Rode strepen op essenhouten tafel

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Halllo,

Enkele maanden geleden heb ik een tafel gemaakt voor mijn schoonzusje. Was er erg blij mee. Enkele dagen geleden kreeg een twee foto's van haar waarop duidelijk rode strepen zichtbaar zijn. Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt. De tafel is gemaakt van essenhout, heeft 'n jaar of zeven buiten onder een overkapping gelegen en vervolgens een maand of twee in een geacclimatiseerde ruimte. Blad is geschaafd, geschuurd en afgewerkt met Naturel Grondlak (Trae Lyx) 1 x en 3x met 2 componenten lek Naturel Extreme, eveneens van Trae Lyx. De strepen lijken wel van de zaag waarmee de bomen tot planken zijn gezaagd. Toch kan ik mij dit niet voorstellen omdat het hout enkele millimeters is geschaafd en vervolgens geschuurd. Wie weet raad.

Stef

20180310_161039 (002).jpg

20180310_161053 (002).jpg

essen zagen lintzaag.jpgIMG-20180502-WA0007 (002).jpgIMG-20180502-WA0008 (002).jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Mooie tafel!
Het lijkt inderdaad het patroon van het zagen. Maar waarom je dat dan ineens tevoorschijn ziet komen, dat weet ik niet.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Misschien dat het hout met het metaal van de zaag en/of schaaf heeft gereageerd? maar dan zou je de rode strepen ook al eerder verwacht hebben.
Of misschien dat de afwerking met het essenhout reageert, wat ik eigelijk niet zou verwachten. Waarmee heb je het afgewerkt?
 

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Blad is geschaafd, geschuurd en afgewerkt met Naturel Grondlak (Trae Lyx) 1 x en 3x met 2 componenten lek Naturel Extreme, eveneens van Trae Lyx.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Het lijkt wel of je een te dun laagje hebt geschaafd, en dit de afdrukken zijn van de doorvoer rol van de vlakte verdikte bank. Waarmee je vuil/roest in je werkstuk hebt geduwd.

Mvg Cees
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Mss heeft er een hete pot op gestaan of koud glas, met andere worden een reactie door verschil intemperatuur of vocht?
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ia het geen schuurkorrel die in de schaafsporen is achtergebleven? Het ziet er uit als een patroon dat achterblijft op "geëgaliseerd" hout. Zeg maar grof op maat geschaafd.

Groet,
CC
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.