Probleem met schaven van Douglas

Shermy

Nieuw lid
28 feb 2018
4
0
Beste ForumLeden,

Ik ben nu een klein poosje lid van jullie website en heb vooral rond gesnuffeld bij de marktplaats.
Nu ben ik bezig om een setje bokjes te maken.
20180521_134628.jpg
Ik doe dit vooral om te oefenen met schaven en beitelen.

Zoals de titel al zegt heb ik een probleem met schaven.

Ik heb op somige stukken last van scheurend hout tijdens het schaven.
Eerst dacht ik dat ik in de verkeerde richting werkte dus draaide ik het om.
Maar dat was niet het probleem want in de andere richting was het nog veel erger.

hier een foto van het scheuren wat ik bedoel.

20180521_133846.jpg
20180521_133918.jpg
Nu begin ik te denken dat het mischien de schaaf zelf is?
Ik heb de zool van de schaaf zo ver vlak dat deze glanst.
Ik heb de beitel op 25 graden geslepen en er een backbevel op gezet van 2 extra graden.
Ik heb de mond van de schaaf niet te groot staan. (gezien bij Paul Sellers zijn boek).

20180521_133940.jpg

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe of anders mij een richting in sturen van dingen die ik nog verder zou moeten controleren?

Ik hoor graag welk advies jullie mij kunnen geven.

groeten,

Herman
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Hoi,

ik ben nog geen expert met schaven maar op je foto lijkt je beitel scheef te staan. En hoe ver heb je je keer beitel ervan af staan ik heb laatst geleerd dat die er erg dicht op moet staan.
 

Shermy

Nieuw lid
28 feb 2018
4
0
Hoi,

ik ben nog geen expert met schaven maar op je foto lijkt je beitel scheef te staan. En hoe ver heb je je keer beitel ervan af staan ik heb laatst geleerd dat die er erg dicht op moet staan.

Hoi Richard,

Ik heb net gekeken naar de beitel in de mond en die staat wel recht ik denk dat ik de foto onder een hoek heb genomen.
De keerbeitel staat ongeveer 1.5 tot 2 mm achter het puntje van de beitel.

groeten,

Herman
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als Paul Sellers zijn schaaf afstelt, doet hij dat door een smal stuk hout te schaven: eerst met de linker zijde van de schaaf en dan met de rechter kant. De schaafkrullen moeten even dik zijn (of dun, dus). Dat is een betere methode dan visueel; immers de mond kan ietsje scheef zijn, etc.

De keerbeitel (in goed nl: de chipbreker) kan heel krap op de snede — tot een halve millimeter. Twee is te ruim.

Ook belangrijk: scherp!

Aanvulling: kijk ook eens wat er gebeurt als je het hout nat maakt…
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Diagnose vanaf een foto is lastig.... maar mijn eerste gok is dat je beitel gewoon niet scherp is.
En de mondopening van je schaaf is dan ook (veel) te krap. Je houtkrullen moeten wel weg kunnen. Keerbeitel op 2mm is dan wel weer erg veel, maar dat zal het niet zijn.
 
Laatst bewerkt:

Shermy

Nieuw lid
28 feb 2018
4
0
Ok tot dus ver ga ik de volgende dingen proberen.

1. chipbreaker naar voren halen tot een halve mm van de snede.
2. bijtel slijpen en kijken als ik het scherper kan krijgen dan wat het nu is.

Het afstellen deed ik al op een smal plankje net zoals Paul Seller dat deed dus dat blijf ik doen.
Ik heb nog niet eerder gehoord dat je het hout nat moet maken om het te schaven.
Ik zal dit eens een keertje proberen.


wat me net nog opviel is dat aan de voorkant van de mond er een stukje is wat niet glimmend is dus dat stukje raakt niet de steen.
kan het zijn dat hierdoor de vezels teveel ruimte krijgen voordat ze worden gesneden door de beitel??

gr
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Douglas is vrij zacht en plakt een beetje.
Probeer eens de zool van je schaaf met olie (zie ook Paul Sellers) of een kaars (gewoon met een kaars een paar strepen) in de smeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vurenhout

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ben akkoord met het voorgaande: scherpe schaafbeitel, keerbeitel dicht plaatsen, olie op zool doen. Als er een lager gelegen stukje net voor de mond van de zool zit, dan moet je dat inderdaad ook nog oplossen. Een zool moet maar op 3 punten in 1 vlak liggen: vooraan, net voor mond en achteraan. Rest maakt niet zoveel uit, maar dat stukje net voor schaafmond is dus wel cruciaal. Zelf vind ik Douglas ook 1 van de lastigere houtsoorten om te schaven, dus wees niet te streng voor jezelf.
 

Igor

Actieve deelnemer
Hoi,
Als de beitel goed geslepen is vermoed ik 2 andere oorzaken:
1) Schaafdiepte te diep (beitel terug stellen voor dunnere, feinere schaafkrullen).
2) Chipbreaker te ver open, boven al gesuggereerd. Daar wordt aanbevolen om die op 1/2 mm te zetten, maar het helpt zelfs spectaculair beter als je de chipbreaker op een háár vanaf de snijrand plaatst, probeer dat maar eens. Je moet er dan wél mee rekenen dat je meer kracht nodig hebt om de schaaf door het hout te krijgen. De afstelling is altijd een zoeken naar het beste compromis.

In het algemeen geldt: voor het grove op maat schaven kan de chipbreaker iets verder terug gehouden worden en de schaafdiepte een beetje overdreven ingesteld worden. Je neemt dan relatief snel veel hout weg, maar je schaafvlak toont boven getoonde gebreken. Als je in de buurt van de definitieve maat komt, dan de beitel nog even slijpen (opfrissen), chipbreaker dichter zetten (varieert per houtsoort en gewenste eindkwaliteit, zacht hout en hoge kwaliteitseisen benodigen een haardunne afstand en kosten veel zweet) en in ieder geval een heel fijne afstelling voor de diepte.

Speel met de variablen en ervaring doet de rest! ;-) Veel plezier!
 

Shermy

Nieuw lid
28 feb 2018
4
0
Allen hartelijk dank,

de tips die jullie hebben gegeven hebben goed effect gehad.
Ik ga blijven oefenen en hopelijk word ik er beter in.

groeten,

herman
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Diagnose vanaf een foto is lastig.... maar mijn eerste gok is dat je beitel gewoon niet scherp is.
En de mondopening van je schaaf is dan ook (veel) te krap. Je houtkrullen moeten wel weg kunnen. Keerbeitel op 2mm is dan wel weer erg veel, maar dat zal het niet zijn.
+1

test of je beitel scherp is. Pak een pagina van een krant en kijk of je met je schaafbeitel in je andere hand de krant kan doorsnijden.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ben het helemaal met SunRayes eens. Ik zou niet te te veel aan de schaaf gaan stellen. Heb genoeg YT-filmpjes gezien waar het geen bal uit maakte. Sterker nog, schaven die precies dit moesten voorkomen werkten slechter dan een nr4. Voor zover uit de foto's af te leiden beheers je het slijpen. Wat nog zou kunnen helpen is de schaaf schuin houden. =//= in plaats van =||=.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Een roffel is een schaaf met een "ronde beitel" en een grote mondopening. Je schaaft hiermee dwars/schuin op de nerfrichting om snel veel hout te verwijderen.
 

HansP

Actieve deelnemer
18 aug 2018
40
0
Assen
Allen hartelijk dank,

de tips die jullie hebben gegeven hebben goed effect gehad.
Ik ga blijven oefenen en hopelijk word ik er beter in.

groeten,

herman
Ben wel benieuwd naar welke tips het nu geweest zijn.
Ter lering en vermaak van mij en anderen.

Groeten Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.