Notenhouten dressoir/halkast

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Voor een klant die een moderne maar toch mooi gedetailleerde kast wilde hebben, heb ik bijgaand werkstuk gemaakt.
Monumentale kast in notenhout: een heel strak schematisch ontwerp van 5 bij 3 vakken.
Daarin vinden 6 deurtjes, 3 kleppen,6 laden en 3 open vakken hun plaats.
De houtsoort is notenhout.
Speciaal details zijn de aangefreesde greepjes en de verkenning in de rompranden.
Door die details en de plaatsing van de greepjes is een heel mooi beeld gemaakt, vind ik....zeer tevreden.
De kast is speciaal op maat voor een hal in een huis in Gorssel in overleg met de klant ontworpen.
Het bovenblad is massief, alle rompdelen zijn van gefineerde plaat, aan weesrzijden voorzien van 50mm brede massieve delen, die bij de staanders ook de poten vormen.
De verkenningen in de rompen zijn daardoor in het massieve deel gefreesd.
De deurtjes zijn van gefineerde plaat,omrand (geherlijst) met 5mm dikke massieve latjes en aan de greepkant is dat latje uit één deel gefreesde met het greepje; hier is van een latje van 36x15mm heel veel weggezaagd om uiteindelijk een latje van 5mm met een greepje eraan te maken.
geolied vanaf links achtergrond leeg.jpg
overzicht van de kast, de kleur komt erg slecht op de foto, is in werkelijkheid veel minder bont en minder rood.
greepjes1.jpggreepjes3.jpg
details van de romp, verkenning van 6 mm aan twee kanten en terugliggende binnendraaiende deurtjes.
overzicht rechtgezet.jpg
mooiere foto,maar toen nog niet geolied
 

Bijlagen

  • greepje detail.jpg
    greepje detail.jpg
    40,4 KB · Weergaven: 306

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Een hele mooie kast om te zien.
De grepen zijn ook mooi verwerkt.
Wat ik zelf prachtig vind is dat je het accent op de vakken hebt gelegd door middel van die dubbele verkenningen en verborgen scharnieren.
Bedankt voor het delen.

Groet, Michael
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Dat ziet er top uit
Heb je ook nog foto van het maak proces ?
Mvg Leroy
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Het maakproces, zoals zo vaak, niet helemaal gefotografeerd, maar hier wat foto's
Het maken van de greepjes:
P5021008.jpg
Latje van 36x15 schuin ingezaagd op de cirkelzaag: eerstonder 45 graden ingezaagd, daarna haaks naar 5mm dikte tpv de omranding
P5021013.jpg
Greepje met lintzaag en trekzaag ruw uitgezaagd
P5021015.jpg
latje op het deurtje verlijmd, als een herlijst, dus al in verstek passend
P5031017.jpg
na drogen inklemmen in werkbank met mal voor het frezen
P5031019.jpg
affrezen met kantenfrees met onderlager
P5031026.jpg
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik heb Amerikaans Notenhout, prime kwaliteit, gehaald bij Homé hout in Tiel.
En het gefineerde plaatmateriaal komt van Asilva.
In deze kwaliteit zit wel aardig wat werk doordat er flinke noesten weggewerkt moesten worden, maar de tekening is daardoor wel interessanter, met name in het massieve bovenblad.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een hele fraaie kast, met erg mooie details ook. Fraaie grepen en het inspringen levert een mooie schaduwlijn op. Een inspiratie.

Het enige dat ik aan het ontwerp niet goed snap is dat de laden in de bovenvakken zitten, lijkt me in het gebruik wat onpraktisch. Enig idee wat de gedachte daarbij was? Of vergis ik me in de afmeting?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Hele mooie kast. Alleen één praktisch ding: hoe hoog zijn de poten? Het lijkt me vrij lastig om de boel er onder een beetje stofvrij te houden.
 
P

Pel

Guest
Ik zie nu de maten van de kast 113cm hoog, 286cm breed en 35cm diep, echter op de foto lijkt hij veel langer en hoger, zo zie je maar weer hoe bedrieglijk foto's zijn.

Groet Pel.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Mooi, proficiat.



Ik zie nu de maten van de kast 113cm hoog, 286cm breed en 35cm diep, echter op de foto lijkt hij veel langer en hoger, zo zie je maar weer hoe bedrieglijk foto's zijn.

Groet Pel.
Dit komt omdat we een kast onmiddellijk gaan vergelijken naar de "standaard" kast van 55..60cm diep .. Door de 30 cm diepte lijkt ze dan ook 2 keer zo hoog en 2 keer zo lang.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Prachtige kast, complimenten. De ordening van de grepen in het voor aanzicht vind ik mooi gevonden. Dat geeft een interessant beeld!
Heb je de rompdelen met domino's verbonden?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
verbindingen

Prachtige kast, complimenten. De ordening van de grepen in het voor aanzicht vind ik mooi gevonden. Dat geeft een interessant beeld!
Heb je de rompdelen met domino's verbonden?

Ik heb de staande delen (poten en tussenschotten die doorlopen van brond tot blad) samengesteld uit gefineerde plaat met aan weerszijden massief van 50mm breed, dat heb ik met lamello's gedaan.
De liggende delen (planken) zijn op dezelfde manier gemaakt.
De verbinding tussen planken en staanders is inderdaad met domino's gedaan: 8mm dik en 50mm lang, door de staanders heen en aan weerszijden in de planken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.