Blad voor elektrisch stabureau

Berm

Actieve deelnemer
Bureaublad met Meranti omlijsting, Essen hoekstukken met penverbinding en stekkerbak

Het bureaublad bestaat uit een plaat multiplex met rondom een massieve Meranti lijst met Essen hoekstukken, speciale houtverbindingen en een houten display met binairy codes voor 10 en 42, respectievelijk 00001010 en 00101010.


Zware omlijsting bureaublad van Meranti en Essen
Het bureaublad zelf is een eenvoudige multiplex plaat van 18 mm dik van de bouwmarkt. De lijst is gemaakt uit oude verweerde meranti treden van een buitentrap. Na machinaal vlakken aan één zijde zijn ze handmatig haaks geschaafd. Het Essen hout komt van een boomstronk. Eerst in hanteerbare stukken gezaagd met de lintzaag en daarna gevlakt en handmatig haaks geschaafd.

Haaks maken: een heel karwei
De gevlakte Meranti planken haaks maken was een hele klus. Het Essen bleef vervormen en het feit dat ik relatief kleine hoekstukken wilde maken, betekende secuur werken. Hrt moesten hoekstukken worden in traptrede verbinding en met houten pennen erdoor. Dit komt neer op twaalf zaagsneden om het hoekstuk te vormen en te bevestigen. Uhum !

Hoekstukken en pennen
De contrastwerking tussen Essen en Meranti wordt nog versterk doordat ik de verbindingspennen zodanig heb gedraaid, dat het zichtbare deel van extra donker kopshout is. Bij een proefstukje spleet het meranti plankdeel eenvoudig in tweeën. Maatvoering van pen en gat zijn daarom zorgvuldig op elkaar afgestemd. De gaten zijn exact 10 mm en de pennen 9.7 mm.

Digital Displays
Er komen uiteindelijk twee bureaus, zowel een sta- als een zit-bureau, met verschillende digitale displays. Aangezien er een professionele IT-er aan het bureaublad gaat werken, is er ook een "binair" wensenpakket, uitgedrukt in bytes van acht "enen en nullen". Ieder bureau krijgt aan de rechter voorzijde van de lijst een Display met daarop in hout uitgevoerde getallen in het binaire stelsel. Op het sta-bureau komt het cijfer "10", ofwel in een 8-bits code: 00001010. Dit getal refereert aan de achternaam van de IT-er; mijn zoon :D.
Het zit-bureau krijgt het getal "42", gerepresenteerd door de byte "00101010", een bekend fenomeen de IT-nerd cultuur: het centrale getal uit de "hitch-hikers guide to the Galaxy." Het display komt rechtsonder de lijst. De Nullen zijn concentrische cirkels, gemaakt uit in elkaar gelijmde, op de draaibank gemaakte houten pennen. De cirkels zijn schuin doorgezaagd, zodat er bij het rechtop zetten uitgerekte cirkels, dus nullen ontstaan. De enen zijn ingelegde streepjes Essen. De nullen zijn gemaakt uit kops meranti en Essen.

Lijstbevestiging van lattenbodem
De lijsten moeten lekker dik zijn voor een robuuste uitstraling. Aan de binnenkant van elke lijst zijn daarom sparingen gefreesd met de handrouter om sterke verbindingslatten naar het bureaublad in te lijmen. De verbindingslatten zijn gemaakt van de lengtedelen van een oude lattenbodem. Eerst heb ik de zijlijsten gemonteerd, waar de Essen hoekstukken al aangemaakt zijn. De voorlijst, die uit twee delen bestaat heb ik daarna er tussen passend gemaakt. De lijstdelen zijn met traptrede verbindingen met houten pennen aan elkaar gemaakt.
Vanwege ziekte heeft het maakproces een lange tijd stil gelegen. Diverse onderdelen die al klaar lagen zijn toen een beetje krom getrokken. Het was een hele klus om alles weer mooi recht aan elkaar te krijgen. Veel schaven, steken en soms opvullen van een kier ....
De omlijsting van het bureau is aan de boven- en onderkant afgerond voor het gebruiksgemak. De lijst is voor montage op gelijke hoogte met het blad terug geschaafd. Daarbij heb ik de multiplex plaat nauwelijks geschuurd, om te voorkomen dat ik door de dunne toplaag (0.5 mm) zou heen gaan, met groot kleurverschil tot gevolg. De lijst moest dus precies passen voor montage. Dat was best een uitdaging !

Subframe en stekkerbak
Onder het blad is een eenvoudig subframe van vurenhout gebouwd, om het geheel stabiel te houden, bij (de-)monteren op de stalen poten.
Aan de achterkant van het bureaublad is een soort stekkerbak gemaakt voor opslag en doorvoer van de bekabeling van PC naar randapparatuur. Oorspronkelijk zou dit een eenvoudige bak worden, maar uiteindelijk heb ze als "kopie" uitgevoerd van de hoekstukken van de bureaulijst. De Essen hoekstukjes zijn zodanig uitgesneden dat ze om de Meranti baklijst heen vallen. Er zitten ook kleine pennetjes in. De Meranti basislatten zijn in de hoeken verlaagd. Het afsteken heb ik op de Paul Sellers manier gedaan met steun van de "knifewall".
Eigenlijk vormt de omlijsting van de stekkerbak qua design een soort "echo" van de grote bureaulijst. De deksels die in de bak liggen lijken dan weer net omlijste bureaublaadjes ...
De bak zakt bijna helemaal door het bureaublad heen en steunt met zijn eigen lijst op het blad. Twee oren met pennen erdoor aan de zijkant achter onderaan de lijst voorkomen dat de bak van het bureaublad kan schuiven. De bak wordt netjes afgesloten met drie omlijste deksels. De opening tussen de drie deksels kan door schuiven gevarieerd worden. Er kunnen zo mooi dikke stekkers doorheen. Er zitten ook doorvoergaten in de onderkant. De deksels lopen op hardhouten raillatjes. De plaatsing daarvan was lastig, omdat de bodem van de stekkerbak was vervormd tijdens het in elkaar lijmen. Ik heb een passlede gemaakt om de rails tijdelijk in op te hangen tijdens het lijmen.een stukje keukenfolie voorkwam het vastlijmen van de herbruikbare passtrip. Met op maat schaven van een de dunne passtrip kon ik de hoogte van de diverse rails aanpassen en de passlede steeds hergebruiken.

Het totale plaatje
Het geheel ziet er mooi en stoer uit. Het is een hele mooie klus gebleken. Hier en daar moest ik stukjes corrigeren met kleine plaatjes en stripjes hout .... ik heb er weer veel handwerk mee kunnen oefenen. De verschillende kleuren hardhout geven een warme uitstraling aan het bureaublad. Het blad heeft diverse lagen hardwax-olie als bescherming. Deze stevige functionele bureaus met een digitaal tintje gaan vast decennia mee.



BK-032.jpg BK-013.jpg BK-006.jpg BK-012.jpg BK-037.jpg BK-041.jpg BK-046.jpg BK-049.jpg BK-050.jpg BK-053.jpg BK-057.jpg BK-062.jpg BK-005.jpg BK-063.jpg BK-068.jpg BK-070.jpg BK-078.jpg BK-079.jpg BK-080.jpg BK-081.jpg BK-082.jpg BK-084.jpg BK-087.jpg BK-088.jpg BK-090.jpg BK-091.jpg BK-094.jpg BK-101.jpg BK-105.jpg BK-108.jpg BK-120.jpg BK-121.jpg BK-122.jpg BK-123.jpg BK-126.jpg BK-127.jpg BK-128.jpg BK-129.jpg
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bureaublad met Meranti omlijsting, Essen hoekstukken met penverbinding en stekkerbak

Het bureaublad bestaat uit een plaat multiplex met rondom een massieve Meranti lijst met Essen hoekstukken, speciale houtverbindingen en een houten display met binairy codes voor 10 en 42, respectievelijk 0000101010 en 0000001010

Andersom ;-) . 10 is 1010. En waarom 10-bits? En waarom 10 en 42 (bij 42 kan ik me wel iets voorstellen - iets met een liftershandboek of zoiets...)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een heel fraai blad, mooi met het contrast. En zo te zien ook erg netjes gemaakt.

Maar persoonlijk vindt ik de binaire codes nogal afbreuk doen aan het resultaat, tikje grof en zo’n los plankje.... een mooie inleg had ik een stuk fraaier gevonden. Maar zoals gezegd, dat is persoonlijk.
 

Berm

Actieve deelnemer
@GH1 : Inderdaad is het display contrasterend. Ik heb het bewust niet geïntegreerd in de lijst. maar er apart onder gehangen, om zo te accentueren dat het display iets is uit de digitale electronische wereld, waarin het bureau gebruikt gaat worden. Maar wel in hetzelfde hout uitgevoerd. Als het bureau later anders gebruikt zou gaan worden, dan kan het display er makkelijk onderuit worden gehaald.
Het is een keuze, dat klopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.