Welke houtsoort voor werkbank?

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Ben van plan om de 21st century workbench te gaan maken.
Was hiervoor op zoek naar beuken of essen.Bij een houthandel hier in de buurt die een partijtje essen had liggen,bleek het het essen te dun.Bij navraag gaf de handelaar aan nog wel amerikaans eiken te hebben,goed gedroogd.
Nu sprak ik gisteren een bevriende meubelmaker en deze vond amerikaans eiken te zacht!
Zijn er forumleden die hier ervaring in hebben?
Gaarne reakties, Ernie
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ernie,

ik heb werkbanken uit de meest uiteenlopende houtsoorten gezien. voornamelijk beuken maar ook wel purperhart en padoek. het is een kwestie van smaak maar een beetje massa is wel prettig. de hardheid is fijn aangezien zo'n bank veel te verduren heeft. 52mm beuken lijkt me een goede optie. is ook redelijk goed te krijgen. laatst plaatselijk een paar stukken gehaald voor weinig geld.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ach,verstand...wat heet verstand....ik heb vooral erg veel banken gezien en hun gebruikers gesproken. mensen die al 20 jaar achter een werkbank staan vind ik redelijk geloofwaardig.

ik heb inderdaad mijn werkbank gekocht. ik ben liever met projecten bezig die mij echt aanspreken en de prijs was ook erg goed.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jaja, jij bent me er eentje :D :D

als ik de FFW lees en meneer Hack weer zie met zijn werkbank dan loopt het water me in de mond. nee.nee niet van meneer Hack maar van die mooie werkbank.

voor diegene die mijn enorme werkplaats wel eens gezien hebben weten mijn probleem.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Doe dan eens een foto impressie van je enorme werkplaats?
(Of is er al een fotosessie aan gewijd :oops: )

Ik hou het voorlopig bij mijn paar vierkante meter op de 4e verdieping (zolder)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ronald, we hebben denk ik bijna dezelfde ruimte. de mijne heeft een funky kleurtje op de vloer.
zaagtafel,kolomboormachine,lintzaag,schijfschuurmachine,draaibank , 1 kast en 2 werkbanken o 16m2. en dan ook nog veel schuine vlakken ivm dakconstructie. ach , ik red me er goed mee.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mijn werkbank is van vuren. Voldoet prima. Mr. Chris Schwarz, de auteur van het boekje Workbenches, adviseerd Southern Yellow Pine. Dat is eigenlijk vooral omdat dat hout bij hem om de hoek volop te koop is in goede kwaliteit voor een lage prijs. Dat zijn de belangrijkste voorwaarden. Eiken mankeert echt helemaal niks aan. Is ook lekker te verwerken. Je moet het ook zo zien, een zachte werkbank beschermt je kostbare hardhouten werkstukken.

Om wat extremen te noemen, Balsa is echt veel te zacht en pokhout veel te hard. ;)
 

dirkcoolen

Nieuw lid
22 aug 2010
10
0
Is het ook mogelijk om een werkbank te maken in gelijk welke houtsoort (als het maar stevig is) en enkel het werkblad voorzien van een dunne laag eik of andere hardhout. Volgens mij, als je een werkbank in vuren maakt en dan een eiken werkblad, welke je daarna met parketolie of zo inwrijft, denk ik dat het ook moet volstaan.
Ik wil namelijk ook een werkbank maken, vandaar dat ik dit met veel interesse ga volgen ... ;)
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Eigenlijk kan je heel veel soorten gebruiken. De mijne is van yellow poplar gemaakt, naar model van Ian Kirby's werkbank en nog volop in haar jeugd, 15 jaar. Het is een redelijk kleine werkbank, blad van 180 x 56 x 8 en het onderstel is van 10 x 10 gemaakt. Ook al is dit een lichte houtsoort, 'k ze nauwelijks op tillen dus die gaat nooit op wandel.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik vrees dat bij bekleden van enkel de bovenkant je het risico loopt dat het blad gaat krom trekken. Zeker als dat moest vochtig worden...
 
A

Athanor

Guest
Als je het topic van Jan nog eens goed doorleest zie je dat hij beide kanten heeft bekleed.

Maar je hebt gelijk hoor!

Fons
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
kwa zwaarte neem azobé vooral als de bank niet snel verslijten moet door de gekste dingen die erop komen te liggen of kies gewoon beuken zou ik denken,wie padoek of purperhart verspijkerd in een werkbank is te mooi hout aan het verwerken in een iets wat functioneel moet zijn en bovendien als je eens een plankje even moet vastschroeven om wat voor reden dan ook is het wel fijn als je niet perce hoeft voorteboren ,dus beuken eerder.. eiken sterk genoeg en als het beetje knap stuk is ook wel hard genoeg en betaalbaar alleen splijt eerder als beuken denk, verbeter me als je vind dat het niet zo is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.