Fineerpers/boekenpers zelf maken?

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Er rees bij mij het idee op om een soort boekenpers zelf te maken. Ik heb een paar lelijke stukjes mdf etc, daar wil ik een visgraatmotief uit massief overleggen.

Nu mag het allemaal niks kosten, en ik heb wat haast.
Nu dacht ik het volgende:
- 2 vurenhouten balkjes bol te schaven, bolling omhoog.
- Stuk spaanplaat erop,
- Werkstuk ertussen,
- Ander stuk spaanplaat erop,
- Weer 2 vurenhouten balken met de bolling naar onder.

Vervolgens de balkjes met lijmklemmen aan de uiteindes vast klemmen totdat het niet meer gaat of de balkjes vlak tegen het spaanplaat stuk liggen, en de druk dus optimaal is verdeeld.

Heeft iemand zoiets al eens geprobeerd of ervaring ermee? En hoe groot moet die bolling dan zijn?
Formaat, ik zou zeggen grofweg iets van 60x40cm?


Dank alvast

Groeten Robert
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Fluo, ja eigenlijk wel.
In gedachte, had ik het idee om de balkjes over de lange zijde te laten lopen, en met 4 klemmen klaar te zijn, dat die bolling voor de drukverdeling zorgt.

Wat zijn je ervaringen hiermee? Problemen met verschuiven van werkstuk enzo?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb bovenkant en onderkant op hetzelfde ogenblik verlijmd en tape gebruikt over de zijkant om alles een beetje te fixeren. Was eerste keer voor mij en ging eigenlijk perfect
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Zoiets heb ik ook gedaan om fineer te verlijmen. https://www.woodworking.nl/showthread.php?17173-Schilderij-van-hout&highlight=schilderijWerkt prima. Verschuiven is niet aan de orde zolang je je lijmlaag niet te dik maakt.
Dank Martijn! Ik meende al zoiets te hebben gezien hier, maar niet gevonden ondanks zoekactie, maar dat zal dan wel aan mij gelegen hebben :).
Ik had stiekem gehoopt een klemmen "frenzy" uit de weg te gaan, door die smiles toe te passen, in de lange weg/richting. (2 blakjes op 40cm pers breedte, werkstuk max36cm breed ofzo). En de smiles toe te passen aan zowel boven als onderzijde.

Hoe zie jij dat?

Ook gebruik je 2 platen aan de bovenkant? Is dat noodzakelijk? Krijg je anders dan toch verschuivingen?

Ik zou dan smilies down, plaat, plaat, werkstuk, plaat, plaat, smilies up, krijgen
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
De twee platen heb ik puur gebruikt om stevigheid te krijgen. De eerste plaat was 12mm dik, de tweede 18mm.

Ik zou geen bol geschaafde balkjes aan de onderzijde plaatsen, eigenlijk helemaal geen balkjes omdat de kans vrij groot is dat je werkstuk dan niet vlak blijft. Het aandraaien van je klemmen is altijd onevenredig, je krijgt ze nooit allemaal op dezelfde spanning. De geschaafde bolling hoeft niet heel groot te zijn, wanneer die te groot is dan moet je erg veel druk op de uiteinden zetten om ze vlak op het werkstuk te krijgen.

Hier heb ik 5 balkjes gebruikt op ongeveer 70cm lengte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.