Nog een hoed

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik heb een tijdje geleden nog een poging gedaan om een hoed te maken. Deze keer heb ik eraan gedacht om foto's tussendoor te maken.

Begonnen met een stuk van 39 x 30 cm op de draaibank te plaatsen welke gemonteerd zit op een schroefplaat . dit paste precies maar veel groter zou ik er persoonlijk ook niet op plaatsen.
20180417_105044.jpg
Hier is de bulk van het gewicht weggedraaid en een 2e schroefplaat gecentreerd met het losse center
20180417_120505.jpg
De hoed gedraaid en de buitenkant gedraaid hier wordt ook de binnendiameter van de hoed (en daarmee de hoedenmaat/passing vast gesteld). tot hier ging het zonder problemen......
20180417_144304.jpg
De foto op zijn kop.... nou ja beter dan op zijn kant??? De rand van de hoed terug gebracht naar 3mm. Hier kreeg ik een "vreemde" vibratie in de rand.....
20180417_152418.jpg
En ja hoor na de draaibank stop gezet te hebben was het direct duidelijk. Ik heb deze hoed gedraaid terwijl het 27 graden was en de hoed droogde sneller uit dan bedoeld en scheurde. Eerst geprobeerd de scheur dicht te trekken met tape en te verlijmen maar dit lukte niet goed genoeg waarna ik een bak water gepakt heb om de hoed nat te houden. Dit werkte zeer goed en de scheur trok weer dicht en de spanning loste weer (deels) op waardoor ik verder kon.
20180417_153956.jpg20180417_154001.jpg
De binnenkant uitgehold helaas werd ik door het te snel drogen van het hout wat ongeduldig en heb niet doorgehad dat mijn krompasser verschoof van 3mm naar 4......
20180417_180104.jpg
Nu moest ik "alleen nog" de binnenkant aan de bovenkant van de hoed kopiëren naar de buitenkant hiervoor had ik het volgende hulpstukje gemaakt. Een taps blok conifeer met daarin een uitholling voor een led lampje geeft ongeveer de dikte aan. Helaas is de lichtbundel nogal gecentreerd in het midden wat wat vertekent ik moet nog een keer een lampje zoeken met een groter oppervlak.
20180417_180738.jpg
De hoed op de mal gedrukt en begonnen met de bovenkant weg te draaien
20180417_181250.jpg
Hier is de binnenkant gekopieerd aan de buitenkant helaas door de relatief moeilijke vorm en geen mogelijkheid de dikte te meten is de vorm niet helemaal goed gevolgd het middenstuk is een goede 10mm dik en de schuine rand naar binnen +/- 1mm (gelukkig ben ik er niet doorheen gegaan)
20180417_183538.jpg
Zo ziet de hoed eruit voor ik hem vorm. Het lijkt op een hoed maar toch mist de vorm nog een beetje.
20180417_190659.jpg
Het vormen. Ik gebruik een spanband om de zijkanten omhoog te trekken deze vervorming zorgt er ook voor dat de hoed ovaal wordt en dus beter zit. Ik wil ooit nog een betere constructie maken zodat ik ook de hoed zelf kan klemmen en niet alleen de rand maar voor nu werkt dit prima.
20180417_192129.jpg20180418_090358.jpg
Na wat lagen lak is dit het eind resultaat ik ben zeer tevreden. De scheur is opgevuld met secondelijm en houtstof onzichtbaar wordt het nooit maar ik kan er zo mee leven. De scheur is uiteindelijk tot halverwege de hoed gekomen helaas. Ook heb ik de maat weer verkeerd berekent:mad: de hoed past maar niet comfortabel volgende poging dus nog een stukje groter zodat ik er een voering in kan plaatsen en ik de hoed ook daadwerkelijk kan dragen.
20180514_102553.jpg20180514_102626.jpg20180514_102652.jpg
Al met al weer genoeg geleerd voor de volgende hoed zoals:
Het vochtgehalte in de gaten houden en zo nodig de hoed nat maken.
Een mal maken voor de bovenkant zodat ik minder hoef te gokken. (en een breder lampje kopen)
Nog meer marge houden voor de hoedenmaat. (moeilijk te berekenen omdat het hout niet altijd gelijk vormt)
 
P

Pel

Guest
Ik vind het een prachtige hoed Marthijn, ook een mooie tekening in het hout.

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Toch een mooie hoed geworden!
vraagje: hoe heb je het lampje gemonteerd, zodat het toch stil blijft staan als de bank draait?
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ondanks je kritiek vind ik het een geslaagde hoed.

Een heel mooie houd met daarbij opbouwende en prima kritiek.
Een compliment waard.

M.vr.gr. Jan

Ik vind het een prachtige hoed Marthijn, ook een mooie tekening in het hout.

Groet Pel.

Bedankt! en tekening is inderdaad erg mooi uitgevallen.
Toch een mooie hoed geworden!
vraagje: hoe heb je het lampje gemonteerd, zodat het toch stil blijft staan als de bank draait?

Het lampje werkt op batterijen deze draait dus gewoon mee met de draaibank.
 

Rikky

Actieve deelnemer
22 nov 2016
46
0
Dit is ruig!, zou voor mij een reden zijn om een hoed te gaan dragen zelfs! Heel erg mooi!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Compliment hoor. Het duurt even voordat je alle problemen onder de knie krijgt. Bij mij en bij vele draaiers staan er genoeg schalen ed waar we door debodem heen zijn gegaan. Gebeurt vrijwel iedereen.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Bedankt allemaal, ik heb tot nu toe het geluk gehad dat ik stopte (bij beide hoeden) op 1mm wanddikte maar ik moet er niet aan denken dat ik er na een dag werken doorheen zou draaien bij de bovenkant ik denk dat er dan wat rondvliegt:rolleyes:

Petje af!
Ga je hem ook als hoofddeksel dragen?

Was wel de bedoeling maar omdat hij net te klein is en door de dikkere wand wat zwaarder is denk ik niet dat deze hoed goed draagbaar is.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Rmkat...... heel mooi werk.
Ik begrijp je frustratie welke je omschrijft in je bericht.... zou ik ook hebben. Maar van foute leer je meestal het snelste.
Als dit je tweede hoed is..... moet je over een jaar of 2 maar eens kijken wat je dan maakt.
Een hoed is ook een "droom" van mij om te maken.... hoe bepaal je de grootte, rekening houdend met de krimp ?
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Rmkat...... heel mooi werk.
Ik begrijp je frustratie welke je omschrijft in je bericht.... zou ik ook hebben. Maar van foute leer je meestal het snelste.
Als dit je tweede hoed is..... moet je over een jaar of 2 maar eens kijken wat je dan maakt.
Een hoed is ook een "droom" van mij om te maken.... hoe bepaal je de grootte, rekening houdend met de krimp ?

Daar ben ik nog een beetje mee aan het stoeien tot nu toe omtrek hoofd (=hoedmaat) terug gerekend naar diameter + 2x wanddikte + 5mm speling = uiteindelijke buiten diameter. De volgende ga ik denk ik voor 12mm speling ipv 5 in de hoop genoeg ruimte over te houden voor een voering. oh en hoedmaat naar boven afronden. Maar dit zal ook weer per hout verschillen verwacht ik omdat niet ieder hout even goed buigt, de eerste hoed was van berk dat beviel mij beter ivm soepelheid van het hout en het lichte gewicht. Beuken buigt dan wel weer goed maar is toch een stuk zwaarder waardoor je nog nauwkeuriger je wanddiktes moet aanhouden en mischien zelfs eerder 2mm wanddikte moet aanhouden dan 3 als je hem comfortabel wil dragen. Deze hoed paste na het buigen wel maar is iets teruggeveerd waardoor ik een paar mm tekort kom dus veel zat ik er niet naast. De krimp maakt de hoed alleen smaller en dat is geen probleem.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Tijdje terug weer brandhout voor de openhaard gekapt en daar zaten natuurlijk weer een paar stukjes draaihout tussen.... De onderste delen van de stam waren net groot genoeg om een hoed uit te draaien dus heb ik er maar 3 gedraaid....
20190504_115636.jpg
20190504_115651.jpg
20190504_115700.jpg

De houtsoort is eik deze ronde en de hoeden zijn ongeveer 38cm 2 van de 3 zijn gevormd en gelakt de 3e ligt er nog om mee te experimenteren. Wanddikte 2-3mm bovenkant weer iets dikker omdat je daar niet kunt meten, het dun draaien gaat prima de juiste maat en de vormgeving kan nog beter van de 3 hoeden past er 1 goed 1 te groot en 1 te klein maar ik ben weer tevreden. De hoed met de rode rand zal ik dragen in appeltern.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.