Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15
    Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2010

Welke houtsoort voor werkbank?

Ben van plan om de 21st century workbench te gaan maken.
    Was hiervoor op zoek naar beuken of essen.Bij een houthandel hier in de buurt die een partijtje essen had liggen,bleek het het essen te dun.Bij navraag gaf de handelaar aan nog wel amerikaans eiken te hebben,goed gedroogd.
    Nu sprak ik gisteren een bevriende meubelmaker en deze vond amerikaans eiken te zacht!
    Zijn er forumleden die hier ervaring in hebben?
    Gaarne reakties, Ernie

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Welke houtsoort voor werkbank?

ernie,

ik heb werkbanken uit de meest uiteenlopende houtsoorten gezien. voornamelijk beuken maar ook wel purperhart en padoek. het is een kwestie van smaak maar een beetje massa is wel prettig. de hardheid is fijn aangezien zo'n bank veel te verduren heeft. 52mm beuken lijkt me een goede optie. is ook redelijk goed te krijgen. laatst plaatselijk een paar stukken gehaald voor weinig geld.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Pfff, net alsof jij verstand hebt van het maken van werkbanken.

:P

Even voor de goede orde, jij had toch een mooie werkbank op de kop getikt voor niet al te veel

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ach,verstand...wat heet verstand....ik heb vooral erg veel banken gezien en hun gebruikers gesproken. mensen die al 20 jaar achter een werkbank staan vind ik redelijk geloofwaardig.

ik heb inderdaad mijn werkbank gekocht. ik ben liever met projecten bezig die mij echt aanspreken en de prijs was ook erg goed.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Was maar een grapje Rick, geef je ook groot gelijk

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

jaja, jij bent me er eentje

als ik de FFW lees en meneer Hack weer zie met zijn werkbank dan loopt het water me in de mond. nee.nee niet van meneer Hack maar van die mooie werkbank.

voor diegene die mijn enorme werkplaats wel eens gezien hebben weten mijn probleem.

Doe dan eens een foto impressie van je enorme werkplaats?
    (Of is er al een fotosessie aan gewijd ops: )

Ik hou het voorlopig bij mijn paar vierkante meter op de 4e verdieping (zolder)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ronald, we hebben denk ik bijna dezelfde ruimte. de mijne heeft een funky kleurtje op de vloer.
    zaagtafel,kolomboormachine,lintzaag,schijfschuurma chine,draaibank , 1 kast en 2 werkbanken o 16m2. en dan ook nog veel schuine vlakken ivm dakconstructie. ach , ik red me er goed mee.

Mijn werkbank is van vuren. Voldoet prima. Mr. Chris Schwarz, de auteur van het boekje Workbenches, adviseerd Southern Yellow Pine. Dat is eigenlijk vooral omdat dat hout bij hem om de hoek volop te koop is in goede kwaliteit voor een lage prijs. Dat zijn de belangrijkste voorwaarden. Eiken mankeert echt helemaal niks aan. Is ook lekker te verwerken. Je moet het ook zo zien, een zachte werkbank beschermt je kostbare hardhouten werkstukken.

Om wat extremen te noemen, Balsa is echt veel te zacht en pokhout veel te hard.

Is het ook mogelijk om een werkbank te maken in gelijk welke houtsoort (als het maar stevig is) en enkel het werkblad voorzien van een dunne laag eik of andere hardhout. Volgens mij, als je een werkbank in vuren maakt en dan een eiken werkblad, welke je daarna met parketolie of zo inwrijft, denk ik dat het ook moet volstaan.
    Ik wil namelijk ook een werkbank maken, vandaar dat ik dit met veel interesse ga volgen ...

Forum Rechten