Zelf een trap bouwen?

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Beste forumleden.
Ik ben momenteel zelf een huis aan het bouwen waar een trap met onderkwart in moet komen.
Nu twijfel ik op het deze zelf zal gaan bouwen of een bouwpakket moet bestellen bij een trappenbouwer.

Ik besef me dat het een nauwgezet en uitdagend klusje is. Daar schrik ik niet voor terug.
Echter doorgrond ik nog onvoldoende het ontwerp en de constructie van een trap.
Daarom lees ik me in en hoor ik graag jullie ervaringen. Met name de verbinding trapboom / treden in het roterende deel vind ik spannend.
En ik heb ook nog geen goede tekening van de trap anders dan dit:
http://www.zhitov.ru/lestnica3/

Heb je goede argumenten waarom ik er niet aan moet beginnen dan mag je dat uiteraard ook zeggen
 

tuoh

Oud hout
Wil je zelf aan de slag gaan, geen probleem, maar lees je dan ZEER goed in. Een kwartdraaitrap zelf bouwen is een hele uitdaging om er als eerste poging mee aan de slag te gaan.
De kans op mislukken is groter dan de kans op slagen eerlijk gezegd. Als de eerste poging geen makkelijk te belopen trap oplevert zit je in de sh... Het is namelijk geen werkstuk om een paar maal opnieuw te maken:p

De aangehaalde tekening is er eentje om zo snel mogelijk te vergeten, dat voorbeeld lijkt nergens op. Het kwart moet minimum 5 verdreven treden hebben, idealiter zelfs 9 stuks, en geen 3 zoals op de "tekening".

De trap op de tekening kan zelfs in de praktijk niet gebouwd worden! De verdreven treden "zweven" gewoon in de lucht:D
Er moet minimaal een trappaal of kuipstuk mee opgenomen worden in het ontwerp om een uitvoerbaar plan te krijgen.

De tekening laat eerder een "mislukte" bordestrap zien waar men een "draai" aan gegeven heeft:D
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Bedankt voor je reactie, ik neig ook best sterk naar een bouwpakket. Een steektrap zou ik zeker zelf maken maar dit is best ingewikkeld.
Als ik software had voor goede werktekeningen durf ik het misschien wel. Ik ben benieuwd of een forumlid daar meer van weet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je nauwkeurig kan werken en je hebt de ruimte om een tekening op ware grote op de grond te maken, is het niet zo heel ingewikkeld. Op het internet zijn er voorbeelden genoeg te vinden van hoe je een trap uitslag maakt van een trap die goed beloopbaar is. Ik heb onze eigen trap in de woonkamer gemaakt. Stucloper op de grond geplakt. Daar de uitslag op getekend. Daar de maten van af gehaald. 17 treden, twee kwarten en volledig verdreven. En dit was ook mijn eerste trap. Trap is gemaakt uit merbau. Ik heb de treden uit hout van andere trappen gemaakt en de voorste trapboom ook. Gemaakt met een deco, een elektrische schaaf, een handfreesmachine , een schuurmachine en een cirkelzaag. Treden zijn blind gespijkerd vanaf de onderzijde. Is geen software aan te pas gekomen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Hoogst waarschijnlijk ga ik begin augustus ook een houten trap bouwen. De treden hebben we gekregen en dienen als de basis voor de trap. De treden meten we op en daarna teken ik alles in sketch up. Zo weet je redelijk goed hoe de treden uitkomen en welke maten de trap heeft. de trap die ik ga bouwen is bijna hetzelfde als die van de link. Het verschil is alleen wel dat er bij ons in de binnenhoek een dikke houten paal staat waar de trapbomen aan vast gemaakt kunnen worden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het makkelijkste is om een bestaande trap op te meten.

Hier heb je ook wel wat aan: https://www.prijzentrappen.nl/producten/economic-line/twist-90/twist-90-plain

Waar het op neer komt: reken uit wat de hoogte en lengte van het rechte deel moet zijn. De rest van je treden zit in de draai. Die hebben per trede uiteraard de zelfde hoogte. De breedte en lengte van je treden worden vervolgens bepaald door de muur waar de trap langs loopt. Zoals gezegd kun je dit ook prima op ware grote uitleggen.

En wat ook kan: https://www.klustekeningen.nl/product/trap-met-onderkwart-links-bouwtekeningen/
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo Hans
Het is een hele leuke uitdaging
Om een trap zelf te maken
En software heb je echt niet nodig
Een tekening op ware grote ook wel uitslag genoemd
En je kan hem gaan maken
Zoek de aantal stel regels op die gelden voor een trap
Hou je daaraan en je hebt een goede trap
Succes ermee mvg Leroy
 

tuoh

Oud hout
Bedankt voor je reactie, ik neig ook best sterk naar een bouwpakket. Een steektrap zou ik zeker zelf maken maar dit is best ingewikkeld.
Als ik software had voor goede werktekeningen durf ik het misschien wel. Ik ben benieuwd of een forumlid daar meer van weet.

Met "software" ben je niet veel als je geen grote plotter ter beschikking hebt. De vorm van de verdreven treden moet je op één of andere manier op het hout kunnen overbrengen.
Vanuit een CAD pakket kan dat enkel met plotten op ware grootte, of je stuurt meteen een CNC machine aan.
De trap uittekenen op ware grootte geeft je wel de mogelijkheid om de vorm ineens over te nemen op het hout.
 

tuoh

Oud hout
Al wat je moet weten is de waarde van de optrede en het aantal, idem voor de aantreden. Daar is een simpel rekensommetje voldoende voor.
Eén aantrede en één optrede vormen op hun beurt de rechthoekzijden van de (stijging)driehoek.
Deze driehoek geeft je de hellingshoek van de trap, hier kan je alle benodigde hoeken mee afschrijven:p
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb m'n trap eerst in CAD uitgetekend. Elke trede vervolgens voorzien van maatvoering. Met een elektronische gradenboog kan je alles makkelijk aftekenen en nauwkeurig op maat zagen. Als je nauwkeurig werkt is het goed te doen. Wel goed verdiepen in de techniek van uittekenen en plaatsen. Bij een kwart heb je te maken met randafstanden op de spil. Ik heb veel gehad aan oude timmermans boeken. Ik heb een harmonische verdrijving gebruikt, die loopt veel beter en ziet er mooier uit.

traptree.jpg

Het benodigde hout heb ik in excel uitgewerkt:

trap.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je maakt het jezelf erg moeilijk als je met hoeken werkt.
Het is veel makkelijker om als terug te meten naar rechte lijnen en dan de lengte van de schuine lijn als controlemaat te gebruiken.
als je de onderstaande maten weet kan je een trede tekenen met een haak en een duimstok of passer

trede.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je zou eens kunnen beginnen met een 1:3 model van vuren met mdf trede om te oefenen (op de lts maak je ook niet gelijk een echte)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zijn meerdere manieren om zoiets uit te tekenen. Bij mij werkte het met de hoeken uitstekend. Erg nauwkeurig ook.

Hier de link naar het topic over mijn trap. Staan best wat tips en links in.
 

WR1944

Oud hout
In mijn huis heeft de trap naar de eerste verdieping (second floor) een 90 graden knik en een platform. De onderste vier treden steken uit in de huiskamer en sluiten aan op een platform. Daarna volgt de rest van de trap. Dat is natuurlijk de simpelste manier van het aanbrengen van een trap. Ik heb er wel eens aan gedacht om een trap met een draai aan te brengen zoals we dat in Europa gewend zijn maar ik vind de hoeveelheid werk niet opwegen tegen het kleine beetje ruimtewinst. En de trap wordt daarmee ook ietsje steiler. En het is nu ook makkelijker om omvangrijke en/of zware spullen over de trap te vervoeren.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
nauwkeurigheid valt tegen
op een lengte van 1 meter is de nauwkeurigheid van 1/10 graad pi*1000/360/10 =0,9mm
 
Laatst bewerkt:

Tom085

Nieuw lid
20 mrt 2016
3
0
Met "software" ben je niet veel als je geen grote plotter ter beschikking hebt. De vorm van de verdreven treden moet je op één of andere manier op het hout kunnen overbrengen.
Vanuit een CAD pakket kan dat enkel met plotten op ware grootte, of je stuurt meteen een CNC machine aan.
Je zou eens naar deze software kunnen kijken: https://woodgears.ca/bigprint/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.