Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 28
    Al wat je moet weten is de waarde van de optrede en het aantal, idem voor de aantreden. Daar is een simpel rekensommetje voldoende voor.
    Eén aantrede en één optrede vormen op hun beurt de rechthoekzijden van de (stijging)driehoek.
    Deze driehoek geeft je de hellingshoek van de trap, hier kan je alle benodigde hoeken mee afschrijven

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik heb m'n trap eerst in CAD uitgetekend. Elke trede vervolgens voorzien van maatvoering. Met een elektronische gradenboog kan je alles makkelijk aftekenen en nauwkeurig op maat zagen. Als je nauwkeurig werkt is het goed te doen. Wel goed verdiepen in de techniek van uittekenen en plaatsen. Bij een kwart heb je te maken met randafstanden op de spil. Ik heb veel gehad aan oude timmermans boeken. Ik heb een harmonische verdrijving gebruikt, die loopt veel beter en ziet er mooier uit.

traptree.jpg

Het benodigde hout heb ik in excel uitgewerkt:

trap.jpg

je maakt het jezelf erg moeilijk als je met hoeken werkt.
    Het is veel makkelijker om als terug te meten naar rechte lijnen en dan de lengte van de schuine lijn als controlemaat te gebruiken.
    als je de onderstaande maten weet kan je een trede tekenen met een haak en een duimstok of passer

trede.jpg

je zou eens kunnen beginnen met een 1:3 model van vuren met mdf trede om te oefenen (op de lts maak je ook niet gelijk een echte)

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Er zijn meerdere manieren om zoiets uit te tekenen. Bij mij werkte het met de hoeken uitstekend. Erg nauwkeurig ook.

Hier de link naar het topic over mijn trap. Staan best wat tips en links in.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    In mijn huis heeft de trap naar de eerste verdieping (second floor) een 90 graden knik en een platform. De onderste vier treden steken uit in de huiskamer en sluiten aan op een platform. Daarna volgt de rest van de trap. Dat is natuurlijk de simpelste manier van het aanbrengen van een trap. Ik heb er wel eens aan gedacht om een trap met een draai aan te brengen zoals we dat in Europa gewend zijn maar ik vind de hoeveelheid werk niet opwegen tegen het kleine beetje ruimtewinst. En de trap wordt daarmee ook ietsje steiler. En het is nu ook makkelijker om omvangrijke en/of zware spullen over de trap te vervoeren.

nauwkeurigheid valt tegen
    op een lengte van 1 meter is de nauwkeurigheid van 1/10 graad pi*1000/360/10 =0,9mm
    Laatst gewijzigd door boertje125; 20-05-18 om 21:50.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    op een lengte van 1 meter is de nauwkeurigheid van 1/10 graad pi*1000/360/10 =0,9mm

Ja hoekfoutjes werken heel hard door. Een huistuinkeuken-duimstokje werkt nauwkeuriger dan een fantastische hoekmetertje.
    Het is overigens nog twee keer zo erg. D in dit sommetje is 2000 (diameter).

mvg
    Klaas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Met "software" ben je niet veel als je geen grote plotter ter beschikking hebt. De vorm van de verdreven treden moet je op één of andere manier op het hout kunnen overbrengen.
    Vanuit een CAD pakket kan dat enkel met plotten op ware grootte, of je stuurt meteen een CNC machine aan.
    Je zou eens naar deze software kunnen kijken: https://woodgears.ca/bigprint/

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    Welke nauwkeurigheid bedoel je?

Forum Rechten