Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Welke houtsoort? Gevelbekleding op foto

Heren (& dames?),

Mijn vrouw en ikzelf zijn gevelbekleding tegengekomen die we prachtig vinden.
    Kan iemand ons een aanwijzing geven welke houtsoort dit is?

SchrijnwerkerijKennyHeeren81.jpg

De planken links hebben zoveel noesten, dat ik uitga van een naaldhoutsoort. Wellicht gebrand en daarna geborsteld of een andere hippe afwerking. Ik hoop dan douglas of larix, dat is voor buiten het duurzaamst.

mail Schrijnwerkerij Kenny Heeren even (naam foto is "SchrijnwerkerijKennyHeeren81.jpg", google levert:deze resultaten na zoektocht op dit image)

Vriendelijke man die Kenny:

"Dit is barnwood (soort den), hout gerecupereerd van oude schuren in het buitenland, naar hier gehaald, geborsteld en tand en groef zelf aan getrokken."

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kclemen Bekijk Berichten

"Dit is barnwood (soort den),
    Barnwood is niet per definitie een soort den, maar staat in principe voor elke houtsoort welke ooit tegen een barn (schuur) aan heeft gezeten. Echter wordt de term barnwood tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt (mode verschijnsel) en volgens mij ook voor hout wat nog nooit een barn van dichtbij heeft gezien.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Het "barnwood" op de foto boven is lariks.

Dus zoektochtje starten naar douglas / lariks met tand groef... (Naast beitsen, zijn er manieren om eventueel nieuw hout het meest hierop te laten gelijken?) Ik denk aan verbranden + borstelen etc..

De makkelijkste manier is gewoon niks doen. Dus onbehandelde planken plaatsen en gewoon laten vergrijzen/verweren.
    De beplanking, hierboven op de foto, gaat er na een jaartje in alle weer en wind ook grijs uit komen te zien

Dag Tuoh,

Ik begrijp dat het hout vergrijsd met de tijd. Maar is het niet zo dat dit bij nieuwe lariks planken veel effener zal gebeuren dat hetgeen hierboven het geval zou zijn?
    Verder, hoe noemt deze tand/groef precies? Want ik zie geen echte "naad".

Gewoon, tand en groef
    Zonder vellingkantjes eraan gefreesd is de verbinding inderdaad nauwelijks te zien.
    Hoop dat de tand lang genoeg gefreesd is om het werken van het hout de baas te kunnen.
    De gevelbekleding zoals geplaatst op de foto zal, afhankelijk van de oriëntatie, serieus onderhevig zijn aan krimp en uitzetting. Dat "strakke" kan dan snel weg zijn.
    Dat vergrijzen gebeurt bij nieuw hout niet veel anders dan bij hout als op de foto.
    Nieuw lariks laat ook nogal wat kleurverschillen zien tussen de verschillende planken.

Forum Rechten