Zagen van sandwich plaat , Waarmee

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Is het pcd zaagblad van ecotools niks
Hiermee Kun je ook cement vezelplaat zagen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Dit zijn zaagbladen voornamelijk bedoeld voor spaan- en ander abrasief plaatmateriaal. Renderen het best op de grote opdeelzagen. In Hpl en melamine onwaarschijnlijk mooie en strakke randen, zelfs zonder voorritser.
In de productie gaat zo een scherp blad makkelijk een paar maand mee alvorens het moet herslepen worden. Dan spreek ik over minimaal 8uur zaagwerk per dag, maal zoveel weken:p

Echter, het minste stukje metaal aantikken is voldoende om de zaag te verklooien. Massief hout zagen gaat ook voor geen meter, na een paar minuten staat de brandweer voor de deur.
Niet echt hobbymateriaal dit soort zaagbladen, maar dat zal wel al duidelijk zijn door de prijssetting denk ik;)

Ik moet Andre gelijk geven met betreking tot het zagen van materialen waar ijzer in zit. Diamant en ijzer zijn hoogtoerig geen vrienden van elkaar. Ik heb echter wel filmpjes gezien van of Stehle of leuco waar gewoon massief hout geschulpt wordt. Ze laten nadien de snede zien hier zijn geen brandsporen zichtbaar. Ik verwijs nog even naar pagina 2 van deze brochure http://www.stehle-int.com/stehle/cms/NL/NL/stehle/media/DOK_MBR_Zaagblad-DIA-Flex-68999135_DL.pdf waarin vele soorten massief hout met drie plusjes worden aangeven. Er staat echter ook een voetnoot dat schulpen in zacht hout boven de 4 cm word afgeraden. Helaas heb ik geen winkeltje meer anders had ik meteen een blad besteld om te testen. De prijs houd me nu tegen.
Het zagen van materiaal met alu er in zou ook moeten kunnen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Proefondervindelijk vastgesteld dat een geleider vooral NIET werkt.

Ik verwijs terug naar mijn eerdere opmerking mbt de decoupeerzaag ;)

MAAR....nu ik er zo over denk
Ik heb wel een CNC machine maar nog geen ding om mijn decoupeerzaag op de liniaal te gebruiken....
Hmmm, ik ruik een projectje :D
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ik verwijs terug naar mijn eerdere opmerking mbt de decoupeerzaag ;)
ik krijg toch steeds meer het idee dat jij iets tegen mijn decoupeerzaag hebt,
OK er staat geen festool op en het ding is ook niet op krachtstroom, maar wel zo ongeveer het nieuwste stuk gereedschap wat ik heb
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Op die van mij staat wel festool:cool:, maar met een lineaal bleef hij bij spaanplaat echt niet recht.
Uit de hand ging dit aanzienlijk beter!
 
R

rvamerongen

Guest
Ik gebruik(te) soms een geleider van aluminium. Helaas kan ik het nu niet laten zien, ligt bij mijn zoon ergens.
Maar ik had dit ooit gefreesd. Een gleuf ter breedte en dikte van de decoupeerzaag voet met een hele smalle zaag snede in het midden. zie gefabriceerde bijlage. Betekende dat de voet en het blad niet zijdelings kon bewegen, en het ging behoorlijk goed. maarrrr alles op het gemakje. bochten is wel puur handwerk. En de radius is te klein voor een geleider of cirkel geleider.

Later gebruikte ik hoofdzakelijk een dunne invalzaag voor rechte lijnen.
 

Bijlagen

  • pendelzaaggeleider.jpg
    pendelzaaggeleider.jpg
    17,5 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.