Happen festool invalzaag

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi,

Ik heb last van een happende invalzaag.

Als ik wat dikkere stukken zaag dan gaat de zaag op het laatste stuk happen. Ik heb dit alleen als het dikke stukken zijn of gewoon plaatmateriaal in een grote hoek. (Dus als de zaag ver uit staat. Gisteren 50mm)

Zaagblad was net geslepen
Geleiderail vast met lijmklem
Machine was op snelheid
Heb de zaag rustig laten zakken
Zaag staat goed op rail afgesteld

De zaag hapt dan en heeft de neiging om weg te springen. Kost veel moeite om m in bedwang te houden.

Het Gaat trouwens om een festo 65 (dus een wat ouder model)

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Bedankt alvast!
Dirkjan
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Waar aan het kan liggen weet ik niet,
maar volgens kan je terugslag bij invallen voorkomen door een geleidestop achter je invalzaag op je rail te plaatsen.

Geleidestop-01.jpg
Mvg, :).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Spanning. In hout zit vaak spanning en dat wil eruit bij het zagen. Bij plaatmateriaal wordt de spanning meestal veroorzaakt door het niet vlak liggen van de plaat tijdens het zagen.

Wat helpt (behalve dus zorgen dat platen vlak liggen) is in meerdere gangen zagen, dus eerst een derde van de dikte of daaromtrent. Je ziet dan ook wat het hout wil gaan doen (wordt de zaagsnede dunner achter de zaag of juist breder?) & kunt daarop anticiperen (wigje erin achter de zaag als je erdoor zaagt, of juist een klem erop).

Nog iets: het is altijd beter om de zaag op snelheid te laten komen voordat-ie het materiaal raakt, dus niet erin 'laten zakken'.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Spaander bedankt die stop die kende ik nog niet.

Bert, de zaag was al op snelheid en het hout was gevingerlast eiken. (Kleine stukjes) ik heb een randje eraf gezaagd. Spanning lijkt me in dit specifieke geval dan geen probleem. Bij die platen kan ik me dat inderdaad wel voorstellen. Daar zal ik beter op letten. Bedankt.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Spouwmes heb ik niet gebruikt. In dit geval geen spanning in het hout of zo. Het happen begint voordat een eventueel spouwmes een functie zou krijgen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Spaander bedankt die stop die kende ik nog niet.

Bert, de zaag was al op snelheid en het hout was gevingerlast eiken. (Kleine stukjes) ik heb een randje eraf gezaagd. Spanning lijkt me in dit specifieke geval dan geen probleem. Bij die platen kan ik me dat inderdaad wel voorstellen. Daar zal ik beter op letten. Bedankt.

Randjes eraf zagen… daar houdt een FS invalzaag niet van. Veroorzaakt deflectie (wegbuigen van het zaagblad). Aangeraden wordt 5 mm 'vlees' aan te houden qua afsnee, wat trouwens ook beter is voor de afzuiging. Misschien kun je het proberen met een ander deel ertegenaan gedrukt (dan heb je weer meer massa rechts).

Ander aandachtspunt: prut op de tanden, maar dat is in dit geval bijna zeker niet de oorzaak.

Blijft ook over mijn tip om het niet in 1 keer te doen, maar in meerdere 'passes'.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij is een 65 een gewone cirkelzaag en geen inval model. Ik ken maar 2 typen invalzagen de 55mm en de 75 mm. Spouwmes zou de oorzaak kunnen zijn. Ook het hout dat de zaag raakt terwijl de plank nog niet geheel doorgezaagd is.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
AT65 en ATF65 waren wel degelijk invalzagen. Dat happen doet mijn ATF55 op dikke stukken ook. Is gewoon de natuur van de beweging het hout in. Met twee handen invallen, dus ook het dwarshandvat vasthouden. De zaag trekt naar beneden, dat ga je niet tegenhouden.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ja die randjes. De dustcut. Bij 18mm gaat het prima maar dieper in een keer dus niet. Ik ga het maar in een paar keer proberen.
En de 65 is volgens mij wel een invalzaag. Google maar eens op festo at 65 eb . En het spouwmes kan het niet zijn want doe doet nog niks op dat moment.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hoe hard duw je de zaag? Als je te hard duwt, dan heeft die ook de neiging om te "happen".

En een schoon zaagblad, maar je gaf al aan dat het een nieuw zaagblad was, dus daar zal het niet aan liggen.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ha jelmer, na de eerste keer happen heb ik het nog een paar keer geprobeerd. Heel rustig maar het happen bleef. Al had ik het wel onder controle.

Nu zat ik er nog over na te denken en snap denk ik wat het probleem is.
Bij een ondiepe zaagsnede komt het blad redelijk horizontaal in contact met het hout.
Bij een diepe zaagsnede wordt het contact steeds meer vertikaal. Hoe dieper de snede des te vertikaler en in dat vertikale stuk wil de zaag door de het draaien van het blad nog sneller naar beneden. (Snappen jullie een beetje wat ik bedoel). Dat veroorzaakt die heftige hap denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.