Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011

Notenhouten dressoir/halkast

Voor een klant die een moderne maar toch mooi gedetailleerde kast wilde hebben, heb ik bijgaand werkstuk gemaakt.
    Monumentale kast in notenhout: een heel strak schematisch ontwerp van 5 bij 3 vakken.
    Daarin vinden 6 deurtjes, 3 kleppen,6 laden en 3 open vakken hun plaats.
    De houtsoort is notenhout.
    Speciaal details zijn de aangefreesde greepjes en de verkenning in de rompranden.
    Door die details en de plaatsing van de greepjes is een heel mooi beeld gemaakt, vind ik....zeer tevreden.
    De kast is speciaal op maat voor een hal in een huis in Gorssel in overleg met de klant ontworpen.
    Het bovenblad is massief, alle rompdelen zijn van gefineerde plaat, aan weesrzijden voorzien van 50mm brede massieve delen, die bij de staanders ook de poten vormen.
    De verkenningen in de rompen zijn daardoor in het massieve deel gefreesd.
    De deurtjes zijn van gefineerde plaat,omrand (geherlijst) met 5mm dikke massieve latjes en aan de greepkant is dat latje uit één deel gefreesde met het greepje; hier is van een latje van 36x15mm heel veel weggezaagd om uiteindelijk een latje van 5mm met een greepje eraan te maken.
    geolied vanaf links achtergrond leeg.jpg
    overzicht van de kast, de kleur komt erg slecht op de foto, is in werkelijkheid veel minder bont en minder rood.
    greepjes1.jpggreepjes3.jpg
    details van de romp, verkenning van 6 mm aan twee kanten en terugliggende binnendraaiende deurtjes.
    overzicht rechtgezet.jpg
    mooiere foto,maar toen nog niet geolied
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Met vriendelijk groet,
    Ernst Kühne

Een hele mooie kast om te zien.
    De grepen zijn ook mooi verwerkt.
    Wat ik zelf prachtig vind is dat je het accent op de vakken hebt gelegd door middel van die dubbele verkenningen en verborgen scharnieren.
    Bedankt voor het delen.

Groet, Michael

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Zeer mooie strakke kast Ernst.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Knap, vooral de handgreepjes vind ik heel geslaagd.

Hey hallo
    Dat ziet er top uit
    Heb je ook nog foto van het maak proces ?
    Mvg Leroy

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011
    Het maakproces, zoals zo vaak, niet helemaal gefotografeerd, maar hier wat foto's
    Het maken van de greepjes:
    P5021008.jpg
    Latje van 36x15 schuin ingezaagd op de cirkelzaag: eerstonder 45 graden ingezaagd, daarna haaks naar 5mm dikte tpv de omranding
    P5021013.jpg
    Greepje met lintzaag en trekzaag ruw uitgezaagd
    P5021015.jpg
    latje op het deurtje verlijmd, als een herlijst, dus al in verstek passend
    P5031017.jpg
    na drogen inklemmen in werkbank met mal voor het frezen
    P5031019.jpg
    affrezen met kantenfrees met onderlager
    P5031026.jpg
    Met vriendelijk groet,
    Ernst Kühne

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Zeer fraai en heel mooi gemaakt.
    Waar komt het (wal)notenhout vandaan? ik bedoel geografisch, niet de leverancier ;-)
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011
    Ik heb Amerikaans Notenhout, prime kwaliteit, gehaald bij Homé hout in Tiel.
    En het gefineerde plaatmateriaal komt van Asilva.
    In deze kwaliteit zit wel aardig wat werk doordat er flinke noesten weggewerkt moesten worden, maar de tekening is daardoor wel interessanter, met name in het massieve bovenblad.
    Met vriendelijk groet,
    Ernst Kühne

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Wat grappig mijn toenmalig vriendinnetje, nu mijn vrouw, heeft vroeger bij HoMe gewerkt. Toen zaten ze nog in Culemborg.

Nogmaals; zeer fraai. Zeker ook een interessante tekening in het hout. Ik ga eens naar de producten van Asilva kijken.
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Een hele fraaie kast, met erg mooie details ook. Fraaie grepen en het inspringen levert een mooie schaduwlijn op. Een inspiratie.

Het enige dat ik aan het ontwerp niet goed snap is dat de laden in de bovenvakken zitten, lijkt me in het gebruik wat onpraktisch. Enig idee wat de gedachte daarbij was? Of vergis ik me in de afmeting?

Forum Rechten