stof in een houtdraaiers-werkplaats / Jurriaan's oplossing

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De beginselen:

1) ik heb een houtdraaibank
2) Ik wil primair schuurstof van de houtdraaibank afzuigen. Krullen doe ik met een schep in zakken, andere apparaten die afzuiging nodig hebben heb ik niet of gebruik ik nauwelijks
3) Het moet goed werken
4) Het moet niet de ruimte onwerkbaar maken (kou, herrie)
5) De prijs speelt, als 4/5 gelijk blijven, ook een rol

De huidige situatie is de 4e iteratie:

versie 1) een 3 pk afzuiger met één heel hoog fijnstoffilter en 125 mm PVC pijp. De aansluiting filter/afzuiger lekte, en zakken verwisselen was onhandig, omdat hij in de hoek stond.
versie 2) een 3 pk afzuiger met 2 wat minder hoge fijnstoffilters en 125 mm PVC pijp. Stond meer midden in de ruimte, maar kostte (dus) een hoop plaats en was nog steeds niet goed dicht. Verder dacht ik dat de hoeveelheid afgevangen stof beter kon.
versie 3) een 3 pk afzuiger met 2 wat minder hoge fijnstoffilters en 125 mm PVC pijp en een cycloon (Dust Deputy). Nooit meer zakken verwisselen!
versie 4) een 3 pk afzuiger met 2 wat minder hoge fijnstoffilters en 160 mm PVC pijp en een cycloon (Dust Deputy XL). Zie onder.

IMG_20180515_071506_HDR[1].jpg
De situatie bij de draaibank. Je ziet een 160mm pvc pijp die naar rechts naar de afzuiger loopt. Bij de draaibank een T-stuk, zodat ik, als ik ooit de andere kant van de draaibank als kopdraaibank ga gebruiken, nog verder kan. De 2 bochten van 45 graden zitten los in dat t-stuk, zodat ik de buis kan verstellen tot hij redelijk dicht op de draaibank komt, en hem ook weer weg kan draaien. Het is even zoeken hoe je die verbindingen zo soepel maakt dat je ze kunt draaien, maar niet zo soepel dat ze door het gewicht wegzakken.

IMG_20180515_071525_HDR[1].jpg
Het verdere verloop van de 160 mm pijp. Scherpe bochten kosten zuigkracht, dus normaal worden 45 graden bochtjes aangeraden. Als je echter de ruimte hebt, is er iets nog mooiers: doorvoeren zoals bedoeld voor meterkasten e.d. heb je ook in grote maten. Nieuw onbetaalbaar, op marktplaats voor een schijntje. De pijp loopt schuin naar boven weg, ik heb deze winter de afzuiger van beneden naar het vlierinkje verplaatst - beneden is de ruimte voor machines en zware spullen.

IMG_20180515_071606_HDR[1].jpg
De afzuiger op zolder. Van links naar rechts een t-stuk om de slang van Toxiq op aan te sluiten, dan de cycloon met de voederton er onder die het stof opvangt. Ik heb nooit last gehad van een inklappende ton door het vacuum, trouwens. Nadeel van een cycloon is dat het geheel toch gauw anderhalve meter naar beneden uitsteekt t.o.v. de in- en uitgang van de lucht. Een normale afzuiger zoals hier heeft de ventilator op de bodem staan. Ik heb de ventilator ondersteboven in een houten frame gehangen, en de filters precies andersom aangesloten, waardoor de ventilator plotseling een flink stuk boven de vloerhoogte uitkomt en de cycloon er direct voor kan.

Nadeel dan is dat de filters zo dicht op elkaar zitten, dat de ventilator-motor er niet tussen past. Vandaar dat je in het midden van de foto een klein verbindingsstukje uit betonplex ziet, zo'n 8 cm lang, met extra lange bouten en wat tochtstrip, om de afstand tussen ventilator en filter zo te vergroten dat het precies past.

IMG_20180515_071635_HDR[1].jpg
Het verbindingsstukje. Het monteren van dit is trouwens een absolute sh*itklus, lange bouten, schroefdraad in dun plaatstaal, weinig ruimte - als je dit nabouwt, hou dan in je frame meer rekening met het feit dat je hier bij moet kunnen dan ik!
Links is te zien dat de cycloon ondersteund wordt door een houten ring.

IMG_20180515_071655_HDR[1].jpg
Van de cycloon (een Dust Deputy XL) naar de afzuiger een 200 mm bochtje. De enige haakse in de gehele constructie. Voor dit soort PVC-attributen is marktplaats de geschikte plek, want nieuw toch erg duur.

IMG_20180515_071712_HDR[1].jpg
Behalve de schroefverbindingen heb ik ook altijd ruzie met de verbinding tussen de zak en de afzuiger. Dit zijn volgens mij zakken van 600 mm, en die passen net te ruim. Mogelijk had ik 580 mm moeten kopen. Een kleine plooi er in geeft altijd een pluim van stof. Omdat ik al 6 jaar geen zak heb hoeven te verwisselen, heb ik de zakken eenvoudig afgeplakt met 50 mm brede PVC-tape. Die is zo rekbaar dat het er lekker strak omheen kan en alles potdicht afsluit. Bij de filters ook, maar ik zie bij de foto van het verbindingsstukje dat ik daar nog wat bij moet plakken, lekken voor de ventilator zijn vervelend, maar zuigen alleen lucht aan. Lekken na de ventilator zijn storend, want daar kan ook weer stof naar buiten komen!
Hoewel ik de filters met de hendels bovenop zo 1x in de maand eens uitklop, zie je dat er in de zakken bijna niets van stof zit.

De afzuiger is aangesloten op een frequentieregelaar. Normaal draait hij op 50 Hz, wat bij de draaibank volgens een app zo'n 75-76 dB geeft. Als ik een open werkplaats heb en de beide buitendeuren open heb, zodat het goed doorwaait, draai ik hem ook wel eens op 30 Hz. Dat maakt de herrie een héél stuk minder, maar zuigt nog best wel af.
De cycloon heb ik nieuw gekocht, de afzuiger komt van Marktplaats. Koop er wel eentje met fijnstoffilters, zo'n stoffen zak er op is echt niet meer van deze tijd.

Dit is trouwens niet alles, om in de lucht hangend fijnstof tegen te gaan hangt er nog een Jet AFS-1000 en als ik schuur, heb ik ook altijd een gezichtsmasker met fijnstoffilter op mijn rug in gebruik, want er vliegt toch stof alle kanten op als je aan een draaiend stuk hout schuurt.

Ik denk dus nog na over een bouwstofzuigertje o.i.d., want als je een lamp moet verwisselen, regent toch nog stof.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Dank je wel Jurriaan voor deze uitgebreide toelichting op je oplossing voor de stofafzuiging! Mooi om deze te zien en ik begrijp dat je al aardig wat hebt geëxperimenteerd om tot deze oplossing te komen. Ik heb onlangs de 3pk dubbele zakken afzuiger van HBM gekocht, met primair de bedoeling alleen de blower te gebruiken in een nog op te zetten configuratie met de Super dust deputy, welke ik binnenkort ga aanschaffen. Ik heb nog een patroonfilter liggen met een grote luchtcapaciteit, die het volume van de blower moet aankunnen. Ik zal de afzuiging voornamelijk inzetten voor mijn werkplaatsmachines voor schaven en zagen. Daarom moet ik nog een oplossing vinden met een opvangvat voor schaafsel en stof. Ik zit te denken aan een stalen vat waarin ik een plastic zak plaats met een rond rooster erin tegen het wegzuigen vanwege het vacuum. Moet dan nog even goed kijken wat de hoogte van het geheel wordt want 2.40m is mijn max.....

Vanwege de opgegeven maten van de blower en de cycloon ging ik uit van leidingen van 15 cm. Wat is jouw overweging geweest om met 16cm te gaan werken? Ik moet mijn keuze voor het leidingsysteem nog maken, momenteel werk ik vnl. met spiraliet buizen en bochten van 12cm.

Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het vervolg - bij het verwisselen van een aantal TL-balken bleek (en dat wist ik eigenlijk wel) dat het toch nog stoffig was in de werkplaats. Niet vreemd, want bij aan een roterende schaal schuren van 40 cm diameter (Zeg 800-1000 O/min) met een steunschijf in de boormachine (2000 O/min) zuig je niet alles weg zonder een zodanig afzuiging, dat je jezelf vast moet binden.

Vandaar dat ik altijd een fijnstofmasker met batterij op de rug aan heb bij het schuren, en een Jet AFS-1000 fijnstoffilter heb hangen om zwevend fijnstof op te vangen.

Maar, toch is de werkplaats nog altijd stoffig. Niet dat je in een wolk binnenkomt, maar alle liggende vlakken die je zeg 4 weken niet aanraakt, hebben een stoflaagje.
En dat stof is lastig weg te halen - wegvegen geeft gelijk weer een wolk stof in de lucht, wat je niet wil.

Vandaar de volgende actie:

IMG-20180522-WA0004.jpg

Onder het motto 'elk stof is gevaarlijk stof' een Starmix 1635. Als ik me goed heb ingelezen is klasse M voor vuren, en klasse H voor hardhout. Toevalig draai ik zelden vuren en vaak hardhout, dus dit is de H klasse. Vreemd genoeg wist mijn leverancier (Gereedschappro) met te vertellen dat ze deze minder verkochten dan de minder goed filterende modellen - als je leest dat de minder goed filterende modellen bedoelt zijn voor 'ongevaarlijk stof' dan vraag je je toch af welk stof nou echt ongevaarlijk is.

Omdat ik geen zin heb om veel dure zakken te gaan gebruiken, gelijk een Cycloon-in-Systainer systeem voor erbovenop gekocht.

Voorlopige conclusies:

- het zuigt goed
- de stofzuiger begint, als je een iets te groot stuk probeert te zuigen en stang of slang blokkeert, na 2 seconden gelijk te piepen.
- de 5 meter slang is echt een uitkomst.
- het plakken van het foam op de rand van de cycloon-opvangbak luistert erg nauw. Ik hield 4 cm over, en begon en eindigde in een hoek. Achteraf had ik wellicht beter het begin schuin af kunnen snijden en halverwege een zijde kunnen beginnen. Ik kan me slecht voorstellen waarom de fabriek dit foam er in de fabriek niet al op plakt, eigenlijk.
- verder stelt de installatie van de cycloon niet zo veel voor. In tegenstelling tot verhalen op internet paste het onderdeel zonder verbouwing op de systainer-clips van de Starmix.
- ik zie en ruik geen stofwolken achter de machine, en dat was mijn hoofddoel - opzuigen zonder verder verspreiden.
- geluidsniveau valt mee
- prijs valt tegen (maar, een paar nieuwe longen is duurder, zeggen we maar)

Wellicht zou het mooi zijn als deze firma bv. samen met een gereedschapsleverancier (Mafell?) op de open dag hout eens wat demonstraties zou geven?
 
Het vervolg - bij het verwisselen van een aantal TL-balken bleek (en dat wist ik eigenlijk wel) dat het toch nog stoffig was in de werkplaats. Niet vreemd, want bij aan een roterende schaal schuren van 40 cm diameter (Zeg 800-1000 O/min) met een steunschijf in de boormachine (2000 O/min) zuig je niet alles weg zonder een zodanig afzuiging, dat je jezelf vast moet binden.

Vandaar dat ik altijd een fijnstofmasker met batterij op de rug aan heb bij het schuren, en een Jet AFS-1000 fijnstoffilter heb hangen om zwevend fijnstof op te vangen.

Maar, toch is de werkplaats nog altijd stoffig. Niet dat je in een wolk binnenkomt, maar alle liggende vlakken die je zeg 4 weken niet aanraakt, hebben een stoflaagje.
En dat stof is lastig weg te halen - wegvegen geeft gelijk weer een wolk stof in de lucht, wat je niet wil.

Vandaar de volgende actie:

Bekijk bijlage 77249

Onder het motto 'elk stof is gevaarlijk stof' een Starmix 1635. Als ik me goed heb ingelezen is klasse M voor vuren, en klasse H voor hardhout. Toevalig draai ik zelden vuren en vaak hardhout, dus dit is de H klasse. Vreemd genoeg wist mijn leverancier (Gereedschappro) met te vertellen dat ze deze minder verkochten dan de minder goed filterende modellen - als je leest dat de minder goed filterende modellen bedoelt zijn voor 'ongevaarlijk stof' dan vraag je je toch af welk stof nou echt ongevaarlijk is.

Omdat ik geen zin heb om veel dure zakken te gaan gebruiken, gelijk een Cycloon-in-Systainer systeem voor erbovenop gekocht.

Voorlopige conclusies:

- het zuigt goed
- de stofzuiger begint, als je een iets te groot stuk probeert te zuigen en stang of slang blokkeert, na 2 seconden gelijk te piepen.
- de 5 meter slang is echt een uitkomst.
- het plakken van het foam op de rand van de cycloon-opvangbak luistert erg nauw. Ik hield 4 cm over, en begon en eindigde in een hoek. Achteraf had ik wellicht beter het begin schuin af kunnen snijden en halverwege een zijde kunnen beginnen. Ik kan me slecht voorstellen waarom de fabriek dit foam er in de fabriek niet al op plakt, eigenlijk.
- verder stelt de installatie van de cycloon niet zo veel voor. In tegenstelling tot verhalen op internet paste het onderdeel zonder verbouwing op de systainer-clips van de Starmix.
- ik zie en ruik geen stofwolken achter de machine, en dat was mijn hoofddoel - opzuigen zonder verder verspreiden.
- geluidsniveau valt mee
- prijs valt tegen (maar, een paar nieuwe longen is duurder, zeggen we maar)

Wellicht zou het mooi zijn als deze firma bv. samen met een gereedschapsleverancier (Mafell?) op de open dag hout eens wat demonstraties zou geven?

Ik heb de zelfde opstelling, en ben er zeer tevreden over. Alleen niet op elkaar maar naast elkaar. De stofzuiger is de starmix 1425, maar dat heeft te maken met het aantal pk's die mijn werkplaats kan hebben.Ik heb nog wel een zak in de zuiger, maar die is nog steeds na een jaar vrij schoon.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat geloof ik gelijk. Na driftig stofzuigen in de werkplaats zag de cycloon-opvangbak er als volgt uit:

cycloon.jpg

half of 2/3 vol?

En de starmix-opvangbak:

starmix.jpg

helemaal niets dus.

Het nadeel dat ik heb kunnen ontdekken is dat het legen van die cycloonopvangbak zonder zak bestaat uit het losmaken van 4 systainerklemmetjes en 1 vacuumslangetje (dat normaal de zak in de cycloonopvangbak vacuum trekt tegen de bak en het loshalen van het deksel.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Je bent op de goede weg, maar als ik lees ''en een Jet AFS-1000 fijnstoffilter heb hangen om zwevend fijnstof op te vangen'' dan wil ik toch even kwijt dat die apparaten weliswaar iets doen, maar niet werkelijk veel fijnstof uit de lucht halen.
Helaas functioneren de commerciële modellen slechts vanaf 1 micron, de rest gaat gewoon door de filters heen.
Het zelf bouwen van een unit zoals ik op dit forum heb staan is echt de moeite waard, dan heb je een unit die 0,2 micron tegenhoudt en waarvan de filters ook nog veel langer meegaan.
De beste bescherming voor jezelf is een half of volgelaat masker, maar die heb je volgens mij al.

Groet, Kor
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Klopt, maar dan zou je zo'n masker eigenlijk elk moment in de werkplaats moeten dragen. Dan ga ik liever postzegels verzamelen.

Als ik in het genoemde zelfbouw fijnstoffilter topic lees dat er een bak van 595 x 298 mm nodig is, zijn dat dan ook de maten van het filter?

Mijn bestaande Jet AFS 1000 heeft afmetingen van 768x610x305 mm, het voorfilter is 610 x 305 x 25 mm , de afmetingen voor het binnenfilter zie ik 1-2-3 niet betrouwbaar in internet (amazon.de heeft het over 617 x 312 x 36 mm wat me vreemd voorkomt.

Hoe dan ook, hoe liggen mijn kansen om de AFS 1000 te verbouwen naar het betere filter dat jij verkoopt?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Oei, ik denk dat je verkeerd voorgelicht ben over de stofklasse. Die L/M/H-klasse gaan over stofgrootte en welk percentage van het stof tegen wordt gehouden (MAC waarden). Hout valt normaal in M, waarbij het niet uit maakt of het om zacht- of hardhout gaat. De MAC waarden (en daarmee de stofzuigers) zijn opgesplitst in 3 catégorieën: L (Low), M (Medium), H (High).


L - Low waarden stofzuigers
Maximale doorlatingsgraad < 1%
 voor schadelijke stoffen met MAC waarde > 1 mg/m³. Deze stofklasse komt overeen met:
• zand,
• huisstof,
• ...


M - Medium waarden stofzuigers
Maximale doorlatingsgraad < 0,1%
 voor schadelijke stoffen met MAC waarde > 0,1 mg/m³. Deze stofklasse komt overeen met:
• hout (zelfs eik),
• verf,
• kwartz,
• ...


H - High waarden stofzuigers
Maximale doorlatingsgraad < 0,005%
Voor schadelijke stoffen met MAC waarde > 0,1 mg/m³
Stofzuigers met stofklasse H zijn ook geschikt voor het opzuigen van kanker- en ziekteverwekkende stoffen.
 Deze stofklasse komt overeen met:
• asbest,
• schimmels,
• cement,
• plaster,
• minerale vezels,
• cadmium,
• lood,
• nikkel,
• glaswol,

Zoals je ziet had je ook gewoon een M-klasse zuiger kunnen kopen, want die zijn goedkoper. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom GereedschapPro meer M- dan H-klasse zuigers verkoopt.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
OK, dus de informatie hier

https://www.tbiveilig.nl/toolbox/gevaarlijke-stoffen-organisme/houtstof-op-de-bouwplaats

waar keihard staat 'voor hardhout is hepa H vereist' klopt gewoon niet? Gelukkig zuig ik ook schimmelend houtstof op....

http://www.houtstoftotnadenken.nl/blog-en-nieuws/machines/waarom-houtstof-opzuigen-beter-voor-je-gezondheid-is/ 'veel hardhout -> bij voorkeur H'

https://www.fnvbouw.nl/actueel/nieuws/paginas/Houtstof_zuigen_doe_je_zo_1858.aspx 'Voor houtstof afkomstig van loofbomen (hardhout) zoals de eik, teak, esdoorn en de beuk is een H-filter noodzakelijk.'



Nou ja, beter te veel dan te weinig natuurlijk. Wat is jouw bron?
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Het lijkt erop, dat de Jet AFS 1000 geschikt is om 'mijn' fiters in te bouwen.
Het voorfilter is 24x12x2 inch, die van Jet is 1 inch, maar daar is wel wat op te verzinnen.
Het fijnfilter kan dan ook passen, mits de inbouwdiepte minimaal 275 mm is. Dat is gemeten achter de flens van 25 mm dik.
Hier de units die ik kan leveren:
fijnstof-1.jpg
fijnstof-2.jpg
fijnstof-3.jpg
Afmetingen fijnfilter ( inclusief flens) 592 mm breed, 287 mm hoog en 295 mm diep.
Je moet maar even kijken of er ruimte genoeg is in je JET.

Groet, Kor
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik moet even kijken, want ik blijk mijn Jet zodanig aan het plafond gehangen te hebben, dat het voorfilter er gemakkelijk af kan, maar het binnenste filter mogelijk niet - en ik kijk er niet naar uit weer staand op een trapleer met dat filter te worstelen.

Volgens dit bedrijf, dat ook betere filters voor een Jet AFS 1000 levert:

https://wynnenv.com/ambient-filters/

is het binnenfilter van hun 12" diep. Dat is natuurlijk net minder dan de 287 mm die je noemt, dus ik moet het wel nameten.
 
Laatst bewerkt:

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Hallo,

Ik heb laatst een cursus gevolgd bij Ronald Kanne en ons werd als mogelijkheid geboden om voor het schuren het werkstuk te behandelen met parrafine puur tegen het stof. Moet je alleen na het schuren even je schuurpapier/linnen met de compressor schoon blazen.

gr Leendert
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Als laatste fase tijdens het draaien zou dit best verbetering kunnen geven.
Maar ik zie mij niet een meubelstuk in de paraffine zetten alvorens te schuren.
En de resten paraffine in het hout?
Lijkt me lastig af te werken met die vettigheid in het oppervlak.
En als alle paraffine is weggeschuurd heb je opnieuw stof.
Groet, Kor
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb het secundaire filter los gekregen (ging heel gemakkelijk), er zit een schuimring omheen, lijkt wel een soort tochtstrip. Incl. die strip is de afmeting 309 mm hoog en 610 mm breed. Metend in de Jet heb ik zo'n 300 mm ruimte in de diepte, dus volgens mij moet het passen. Doe je mij een emailtje met de prijzen, verzendkosten en rekeningnrs? Jurriaan OP hetmooistehout PUNTje nl.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.