Heb je al dat gereedschap nu echt nodig of heb je gewoon een gereedschap fetish

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
De titel zegt het eigenlijk al, Heb je al dat gereedschap nu echt nodig of heb je gewoon een gereedschap fetish?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Overduidelijk komt met dit stiel of hobby, een gereedschap verzamelwoede.

Ik probeer mijn afgeleide hobby (restaureren van verwaarloosde rommelmarkt beitels) een beetje onder controle te houden.
Gelukkig kost mijn fetish niet zo veel geld, er zijn ook veel slachtoffers die een maffel/of festool kasten wand als heilig graal zien. Ook het verzamelen van schaven kan uitmonden in hopeloze excessen.

terug naar de vakman die niet veel meer dan een bijl nodig had om zijn doel te bereiken.
(met een tool fetish kan je de plank aardig mis slaan...;))

https://fabulalignarius.wordpress.com/2017/06/23/tool-confusion-disorder/
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Iedere gek zijn gebrek.

Koffiedrinkers hemelen uitgekakte bonen als de heilige graal, autoliefhebbers willen alleen de beste carnauba was (alsof een vogel daar rekening mee houdt) en racefietsers (met hangbuik) kunnen alleen nog maar vooruit op een dure carbonfiets.

Dan is een schaafje meer of minder toch heel beschaafd:p
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Oef, het is een opluchting om te zien dat ik er niet alleen voor sta :eek: Ik heb veel meer schaven en rugzagen dan strikt noodzakelijk. Ik probeer het te rationaliseren door de gedachte dat ik ze nodig zal hebben om ooit een houtbewerkingscursus te geven. Maar ik hou helemaal geen inventaris bij, en weet eigenlijk nu al dat ik sommige van mijn schaven nooit in handen van cursisten zou geven.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het probleem met een dergelijke fetish is, is dat iemand die niet snel zou toegeven. Voor de fetisjist/verzamelaar heeft dat 37e schaafje wel een meerwaarde, want je kunt er net iets beter een specifieke taak mee uitvoeren. Voor de rest van de wereld is het is het verzamelwoede.

Voor mij begint er nu wel een punt te komen dat ik kritischer moet worden op wat ik koop. De laatste jaren heb ik geïnvesteerd in apparaten die tot een (uitgebreide) basisset horen, zoals een zaagtafel, kolomboor, vlak/vandiktebank, bovenfrees, invalzaag, schuurmachines, etc.. Dat maakt dat al mijn gereedschap (op een enkele uitzondering na) met regelmaat gebruik. Hierbij is meestal de keuze gemaakt voor een goed stuk gereedschap van een A-merk. Ik koop ook met regelmaat oudere machines koop en opknap, waardoor ik voor niet te veel geld toch goede kwaliteit heb. Wat ik nu koop valt voornamelijk onder niet noodzakelijk, maar wel handig. Dat maakt ook dat ik een stuk kritischer aan het worden ben met wat ik koop.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb me lang verontschuldigd dat wanneer ik een vakman iets moet laten doen ik al snel €400,- per dag kwijt ben en dat dus een invalzaag van dat blauw-groene merk kopen en de klus vervolgens zelf doen best verantwoord is. Dat is ook zo maar onder tussen is de hoeveelheid gereedschap wel aanzienlijk geworden. Van de meeste aankopen heb ik geen spijt, een enkele keer heb ik iets gekocht wat zo specifiek was voor één klus dat ik nu iets heb van...tja houden of verkopen. Nu is goed gereedschap behoorlijk waardevast in vergelijk met consumenten elektronica als mobiele telefoons en camera’s. Ook gaat professioneel gereedschap bij privé gebruik zeer lang mee waar goedkope bouwmarkt apparatuur vaak ergernis geeft en niet opgewassen is voor de klus.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Je kunt heel ver gaan in het voor jezelf verantwoorden van de aanschaf van weer een stuk gereedschap — en vaak blijkt het ook een goede zet te zijn geweest. Zo heb ik twee dezelfde schroefboormachientjes & als je in de ene een boortje hebt en in de andere een bitje, dan is dat reuze handig bij het monteren…
Of datzelfde ook opgaat voor de twee identieke kantenfreesmachines die ik heb, ben ik nog aan het uitzoeken.

(Ik geeft het toe, ik hou van goed gereedschap — is daar een AG-groep voor [Anonieme Gereedschapverslaafden]?)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hier heb ik helemaal geen last van. Ik heb alles gewoon nodig. Voor het werk, voor de heb. Kortom verslaafd ben ik zeker niet.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Er is ook het goudlokje aspect. Soms is het ene gereedschap the hard, het andere te zacht en het laatste net goed. En zonder die verzameling weinig gebruikte referentiepunten weet je nooit of je goed staat of onnodig hard werkt. Duurder/professioneel gereedschap garandeert niet alles: de nieuwe bovenfrees van 1600 watt of die oude lichtere bovenfrees van 500 watt?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb me lang verontschuldigd dat wanneer ik een vakman iets moet laten doen ik al snel €400,- per dag kwijt ben en dat dus een invalzaag van dat blauw-groene merk kopen en de klus vervolgens zelf doen best verantwoord is. Dat is ook zo maar onder tussen is de hoeveelheid gereedschap wel aanzienlijk geworden. Van de meeste aankopen heb ik geen spijt, een enkele keer heb ik iets gekocht wat zo specifiek was voor één klus dat ik nu iets heb van...tja houden of verkopen. Nu is goed gereedschap behoorlijk waardevast in vergelijk met consumenten elektronica als mobiele telefoons en camera’s. Ook gaat professioneel gereedschap bij privé gebruik zeer lang mee waar goedkope bouwmarkt apparatuur vaak ergernis geeft en niet opgewassen is voor de klus.

Dat is exact mijn visie, ook bij andere/vroegere hobby's. Zo kom je vaak én goedkoper uit, én je houdt het (vonkelnieuwe) gereedschap er nog aan over op de koop toe. Plus het plezier van ermee te werken, dingen bij te leren, effectief weten hoe alles in mekaar zit, voldoening te hebben van je werk (zeker bij dingen/meubels die je dagelijks gebruikt)...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het is voor mij een hobby. Dat mag geld kosten.

En ik bespaar ook door het zelf uit te voeren. Vandaag bedacht dat dit een goede reden is om een rolsteiger te kopen. Is naar verwachting even duur als één keer een schilder inschakelen :rolleyes:
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja hoe gaat dat: je hebt een hobby - leest, spreekt, denkt na en krijgt visioenen over mooi gereedschap - er ontstaan argumenten in je hoofd die zeggen, dat je dit of dat eigenlijk nodig hebt - je gooit thuis eens een balletje op bij je vrouw - past je argumenten aan aan haar natuurlijk terechte kanttekeningen - de aangescherpte argumenten krijgen vastere vorm - je gelooft er zelf in - het is zelfs financieel verantwoord - je waagt de stap om thuis te zeggen dat de aankoop de beste oplossing - er komt nog enig weerwoord - je geeft nog een rekenvoorbeeld en toekomstige perspectieven - de folders liggen al in huis - de bestelling wordt geplaatst - het pakketje kom - de eerste werkjes zijn klaar - nu in een mooie sistaner op plank - ik heb nog plannen maar de tijd ontbreekt - misschien een extra assessoire voor het volgende project???
........... ik heb dertig houtdraaibeitels en hout voor 100 jaar.
Kortom: eerst ontstaat de wil en daarna de argumenten..........
Vr.gr. Jan Pranger.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een vraag waar bijna iedereen het antwoord al op weet :).

Ik ben wel van het gereedschap “verzamelen”. Maar eigenlijk gebruik ik alles wat ik koop wel gewoon..... terugkijkend is alleen de conclusie dat ik nagenoeg al mijn handgereedschap regelmatig tot veel gebruik maar dat dit voor de elektrische spullen veel minder het geval is. En die zijn dus relatief een stuk duurder. Zo hebben de domino en 2 bovenfrezen niet heel veel draaiuren terwijl ik mijn zagen, beitels maar vooral schaven wekelijks een aantal keren vast heb, zelfs de meer exoten zoals een “chamfer plane”.

Maar van schaven wordt ik wel een beetje hebberig moet ik bekennen. Maar ondanks dat je veel dingen gewoon met 1 schaaf kan doen zijn specifieke exemplaren wel handig. Allemaal net wat anders instellen en je kunt zonder tussentijds slijpen (geen lange klus maar het haalt me uit de flow) ook wat grotere hoeveelheden schaven. Net bijvoorbeeld wat grotere houtverbredingen geschaafd met 4 schaven in totaal die ik nu in bulk kan slijpen. Dus voor mij het waard :).

Het zijn merk ik vooral de kleine dingen zoals boren, kwasten, raspen, enz die ik relatief weinig gebruik. Maar als je ze nodig hebt wil je dat je ze hebt. En zoals al gezegd, een hobby dus het aanschaffen van gereedschap is er net zo goed een onderdeel van.

Ik merk meer dat ik moet oppassen met het aanschaffen van mooi hout :).
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hier heb ik helemaal geen last van. Ik heb alles gewoon nodig. Voor het werk, voor de heb. Kortom verslaafd ben ik zeker niet.

Zou ook een lijfspreuk van een alcoholist of drugsverslaafde kunnen zijn :p Heeft het ook nodig om te kunnen functioneren en voor vertier.

Maar goed, ik maak me ook schuldig aan een hoop gereedschap gekocht te hebben en er maar weinig gebruik van te maken. Wanneer ik het dan nodig heb is het wel makkelijk als het dan op de plank ligt.
Wel denk ik goed na over datgene wat ik tegenwoordig aanschaf en gebruik dit gereedschap (veelal handgereedschap) dan ook veel.

Verslaving wil ik niet zeggen maar als ik dan een kast tegenkom of zie met een mooie collectie beitels, zagen of schaven krijg ik het warm, begin een beetje te kwijlen en heb de aandrang om tot aanschaf over te gaan.....beheersing en een lege portemonnee houden me dan tegen :)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Klein detail, waar laat je dat ding na de klus

Ik moet ook zo’n ding aanschaffen. In mijn geval bespaar ik mij toch minstens een 4000 euro op de schilder. Dat kan ik op termijn dus in mooi gereedschap steken. En de rolsteiger gaat op wielen de schuur in en op wielen de schuur uit als ik wil klussen.
 

tuoh

Oud hout
Je word in dit vak niet voor "vol" aanzien als je niet minstens twee muren vol hangen hebt met gereedschap.
Liefst nog met een hoop oude meuk ertussen;)
Ook de nodige spinnenwebben, theatraal gesponnen in de hoeken van de werkplaats, mogen niet ontbreken.
En niet te vergeten, veel rotzooi in het atelier maakt ook altijd indruk op de leek:p

Mijn atelier voldoet aan alle bovenstaande eisen:eek:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.