review JET JPT310 HH vlakvandiktebank (helical)

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik dacht dat ze meer gingen schelen.. Voor dat verschil had ik dan toch wel de Hammer genomen volgens mij! Je zegt wel dezelfde klasse, maar ik schat deze toch net een klasse hoger in? Qua bouw, kwaliteit, service,...

De machines zitten zeer zeker in dezelfde klasse. Lager zijn de hobbymachines (Scheppach, Holzmann e.d.) en hoger zijn de pofi machines (Felder, SCM, Griggio). De keus voor een bepaald merk geeft uiteindelijk ook de doorslag voor andere factoren, zoals service, levertijd en in het geval van een bedrijf de afschrijving.

Hiermee wordt gelijk het verschil gemaakt tussen de particuliere en zakelijke gebruiker. Als particulier kun je bijvoorbeeld voor het prijsverschil een krachtstroomaansluiting aan leggen, die ook zijn nut heeft voor andere machines. Bedrijven hebben die vaak al.

Voor een goede afweging tussen de verschillende machines zou ik er overigens nog twee bij zetten: Robland NXSD310 en de Minimax FS30.

Deze beide machines zijn in zowel 230 als 400 Volt verkrijgbaar, hebben ook beide de optie voor een spiraalas en hebben daarnaast ook de optie voor Tersa messen. Prijsniveau zal op die van de Hammer liggen, waarbij de Jet denk ik nog steeds de goedkoopste zal zijn.

De Jet is als enige een fabrikant die minder in de professionele markt zit, daar waar de andere fabrikanten deze machines juist als instapmodellen aanbieden, de kennis, ervaring en service kunnen hier een rol spelen.

Het zijn en blijven alle vier goede opties, waarbij hier positief over de Jet wordt geschreven.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Misschien baseer ik mij teveel op de jet lintzagen en andere kleine machines die ik al gezien heb.. Waar je misschien vaak zelfs gewoon met imitatie apparaten te maken hebt? Maar ik heb bij een A3 toch een heel andere indruk.

@FGA: Het vaak vlekkeloos kunnen schaven van extreem warrig hout, schaven van kops hout,.. Dat, plus dan nog het feit dat de mesjes langer meegaan dan de lange messen én (voor mij toch zowat het grootste voordeel) het feit dat je bij beschadiging gewoon 1 mesje een kwartslag kan draaien om terug een loepzuiver schaafbeeld te hebben. Dat kan je uiteraard 3x doen per mesje. Toen ik de Jet en de Hammer aan het vergelijken was, ging het ook vaak over het verschil tussen de traditionele en de spiraalassen. Daar werd dan ook geopperd dat de spiraalas in the long run goedkoper uitkwam. Maar dat is enkel voor zakelijke gebruikers doorslaggevend, want vooraleer een particulier (net zoals mij) aan die meters komt moet je al héél erg actief bezig zijn ;)

Ik heb alleszins een (tweedehands) A3 31 gekocht met 3 lange messen, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Enkel het vlakken van kopshouten werkstukken durf ik er niet mee, verder verslindt de machine probleemloos elke plank die ze gevoederd krijgt. (ik heb wel nog een klein probleempje met de spaanderafzuiging, maar dat gaat eerder aan de afzuiging zelf liggen...)
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik durf te wedden dat die A3 kopshout prima gaat lusten. Mijn 20+ jaar oude minimaxje met 3 messen doet dat ook. En nee dat was geen vurenhout. Kleine hapjes, maar dat geldt voor alle, ook de 5x zo dure machines volgens mij.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Misschien toch maar een keer gaan proberen...

Overigens heb ik, ergens toch ook een klein beetje dankzij deze review, de knoop doorgehakt en deze leuke toevoeging aan mijn werkplaats gekocht:

20180529_211012 (2).jpg

Ik moet toegeven dat alle verstelmechanismes en dergelijke zeer solide aanvoelen, de machine goed afgewerkt is en ik helemaal verkocht ben na de eerste testjes :)
 

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Heb jij ook een mobiele basis erbij gekocht? Ik probeer op internet te afmetingen te vinden van de onderkant maar kan dat nergens vinden.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Heb jij ook een mobiele basis erbij gekocht? Ik probeer op internet te afmetingen te vinden van de onderkant maar kan dat nergens vinden.
Ik kan straks wel even nameten! De basis die ik gekocht heb kwam van VHD machines.. die past er perfect onder, of die van jet is weet ik echter niet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.