Zagen van sandwich plaat , Waarmee

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Heb voor het hok inmiddels gisteren met toxiq een partijtje isolatie platen opgehaald.
spul is laag glasvezel, triplex isolatie materiaal triplex en weer glasvezel.
Voor de decoupeerzaag , zaagjes gehaald bij de stevig geprijsde zaagjes toko hier in het dorp.
Helaas gaan die dingen zo ongeveer 2 meter mee , best wel zonde voor zaagjes van € 3 per stuk.
Welke zaagjes moet ik dan dus wel hebben ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Met de handcirkelzaag? Hebben wij de stalen platen ook mee gedaan. De juiste riciprozaag zou ook moeten gaan. Haakse slijper zou misschien ook nog kunnen.
Allemaal wel wat bruter dan een decoupeerzaag, maar resultaat telt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
staal is heel wat anders dan glaweefsel, dus dat staal gaat, zegt niet veel
Alle standen geprobeerd, zowel met voor/achterwaartse beweging als recht op en neer
Daar waar er door het hout/glasweefsel+coating word gezaagd zijn al snel de tanden gewoon rond

Haakse slijper levert ook niks op, het isolatielatie materiaal smelt dan en geeft geen mooie rechte snede, daarbij zijn de platen 5,5 cm dik
Een invalzaag zou kunnen, maar welk blad, daar wil ik niet mijn festool bladen op uittesten zeg maar
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Glasvezel sandwich gaat het beste met een diamantblad voor tegels. Als je niet nat kan zagen, kan je het best goede adembescherming dragen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Bosch T 141 HM lijkt mij voor een decoupeerzaag de beste keuze voor dit materiaal. En inderdaad goede PBM gebruiken, als het kan ook met een goede afzuiging werken.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Inmiddels zaagjes van phirana gehaald bij de bouwmarkt.
Er was maar en soort langere zaagjes en deze zouden geschikt moeten zijn voor hout, alu kunststof.
En dat gaat boven verwachting goed, waar de eerdere zaagjes na 1 zaagsnede van goed een meter al helemaal op waren blijven deze tot nu toe netjes.
Worden ook veel minder warm, dat scheelt ook een stuk natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn ook cirkelzaagbladen diamant gecoat. Zeer stil de zogenaamde no noise bladen. Geschikt voor vele materialen. Hier een linkje http://www.stehle-int.com/stehle/cm...?dfKategorie=STEHLENEWS&dfSchlagwort=WERKZEUG

Volgens mij heeft festool ook een 160mm blad in hun program. Ja ze zijn maar 1 of 2 keer herslijpbaar en ze kosten (nog) een fiks bedrag.
Als ik het goed begrijp kan je hier ook plaatmateriaal mee zagen zonder voorritser.
Wie er meer van weet: laat maar horen.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Heel mooi zulke bladen, Maar ik moet eenmalig een werkplaats bekleden met dat spul.
Ga er dus echt geen duur gereedschap voor aanschaffen .
Komt nog bij dat het eigenlijk dit weekend wel zo,n beetje klaar moet zijn .
 
R

rvamerongen

Guest
Inmiddels zaagjes van phirana gehaald bij de bouwmarkt.
Er was maar en soort langere zaagjes en deze zouden geschikt moeten zijn voor hout, alu kunststof.
En dat gaat boven verwachting goed, waar de eerdere zaagjes na 1 zaagsnede van goed een meter al helemaal op waren blijven deze tot nu toe netjes.
Worden ook veel minder warm, dat scheelt ook een stuk natuurlijk.

Hebben ze een type nummer? Ik moet zelf ook een paar m2 bekleden met wat vakken er in waar het uit gezaagde stuk weer in moet passen ( max 2,5mm speling rondom), en moet dus super recht zagen. Kan dan wat proef stukjes met deze uitproberen.

Heb je foto'tje met resultaat, want daar gaat het om, toch?

Alvast bedankt
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
HI-TECH X26052
Recht zagen met een decoupeer zaag ?? Denk dat dat afhankelijk is van de ervaring, Ik ben er in ieder geval niet zo heel erg goed in.
Maar even met de schaafmachine er overheen en het lijkt een stuk beter.
Foto,komt wel als het hok klaar is
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
HI-TECH X26052
Recht zagen met een decoupeer zaag ?? Denk dat dat afhankelijk is van de ervaring, Ik ben er in ieder geval niet zo heel erg goed in.
Maar even met de schaafmachine er overheen en het lijkt een stuk beter.
Foto,komt wel als het hok klaar is

Ligt niet aan jou hoor.... ik zou de decouperzaag zelf verdenken ;-)
Een knappe decoupeer zaag kun je aardig recht zagen
 

tuoh

Oud hout
Er zijn ook cirkelzaagbladen diamant gecoat. Zeer stil de zogenaamde no noise bladen. Geschikt voor vele materialen. Hier een linkje http://www.stehle-int.com/stehle/cm...?dfKategorie=STEHLENEWS&dfSchlagwort=WERKZEUG

Volgens mij heeft festool ook een 160mm blad in hun program. Ja ze zijn maar 1 of 2 keer herslijpbaar en ze kosten (nog) een fiks bedrag.
Als ik het goed begrijp kan je hier ook plaatmateriaal mee zagen zonder voorritser.
Wie er meer van weet: laat maar horen.

Dit zijn zaagbladen voornamelijk bedoeld voor spaan- en ander abrasief plaatmateriaal. Renderen het best op de grote opdeelzagen. In Hpl en melamine onwaarschijnlijk mooie en strakke randen, zelfs zonder voorritser.
In de productie gaat zo een scherp blad makkelijk een paar maand mee alvorens het moet herslepen worden. Dan spreek ik over minimaal 8uur zaagwerk per dag, maal zoveel weken:p

Echter, het minste stukje metaal aantikken is voldoende om de zaag te verklooien. Massief hout zagen gaat ook voor geen meter, na een paar minuten staat de brandweer voor de deur.
Niet echt hobbymateriaal dit soort zaagbladen, maar dat zal wel al duidelijk zijn door de prijssetting denk ik;)
 
R

rvamerongen

Guest
Er zal wel wat vijl, schuur en schaaf werk van toepassing zijn. Het zijn rechte stukken met ronden hoeken. En een geleider doet ook al veel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.