Werkbank build

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Het hangt al lang in de lucht, mijn werkbank-build.

Heb nog 2 projecten die ik perse in mijn atelier bij mijn grootmoeder wil/wilde maken. Nu is plots, vanuit het niets de kogel door de kerk, en gaat zij naar een bejaardenhuis. Nu dus alles op alles, om deze twee op tijd af te krijgen. Een werkbank en een ladekastje. Er gaat veel hout in zitten in zo'n werkbank, dus hoe meer hout ik erin stop, hoe minder ik hoef te slepen. En op mijn houtrek te laten liggen vochtig worden, want ik heb nergens ruimte momenteel om alles kwijt te kunnen dan in de buitenlucht... Al dat mooie kurkdroge hout:(:eek:

Hoe mooier dan het in een mooie werkbank te gebruiken.

Principe is een Roubo, tjokvol joinery die ik nog wil/moet leren, om mijn leerdoelen/hout avonturen succesvol af te sluiten. En dat op (klein) timberframe formaat.



workbench front.jpg


sideview.jpg

Ik heb een grove Sketchup gemaakt, kijk svp niet naar de kleuren of nerfrichting van het blad, het gaat om de idee.
Ik werk m'n plannen zelden helemaal uit.

Ik struggle momenteel wat met de plaatsing van de poten, er komt geen wagonvise in. Dat is dus geen argument voor maatvoering. Geen idee of ik zittend werk ga doen a/d werkbank, nu doe ik dat niet. Visueel lijkt de tekening me wel oke. De overhang is nu 15cm en 2x15cm aan de andere kant, 1x pootdikte en 2x pootdikte...

Bevestiging aan het blad gaat via het bekende Roubo twin-tenon idee, welke de eerste pen direct aan de voorkant heeft. Het wordt niet gelijmd de boel zal binnenkort maar sowieso een paar keer in z'n leven verhuist moeten worden, lijkt me. Het idee van 1 blinde pen met drawbore, spookt ook nog door mn hoofd, minder werk en oogt rustiger. Misschien dat ik al dat kops hout van die Roubo, zo in m'n werkbank blad ooit wel beu ben?

Stretcher wordt bevestigd middels halve zwaluwstaart, die een wig krijgt aan de bovenzijde, dwars door de poot. En zo dus een hele zwaluw wordt (is dat duidelijk??)
Kleine stretcher, gewoon pen/gat gelijmd en/of eventueel met drawbore/pennen.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Lekker zwaar, vind alleen de diepte (ong. 450mm?) van de bank wat weinig in vergelijking met de hoogte. De achterste poten wat schuin naar achter zetten levert een (veel) stabieler geheel op.
Dat geeft ook meteen een paar lastigere verbindingen om op te oefenen:p
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Tuoh, dank voor je reactie! Klopt het zal een tamelijk smalle worden, 500mm zal het worden. De maat, valt net van het plaatje.

De balk (30x30cm), die ik tot 2 balken heb geript, 15x30cm, in dit topic. https://www.woodworking.nl/showthread.php?21929-Werkbank-voorbereidingen-voor-het-blad
Is na schaven gereduceerd tot 123x250mm, en geeft zo een blad van 500mm.
Geen idee waar mijn meubelmaak gedoe me naar leidt, maar zal eerder een appartementje zijn zeker in de nabije toekomst.

Scheve poten geven me wel ff de kriebels moet ik zeggen, dat had ik graag doorgeschoven naar een zaagbankje in de toekomst.
Het blad uit eik, stretcher 180mm Es, poten eik kers en nog iets. In 150x150mm ga ik daar echt flex in krijgen??

WB is nu 95cm hoog. Ik werk normaal op veel kleinere schaal, heb werkelijk geen idee. Dacht met deze molog, aan de veilige kant te zitten.

Het hout voor het blad ligt in de garage al zeker sinds de 90'er jaren. Als deze naar binnen gaat zal de krimp van het blad de constructie verstevigen/opspannen? Zou dat niet al voldoende zijn? Om een flapperige bank te voorkomen?

Groet Robert
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Scheve poten geven me wel ff de kriebels moet ik zeggen, dat had ik graag doorgeschoven naar een zaagbankje in de toekomst.
Het blad uit eik, stretcher 180mm Es, poten eik kers en nog iets. In 150x150mm ga ik daar echt flex in krijgen??

Het gaat er niet om dat er flex/speling op komt, maar als je je grondvlak groter maakt gaat het geheel veel stabieler staan. Denk maar aan hoe dat bij jezelf gaat als je recht staat en je laat iemand je een zijdelingse duw geven of het zelfde maar dan met je benen breed neergezet. Wanneer kiep je het eerste om?
Dat gaat met je werkbank ook zo zijn als je er fors kracht op zet in de diepte richting. Of je moet de werkbank tegen een wand aan zetten, dan is het alweer een ander verhaal.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Dank Joris! Idee is wel zo lang het kan, in de beschikbare ruimte, om er omheen te kunnen lopen. Maar dan zal ik de poten onder het blad uit moeten laten komen, schaven doe je wel hoofdzakelijk maar aan 1 kant, maar dat lijkt me toch ook niet handig??
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bij een roubo komt de stevigheid uit de massa van het onderstel (en een beetje van het blad). Poten onder een hoek is dan ook bij dit model niet echt relevant.

Je zou ook kunnen overwegen er een split top roubo van te maken, dat is in de praktijk best handig.
 

tuoh

Oud hout
Bij een echte "Roubo" niet nee, daar is de diepte bijna gelijk aan de hoogte, dat geeft een heel ander beeld. hier is de verhouding bijna één op twee.

Als aan het "smalle" blad achteraan nog een lade toegevoegd word zitten die schuine poten ook mooi uit de weg, dat zijn dan twee vliegen in één klap.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum, had op zon beetje elk punt opmerkingen verwacht maar niet op deze eigenlijk :p. Dank Tuoh.

Zakken met de werkbank hoogte zou ook een optie zijn. Als ik de blog van the english woodworker lees ga je gewoon wat breder staan bij fijner werk, en voor het grove werk kan je dan meer over je werk hangen, het schijnt allemaal minder moeilijk te zijn als veel amerikaanse media je doen geloven. Mja met m'n 1.93m lengte, leek 95cm me wel goed, niet te hoog of te laag.

Tja ach, ergens kan ik natuurlijk best de poten iets scheef zetten, vraag is dan hoeveel. En dan nog de eeuwenoude vraag van de scheve pen of het scheve gat.

Hoe breed en hoog is de "echte roubo"? Veel breder dan 60cm, lijkt me helemaal niet handig en zonde van de ruimte, zo ver reik je niet eens met je hand. Laat staan schaven??
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Mijn werkbank heb ik 240x60cm gemaakt. Een werkbank is niet alleen een schaafbank, je assembleert er ook dingen op. Door de lengte kan ik een lange plank erop leggen en in een ruk helemaal gaan schaven. En de breedte is ideaal voor de assemblage van wat grotere meubels: de meeste kasten houden wel op bij 60 cm. Om het werkblad hanteerbaar te houden is het opgebouwd uit 2 delen.
 

tuoh

Oud hout
Hoi forum, had op zon beetje elk punt opmerkingen verwacht maar niet op deze eigenlijk :p. Dank Tuoh.

Zakken met de werkbank hoogte zou ook een optie zijn. Als ik de blog van the english woodworker lees ga je gewoon wat breder staan bij fijner werk, en voor het grove werk kan je dan meer over je werk hangen, het schijnt allemaal minder moeilijk te zijn als veel amerikaanse media je doen geloven. Mja met m'n 1.93m lengte, leek 95cm me wel goed, niet te hoog of te laag.

Tja ach, ergens kan ik natuurlijk best de poten iets scheef zetten, vraag is dan hoeveel. En dan nog de eeuwenoude vraag van de scheve pen of het scheve gat.

Hoe breed en hoog is de "echte roubo"? Veel breder dan 60cm, lijkt me helemaal niet handig en zonde van de ruimte, zo ver reik je niet eens met je hand. Laat staan schaven??

Voor alle duidelijkheid, ik ga hier geen pleidooi houden om werkbanken te gaan bouwen op kniehoogte hé;)
Je gaat uit van de JUISTE gedachte, de werkhoogte is rechtstreeks gerelateerd aan de lichaamslengte. Maar die gekozen werkhoogte heeft wel een gepaste "footprint" nodig.

Een bepaald deel van de Amerikaanse media denken de "heilige graal" ontdekt te hebben in een Frans boekwerk uit de tijd dat de gemiddelde medemens 1,60m lang was.
Ze interpreteren het boek met de illustraties letterlijk, en zien blijkbaar ook over het hoofd dat geen van die tekeningen op schaal is:p

Een werkbank zonder enige voorziening om gereedschap (tijdelijk) op te bergen zonder dat het in de weg gaat liggen tijdens het werk is niet echt handig om aan te werken.
Kan je constant op je knieën rond kruipen om gevallen gereedschap te zoeken:p
Idem voor een werkbank die bij afkortwerk, steekwerk, of andere bewerkingen in de diepte, staat te wiebelen als zot.

Heb eens een tijdje op een locatie gewerkt waar de enige werkbank, min of meer die naam waardig, een mooi gebouwd ding was met essen onderstel en een massief beuken blad uit één stuk van 400mm breed en 80mm dik met lade erop. Enig nadeel, het onderstel was ook maar 400mm diep. Voor alle bewerkingen in de langsrichting een fenomenaal ding.
Moest je echter eens een stuk metaal afzagen met de ijzerzaag,in de demontabele stalen bankschroef, moest je met twee man zijn, de ene ging met de zaag aan de slag, de andere hield de werkbank recht. Leuk werken is dan toch iets anders vind ik.

Dit is het mooie van je schaaltekening, je ziet meteen dat er iets aan het ontwerp schort zonder het daadwerkelijk te moeten bouwen. Spaart moeite en frustratie uit na de klus.

PS: een schuin gat gaat niet echt werken, dus de pennen komen schuin op de achterste poten te staan.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bij een echte "Roubo" niet nee, daar is de diepte bijna gelijk aan de hoogte, dat geeft een heel ander beeld. hier is de verhouding bijna één op twee..

De meeste roubos zijn gewoon 60-70cm diep, meer gebruik je toch niet. Schuine poten zijn leuk voor een veel minder zware werkbank maar dit is gewoon een ander ontwerp.

En hoogte is erg persoonlijk, maar 95 cm kan prima als je wat langer bent... tikje hoog voor schaven wellicht, maar je doet meer met een werkbank dan alleen dat. Het is altijd een compromis tussen activiteiten.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Dank voor de reacties. De diepte ga ik niet veel aan veranderen, dan zou ik een 3e stuk hout in moeten zetten, en is nu niet praktisch.

95cm lijkt me prima maar ik kan onderzoeken of ik wat cm's naar onder kan, ook al is het wat onwenselijk denk ik.

Dank voor de link Klaas, idd een interessant stuk.


Een van de werkbanken die ik ter inspiratie heb genomen is idd dat ellendige amerikaanse ding waar Tuoh het over had :p
Nu heb ik alles uit YT filmpjes gedestilleerd, maar er schijnen gewoon gratis plannen van te zijn.

En inderdaad, ik bouw mijn 9cm hoger dan origineel in het plan staat....

Linkje naar werkbankartikel: https://www.popularwoodworking.com/wp-content/uploads/2011/06/workbench.pdf
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Mijn werkbank is 93cm hoog en ik ben 197cm.
Het werkblad is 240x80 en mijn oude werkbank was 230x100 en dat was echt te breed omdat hij tegen de muur staat. 80cm diep is ideal omdat je genoeg ruimte aan de achterzijde hebt om zaken te monteren.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks mk23! Ik heb een dressoir gevonden dat ook zoiets is. Ik ga er vanavond eens een houtje van 5cm opleggen en daar weer de nmmr5 op en kijken hoe dat is.

Ik werk nu op een werkbank van mn opa met daarop een balk van 19cm breed netto hoogte zal iets over de 100cm komen. En ik doe er praktisch alles op. Foto's zullen vast hier op het forum rond waaien.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Voor alle duidelijkheid, ik ga hier geen pleidooi houden om werkbanken te gaan bouwen op kniehoogte hé;)
Je gaat uit van de JUISTE gedachte, de werkhoogte is rechtstreeks gerelateerd aan de lichaamslengte. Maar die gekozen werkhoogte heeft wel een gepaste "footprint" nodig.

Een bepaald deel van de Amerikaanse media denken de "heilige graal" ontdekt te hebben in een Frans boekwerk uit de tijd dat de gemiddelde medemens 1,60m lang was.
Ze interpreteren het boek met de illustraties letterlijk, en zien blijkbaar ook over het hoofd dat geen van die tekeningen op schaal is:p

Een werkbank zonder enige voorziening om gereedschap (tijdelijk) op te bergen zonder dat het in de weg gaat liggen tijdens het werk is niet echt handig om aan te werken.
Kan je constant op je knieën rond kruipen om gevallen gereedschap te zoeken:p
Idem voor een werkbank die bij afkortwerk, steekwerk, of andere bewerkingen in de diepte, staat te wiebelen als zot.

Heb eens een tijdje op een locatie gewerkt waar de enige werkbank, min of meer die naam waardig, een mooi gebouwd ding was met essen onderstel en een massief beuken blad uit één stuk van 400mm breed en 80mm dik met lade erop. Enig nadeel, het onderstel was ook maar 400mm diep. Voor alle bewerkingen in de langsrichting een fenomenaal ding.
Moest je echter eens een stuk metaal afzagen met de ijzerzaag,in de demontabele stalen bankschroef, moest je met twee man zijn, de ene ging met de zaag aan de slag, de andere hield de werkbank recht. Leuk werken is dan toch iets anders vind ik.

Dit is het mooie van je schaaltekening, je ziet meteen dat er iets aan het ontwerp schort zonder het daadwerkelijk te moeten bouwen. Spaart moeite en frustratie uit na de klus.

PS: een schuin gat gaat niet echt werken, dus de pennen komen schuin op de achterste poten te staan.
Hoi Tuoh, zoals je ziet is een van de 3 voorbeelden die ik gebruikt heb voor mijn werkbank idd dat Frans amerikaanse ding. Het Geval daar, zie ook link in andere post hierboven, dat ze het idd lager hebben, dan ik. 86cm omgerekend, bij 50cm breed, daar wil ik toch wel een stuk boven zitten. 50breed 95cm hoog ongeveer.

Scheef zetten van de poten, maakt wel de andere kant van de werkbank wel soort van "onbruikbaar".

Hoeveel cm, zou je de werkbank breder maken, z'n footprint? Om het concreet te maken?

Ik heb een kersenstammetje, die ik opwerk tot poot. Valt wel nog onder de noemer nat hout, wel al grof vierkant. Deze zou ik natuurlijk tot een vierkante kegel kunnen schaven, aan de buitenkant, dan kom ik al 3cm breder uit. Ik ben ook aan het denken de poten minder dik te maken, 15breed (10cm dik?), spaar ik hout, en dan kan ik die stam, nog eens 5 cm naarbuiten schuiven, om de pootverdeling symmetrisch te houden?

Bij mijn grootouders ligt ook nog een biels, op het terras als afstapje, atm een tamelijk lelijk ding, maar de handschaaf kan daar natuurlijk wel wat aan doen? Die zou ik misschien wel eens tot een 25cm brede kegel kunnen krijgen.


Ik kan ook, 'm gewoon 50cm bouwen, poten normaal, 15x15, of 15x10?. En als die wiebelt een plank onder de poten schroeven, die wel 60cm lang is? Voordeel is dat ik dan weer hoogte win...
Zolang ik 2 kopse kanten van de werkbank vrij heb, zou ik afkort en steekwerk ook in de langsrichting kunnen doen. Nu is dat wel een foute gedachte als je de WB nog moet bouwen...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
de oude werkbank die in de garage door de vorige eigenaar was geknutseld van 100cm hoog. Het was geen "vervelende" hoogte om op te werken, maar ik heb hem voor mijn Eigen werkbank toch verlaagd naar de genoemde 93cm
Te laag is zeker niet goed, te hoog is uiteindelijk ook niet fijn.
 

tuoh

Oud hout
Ik zou proberen naar 600mm breed te gaan. Pas anders eerst de diepte even aan in je tekening, ga je zelf direct zien dat één een ander een stuk beter gaat lijken.
Twee balkjes dwars onder de poten als "sloef" kan ook, maar dat kan dan weer een struikelblok worden.
Ga je ook geen lade voorzien aan de bank?
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
de oude werkbank die in de garage door de vorige eigenaar was geknutseld van 100cm hoog. Het was geen "vervelende" hoogte om op te werken, maar ik heb hem voor mijn Eigen werkbank toch verlaagd naar de genoemde 93cm
Te laag is zeker niet goed, te hoog is uiteindelijk ook niet fijn.
Thanks mk23! Tis wat werkbankhoogtes en breedte. Nu werk ik op de werkbank van mn opa meer een houtsnijwerkbank die is zo'n 95 hoog, ik heb er een vurenbalk van 19cm breed op en kom nu op zon 103cm waar ik eigenlijk alles op doe, het oppervlak van de bank van mn opa is te hobbelig voor mijn werk, en er zitten schroeven in. Vlakken met de schaaf zit er niet bij. De 103 cm is voor prepareren van ruw hout, iets wat ik wel meer zal gaan doen, wel te hoog voor dat comfortabel/efficient te kunnen doen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik bewonder je overtuiging om met de aanwezige balk de werkbank te gaan maken, maar ik zou toch serieus kijken naar de breedte/diepte van het geheel. De adviezen worden niet voor niets gegeven.

De emotionele waarde achter het hout weet ik niet, maar een werkbank bouwen ermee die achteraf niet blijkt te voldoen is niet erg handig lijkt mij.

Maak een werkbaar geheel, niet iets wat op voorhand het makkelijkste haalbaar blijkt. Tuoh geeft al aan, dat je ook een lade eraan kunt hangen, de poten schuin kunt plaatsen of een dwarsregel eronder. Er zijn opties zat om het stabiel te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.