Nieuw: Eliptische schaal uit Eik

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Een strakkere vorm voor de verandering. Al heb ik lekker wel gesmokkeld door de rand ongelijk te maken. Helemaal gedaan met de haakse slijper en afgewerkt met Danish oil, schellak en mijn Tung/poly brouwseltje. Door de stukken spinthout aan de zijkant erg fraaie lichte en donkere contrasten! Ik heb ook wat geëxperimenteerd met subtiel figuren inbranden zoals je kan zien. Ben er wel tevreden over, het voegt wel wat toe (al kan de tekenkwaliteit omhoog natuurlijk, maar dat is oefening).

167270_1383349523053_1811444287_703527_4155656_n.jpg


164522_1383349723058_1811444287_703528_1991266_n.jpg


168664_1396979143785_1811444287_730689_104808_n.jpg


163649_1396978983781_1811444287_730688_8296434_n.jpg
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ziet er mooi uit je zou niet zeggen dat je dat met een slijptol heb gemaakt

groeten bas
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Nou nou dat ziet er geweldig uit.
En dat met een haakse slijper, haast niet te geloven.
Handvaardigheid bezit je in ieder geval wel.
Op deze manier spaar je in elk geval een draaibank uit, zo'n ding kost wel wat geld.
Erg knap gemaakt, petje af.
Toch nog wel netjes geschuurd he.
Ad
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
@ Bas en Ad,

Dank. :) En voor de duidelijkheid, uiteraard heb ik niet alleen de freesschijven gebruikt, die gaan hooguit tot 'korrel' 20, maar daarna tot korrel 1000 geschuurd met speciale steunschijven van extra zacht schuim. Dat is het mooie, je kan bijna alles met één apparaat. Ik ben nog wel benieuwd wat nou sneller zou gaan, een schaal met de draaibank of op mijn manier. Vermoed dat de draaiers veel sneller zijn in schuren, maar dat ik tijd goedmaakt met de vorm snel uit het hout halen. En nog een reden waarom ik liever de slijper gebruik is dat ik niet zo gebonden ben aan ronde vormen. Als het moet kan ik zelfs vierkante schalen maken.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Houthasses

Als ik kijk naar wat ik een bal in wording noem, en ik kijk wat er in Groningen met de slijpschijf allemaal mogelijk is dan moet ik mijn technieken drastisch aanpassen.

Weer een toppertje.

HG Hugo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi werk Houthasses! Het blijft zo fascinerend om te zien hoe het ene forumlid met allerlei precisie gereedschap en tekeningen tot een mooi resultaat komt en dat een ander met 1 stuks gereedschap, veel vaardigheid en gevoel voor vorm op zijn eigen wijze ook tot een heel mooi resultaat komt.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
houthasses, het lijkt also de voet er a-centrisch onder zit. dit spreekt mij enorm aan. hoe is de wanddikte? lijkt niet overal hetzelfde te zijn, bewuste keuze geweest?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi stukje werk met als resultaat een mooie vorm, die ook op de draaibank kan worden gemaakt - het zgn. ovaaldraaien. Maar met de slijptol gaat dat veel vlotter omdat je voor ovaaldraaien hulpstukken nodig hebt of een zware draaibank voor excentrisch draaien d.w.z. het bevestigingspunt steeds een beetje opschuiven zodat rond ovaal wordt. Best te proberen op de draaibank maar dan met kleine schaaltjes.
Je kunt natuurlijk ook de schaal eerst roken met amoniak en daarna oliën.
Door de spint ontstaat een mooi licht/donker effect. Of zwarten met staalwol/azijn. Omdat spint minder looizuur bevat zal dit licht blijven en het kernhout donker. Eveneens een prachtig effect!
Trouwens houtdraaiers gebruiken ook wel de slijptol/frees om hout weg te nemen uit langwerpige vormen b.v. eerst een visblaasvorm draaien - deze splitsen en daarna uithollen. Ik heb dat gezien bij Helga Becker in Steinheim (Dld).
Maar die excentrische voet (zo lijkt het) maakt het helemaal tot een kunststukje.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
jaap zei:
....[...] eigen wijze ook tot een heel mooi resultaat komt.

jaap

Dank, en ja leuk is dat, en om alle disciplines hier te zien. Ik begin me nu ook te interesseren voor houtverbindingen zodat ik geen metaal meer hoef te gebruiken. Wel op mijn typische manier natuurlijk, groot werk!

rickkoorman zei:
houthasses, het lijkt alsof de voet er a-centrisch onder zit. dit spreekt mij enorm aan. hoe is de wanddikte? lijkt niet overal hetzelfde te zijn, bewuste keuze geweest?

De voet zit er gedeeltelijk a-centrisch onder. De voet is wel in het midden van de X (korte zijde) as, (anders is die onstabiel) maar niet in de Y as (lange zijde). Tevens staat de voet onder een lichte hoek zodat een kant net iets hoger staat dan de andere. Dat maakt het wat speelser om naar te kijken. De wanddikte is bovenaan +- 1cm, en verloopt langzaam naar 3cm onderaan. Moet ook wel, want ik gebruik geen onderuit stekende voet, dus ik heb wat ruimte nodig om materiaal weg te halen voor de voet zonder dat ik de bodem te dun maak.

jan pranger zei:
Je kunt natuurlijk ook de schaal eerst roken met amoniak en daarna oliën.
Door de spint ontstaat een mooi licht/donker effect. Of zwarten met staalwol/azijn. Omdat spint minder looizuur bevat zal dit licht blijven en het kernhout donker. Eveneens een prachtig effect!

Dank voor de tips Jan, mijn tweede schaal is al klaar en ik zat te dubben over een 'anders dan deze' methode. Deze methodes waren me alweer ontschoten. De tweede zal ik waarsch. nog afwerken met lijnolie ipv Danish oil (probeer database te maken met kleurverschillen van olie op soorten hout) maar met de derde wil ik eens gaan klooien met het roken of zwarten. Ook leuk om te weten dat je wel degelijk ovale schalen kan maken met een draaibank, dat wist ik niet. :)

mootje zei:
weer eens wat anders dan een ronde schaal, ik moet zeggen dat ik dit erg leuk vind, wel lastig te maken, lijkt mij.

Zoals met alles, oefening. Omdat ik voornamelijk 1 apparaat gebruik leer ik die goed kennen, hoe de beste resultaten te behalen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.