Slijpen van flexicut messen op een waterstone

Jeroen.

Nieuw lid
24 mei 2018
3
0
Hallo allemaal,
Ik ben van plan te beginnen met houtsnijden, van beeldjes maken tot patronen snijden.
Heb afgelopen week een paar mesjes gekocht via baptist van flexicut, ook een waterstone (2 zijdige) met een groffe korrel en een fijnere.
Nu was vooral het (kerf?) mesje met het gebogen blad niet erg scherp.
Ik heb zo'n beetje een kwartier lopen slijpen, zodra ik hem over mijn nagel haal, schraap ik er heel wat af.
Als ik vervolgens wat driehoekjes uit een linde plank wil snijden, is het net alsof ik aan het snijden ben in een baksteen.. 😅
Heeft iemand tips of voorbeelden, of woont er iemand in friesland die het me uit zou kunnen leggen?
Vriendelijke groet,
Jeroen
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Zal toch wat scherper moeten, zult wat meer moeten investeren in je afwetsysteem.

volgorde:
Zolang er geen stukken uit zijn of niet extreem bot is : K220 niet gebruiken
Normaal ruw werk op K1000
Daarna op een Coticule , ook Belgisch brok genoemd ( ongeveer K 7000 - k 8000). Bij Baptist noemen ze die "gele natuur wetsteen". Gereedschap dat net niet scherp genoeg is kun je met deze steen onmiddellijk "opvrolijken"zonder het gebruik van de K 1000.
Tenslotte op de strop met polijstpasta erop en haartjes op je arm af te scheren als kwaliteitscontrole.

Elke stap moet perfect uitgevoerd worden en de slijphoeken moeten steeds dezelfde zijn. Vooral bij het stroppen hebben heel veel mensen de neiging om over de kop te wetten ( stompere hoek) zonder dat ze het beseffen.

Succes met het slijpen en met je eerste werkstukken

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Ik zou het ermee kunnen doen. Maatje groter zou meer mijn smaak zijn, maar maakt het gereedschap niet scherper. Voor messen zou ik geen vierkante prefereren eerder een rechthoekig oppervlakte: eerder smal en lang.

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.