees moet toch juist niet dezelfde diamter hebben als de zwaluwstaart-frees?

De groeffrees gaat in mal aan de zijde met de trapeziumvorm. Hij gaat dan van smal naar breed. Ik zou dan ook zeggen dat de groeffrees maximaal de diameter mag hebben van het kleinste deel van de zwaluwstaart. De exacte diameter is niet relevant, alleen de vertanding van de mal moet op deze diameter afgestemd zijn (met de kopieerring). Of zie ik nu ergens iets over het hoofd ????

Groets aan iedereen.

Klopt volgens mij helemaal. Daarnaast: De zwalumstaartfrees gaat in de kant met de rechte tanden. Hierdoor krijg je altijd de maximale diameter van de zwalumstaartfrees als tand in het hout. De smalle kant van de zwalumstaart wordt bepaald door de diepte. (hoe dieper de zwalumstaartfrees in het hout gaat, hoe smaller de andere kant van de zwalumstaart komt.)

Daarom lijkt het mij het beste als de aanslag aan de trapeziumzijde aan de buitenkant is...
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
MRTN zei:
koffiedrinker zei:
Hoi iedereen en met name Thom uiteraard.

Eens zitten kijken wat nu handig is bij een kopieerring van 27 mm (om beide mallen aan de gereedschapcollectie te kunnen toevoegen, want 17 mm wil ik zeker)
Daarbij bedacht ik me:
de groeffrees moet toch juist niet dezelfde diamter hebben als de zwaluwstaart-frees?

De groeffrees gaat in mal aan de zijde met de trapeziumvorm. Hij gaat dan van smal naar breed. Ik zou dan ook zeggen dat de groeffrees maximaal de diameter mag hebben van het kleinste deel van de zwaluwstaart. De exacte diameter is niet relevant, alleen de vertanding van de mal moet op deze diameter afgestemd zijn (met de kopieerring). Of zie ik nu ergens iets over het hoofd ????

Groets aan iedereen.

Klopt volgens mij helemaal. Daarnaast: De zwalumstaartfrees gaat in de kant met de rechte tanden. Hierdoor krijg je altijd de maximale diameter van de zwalumstaartfrees als tand in het hout. De smalle kant van de zwalumstaart wordt bepaald door de diepte. (hoe dieper de zwalumstaartfrees in het hout gaat, hoe smaller de andere kant van de zwalumstaart komt.)

Daarom lijkt het mij het beste als de aanslag aan de trapeziumzijde aan de buitenkant is...

Ik snap de gedachte gang, maar het is een beetje anders.

De zwaluwstaart is niet zo breed als de frees maar breder. Je moet dus in meerdere bewegingen de staart frezen. Hierdoor is het smalste deel van de staart breder dan het smalste deel van de frees.
Als de groeffrees de zelfde diameter zou krijgen dan het kleinste deel van de zwaluwfrees krijg je een grote offset. (de afstand van de rand van de kopieerring, tot aan de rand van de frees). Di heeft een nadelig effect op de spacing van de zwaluwstaarten.

Hieronder heb ik een concept voor een 27mm kopieerring versie staan. Het is de grootste zwaluwfrees van JvL. Aftsand van staart tot staart is ongeveer 45mm.

Attached files Zwaluw Mal 27mm E+F.pdf (9.5 KB)
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ha die Thom,

Ik zie dat je al bestellingen gaat opnemen. Uiteraard twijfel ik er niet aan dat je alles goed hebt uitgedacht, maar... is het niet verstandig eerst een prototype te laten maken en vervolgens een kistje or the like te maken als test. Alvorens je grote aantallen gaat bestellen?
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
IK zie dit initiatief geloof ik nog net op tijd, gelukkig!!

Helaas ben ik nog niet aan de zwalustaarten toegekomen en mis ik dus de ervaring om te bepalen wat ik nodig heb :-(

Thom, ik heb je even een pb gestuurd om verkeerde bestellingen te voorkomen.
 

xmen

Nieuw lid
17 sep 2012
4
0
Ik zie dat de laatste reactie in dit topic nu toch al 1,5 jaar geleden is ...
Maar ik ben naar aanleiding van mijn zoektocht naar een freesmal voor zwaluwstaarten pas onlangs op dit forum terecht gekomen.

Dus mijn vraag aan de mensen die zo'n mal ontvangen hebben : hoe bevalt hij ?
En aan de organisator : behoort een vervolgactie nog tot de mogelijkheid ?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Over gebruikerservaring zal ik niet te veel zeggen. Dat zal een beetje het "wij van WC-eend..."effect hebben.

Een eventuele vervolg actie staat niet echt op het programma, het groto gross heeft destijds de gewenste mallen gekocht. Om alles nog een keer te doen voor "maar" een handje vol mallen is mij persoonlijk wat te veel werk.

Mochten er weer een serieus aantal gegaardigden zijn, wil ik het rondje best nogmaals draaien!

Groeten
Thom
 

xmen

Nieuw lid
17 sep 2012
4
0
Bedankt voor het aanbod, maar 1 mal zal niet voldoende zijn. Voor mijn projectje zou ik lengtes van +- 60 cm nodig hebben (dus minstens 2 mallen).
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Mag ik vragen wat je gaat maken? Als je alleen lange lengtes gaat doen, zou ik in principe zoeken naar één enkele mal, ipv 2 die je moet koppelen. Als je incidenteel een lange lengte gaat frezen, dan zou doorschuiven op koppelen wel volstaan.

Groeten en succes!
 

xmen

Nieuw lid
17 sep 2012
4
0
ik wil een 20tal houten "dozen" maken 60cm hoog vooraan, 30cm achteraan

Ik had voorzien om deze 2 mallen vast te schroeven op hetzelfde stuk hout om zo'n een grote mal te krijgen. (Doorschuiven is dan weer een stuk lastiger)
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik heb nog 2 mallen E liggen
die mag je wel van me overnemen ik doe er nix mee

Groeten Bas
 

xmen

Nieuw lid
17 sep 2012
4
0
Hey bas, alvast bedankt.

Ik zoek even uit als ontwerp E past voor mijn bovenfrees en laat je dan iets weten.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Hoi Thom,

had jij nog een mal voor 17mm kopieerring liggen?

ik had je al een pb gestuurd, maar geen reactie gehad.

mvg
Akwadraat
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik ben heel geintresseerd. Wat ik me nog afvroeg over de freesjesdiscussie. Het gaat hier om freesje met een schacht van 8mm?

Harold
 

Tomas2012

Nieuw lid
24 okt 2012
2
0
Ik ben geinteresseerd in enkele zwaluwstaart templates. Kunnen deze nog geleverd worden? Groeten Bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.