TV-meubel

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Forumgenoten,

Hierbij een kort fotoverslag van het TV-meubel dat ik voor een broer heb gemaakt.

TV-meubel-RoRo-voorstel2.jpg

Begonnen met een tekening op schaal in SchetchUp: een witte 'doos' met daarin de TV aan een lift en een hardhouten ombouw van vingerlaspanelen die ik bij een houthandel in de Rotterdamse Waalhaven haal. Deze panelen worden voor van alles gebruikt; van containervloer tot perrons voor tramhaltes. Zelf heb ik er tafels, werkbanken en nu een TV-meubel mee gemaakt. De panelen meten 28x305mm.

tvmeubel - 1.jpg

Hout halen met de pickup van de buurman. De vingerlaspanelen komen in lengtes van 5,90 meter. 1x door laten zagen bij de houthandel en de rest zelf.

tvmeubel - 2.jpgtvmeubel - 3.jpgtvmeubel - 4.jpg

Opdelen van de lange lengtes tot de juiste maat. Doorlopen zagen, zodat de delen rondom aansluiten.

tvmeubel - 5.jpgtvmeubel - 6.jpg

Totale diepte van het meubel is zo'n 42cm. De bodem, zijkanten en een deel van het bovenblad zijn daarom verlijmd tot een bredere plank. Ik heb dit met mijn 'lamellofrees' van Ferm gedaan. Ooit gekocht als 'dat zou nog wel eens handig zijn, maar ik koop iets voordeligs, want zo vaak zal ik het niet gebruiken'. Handig is het, maar de zuiverheid is ver te zoeken. Heb er veel werk aan gehad om e.e.a. strak te krijgen. Volgende keer toch maar door sparen.

tvmeubel - 7.jpgtvmeubel - 8.jpg

Droge passing om te zien of alles netjes aansluit. Ik was er tevreden mee ;)

tvmeubel - 9.jpgtvmeubel - 10.jpgtvmeubel - 12.jpg

Daarna alles verlijmen. In delen, want mijn verzameling lijmklemmen is (nog) niet zo groot.

tvmeubel - 11.jpg

2 witte dozen gemaakt. Een binnendoos met daarin al het mechaniek en een exact daaromheen passen buitendoos. Helaas vergeten foto's te maken van dat proces. De buitendoos bestaat uit gelamineerd spaanplaat met dik kantband (3mm). Dit komt bij een vriend vandaan die een meubelmakerij heeft en dit materiaal veel gebruikt voor het interieur van garderobekasten. Alle zijkanten zijn voorzien van kantband en daarna onder een hoek van 45 graden gezaagd en met elkaar verlijmd. De hoek eindigt net niet aan de rand, maar een millimeter of 3 ervandaan. Daardoor heb je iets meer speling bij het verlijmen en is de kans op beschadiging van de hoek een stuk kleiner.

tvmeubel - 13.jpg

En het resultaat. Hier nog onbehandeld. Na schuren van het hardhout (korrel 100, 180 en 240) en 2 lagen Osmo Hardwax-olie kleurloos en zijdemat was het meubel klaar voor de afmontage. Tussen de laklagen ligt opgeschuurd met zo'n 'schuurspons'.

tvmeubel - 15.jpgtvmeubel - 16.jpgtvmeubel - 14.jpg

En afgelopen zaterdag het geheel afgeleverd en ter plekke afgemonteerd. Persoonlijk ben ik erg tevreden over het resultaat. Mijn broer en schoonzus ook :D.

Groet,
Arjaan
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Mooi werkstuk vind ik! Prima gedocumenteerd verslag, kan een stimulans zijn voor velen. Een meubel met TV lift staat ook nog op mijn lijst (wel wat laag dan :eek:)

Complimenten! Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Erg mooi gemaakt, en mooi verslag (veel foto's hou ik van :) ) Al zou een filmpje van de lift ook wel leuk zijn ;)

Het enige kritiekpuntje zou zijn, dat ik de hoeken in verstek zou hebben gemaakt om de latjes nog mooier door te laten lopen.
 

FredL

Actieve deelnemer
9 sep 2018
25
0
Zou je willen aangeven bij wie je deze panelen hebt gekocht?

Groeten,
Fred
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Arjaan, ik denk dat ik het blad een, of twee centimeter over had laten steken, maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Mooi gemaakt Arjaan, ik denk dat ik het blad een, of twee centimeter over had laten steken, maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Groet Pel.

Dank je Pel. Ik zal jouw suggestie onthouden voor als ik nog eens iets in deze richting ga maken.

Groet,
Arjaan
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Bedankt voor het verslag, altijd fijn om te lezen en te leren. En te zien welk gerief er in je garage staat ;-)

Je vermeldt dat de hoek onder 45 graden net niet eindigt aan de rand. Het lijkt op de foto dat de verlijmde rand inderdaad wat afgerond is en laat ik nu net niet begrijpen hoe je dat doet. De melamine laag is bij panelen toch erg dun (1 of minder dan 1 mm), hoe kan dit dan?
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Bedankt voor het verslag, altijd fijn om te lezen en te leren. En te zien welk gerief er in je garage staat ;-)

Je vermeldt dat de hoek onder 45 graden net niet eindigt aan de rand. Het lijkt op de foto dat de verlijmde rand inderdaad wat afgerond is en laat ik nu net niet begrijpen hoe je dat doet. De melamine laag is bij panelen toch erg dun (1 of minder dan 1 mm), hoe kan dit dan?

heb ik me ook even afgevraagd, maar het antwoord staat in de tekst:

Alle zijkanten zijn voorzien van kantband en daarna onder een hoek van 45 graden gezaagd en met elkaar verlijmd.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Mooi werkstuk Arjaan! Zijn die vingerpanelen van gemengde houtsoorten? Zou je kunnen vertellen hoeveel ze hebben gekost? Lijkt me ideaal materiaal voor een houten keukenblad.
 
Laatst bewerkt:

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ronald, ik heb kantband van 3mm gebruikt en facet geslepen. Dit is op een industriële kantband machine gedaan in de werkplaats van een vriend.

Groet,
Arjaan
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ik weet echt 90% zeker dat ik Arjaan had getypt, vast autocorrect >_> mijn excuses :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.