Geen rekening gehouden met de plint, welke potscharnier nu gebruiken

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Help,.!!!

Ik heb een beetje domme fout gemaakt, voor de onderkasten (knieschot) heb ik de kasten tegen de muur geplaatst. Gehele wand aan verschillende kasten.
Nadeel nu moet de plint wel weer terug en ja dan heb ik een probleem. Ik dacht zo snel ow dat lossen we wel op met een aangepaste potscharnier, makkelijker gezegd dan gedaan want ik zoek me rot maar zie door de bomen het bos niet meer in scharnieren land.

Situatie: Kast tegen de rechter wand 70cm breed 2 deurtjes deurtjes zijn 18mm mdf. deurtje open naar de wand toe als ik standaard potscharnier gebruikt dat zit de plint in de weg ik moet dus een scharnier hebben die bij openen soort van slag maakt.

Wie o wie heeft kan mij helpen naar de juiste scharnier ?

edit:
Foto voor indruk, had ik op de telefoon dus niet specifiek ingezoomd op de situatie maar je ziet de muur en waar eerst welde plint zat en dus weer terug moet komen.

Dank,.!!!!

IMG_2630.jpgIMG_2634.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als je nu een foto van de situatie zou plaatsen zou e.a. toch wat duidelijker zijn.

Groet Pel.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Gedaan,! had nog wat op de telefoon staan van algemene voortgang, is pas 2e project en vooral leren van de technieken.
de 2 kleine open kastjes krijgen eiken plankjes en face frame. De rest (70 breed) buitenmaat kast. Waarvan de buitenste 2 waar het issue mee is worden gebruikt als hang kast.

De deurtjes moet ik nog zagen wilde hout maar door tijd gebrek nu even een simpelere oplossing, MDF 18mm met grondlaag folie en deze kleurtje geven.
2 deurtjes per kast elk 34,9mm breedte . hoogte is nog even opmeten ivm aansluiting op de balk haaks afzagen maar de balk is niet 100% recht dus moet nog even beslissen wat mooiste is qua afwerking met de overgang balk ene deurtjes.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Zet er nog een plaat van 18 mm tegenaan, want je komt zo niet weg met je deurtje. Voor de deurtjes kastmaat aanhouden, als je rekening gaat houden met de balk kom je nergens meer uit.

groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
aan de voorkant van de kast tegen de muurkant, een plaat van in hetzelfde materiaal als de deuren bijzeten (ongeveer 80mm) en van daar verder werken dmv een Scharnier voor gelijkliggende kaderconstructie. (bv BLUM 79T9550 )
Gelijkliggend  Scharnier.jpg
Jos
 
Laatst bewerkt:

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
aan de voorkant van de kast tegen de muurkant, een plaat van in hetzelfde materiaal als de deuren bijzeten (ongeveer 80mm) en van daar verder werken dmv een Scharnier voor gelijkliggende kaderconstructie. (bv BLUM 79T9550 )
Jos

Briljant, eentje waar ik nog niet aan gedacht had !!


Zet er nog een plaat van 18 mm tegenaan, want je komt zo niet weg met je deurtje. Voor de deurtjes kastmaat aanhouden, als je rekening gaat houden met de balk kom je nergens meer uit.

groet Pel.

Ik had begrepen dat als je 1 deurtje doet je kastbreedte moet doen, indien je 2 deurtjes doet op 1 kast. kastbreedte / 2 - 1mm. Zodat je beter kan aansluiten/stellen.
De hoogte wil ik net iets hoger doen dan kast hoogte zodat hij net niet aansluit tegen de balk. Hier zit een klein beetje verloop in van de balk vandaar dat ik twijfel wat mooiste oogt omdat je te maken hebt met een niet rechte rand die wel blik vangt met de kasten er onder, ander lijkt het net of de kast scheef staat terwijl dit opties door de balk komt.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Kun je geen plint in verstek zagen om zo de speling van de kast en balk op te vangen? Die plint laat je bovenop de kast vallen en tegen de balk. Zodoende creëer je een rechte rand waaronder je deurtje sluit.

Bedankt voor alle goede feedback, ja dat zou goed mogelijk zijn.
Als ik thuis ben is het afmonteren tijd, alles goed uitlijnen en kan dan precies uitrekenen wat ik heb qua maten en wat het verloop is.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
aan de voorkant van de kast tegen de muurkant, een plaat van in hetzelfde materiaal als de deuren bijzeten (ongeveer 80mm) en van daar verder werken dmv een Scharnier voor gelijkliggende kaderconstructie. (bv BLUM 79T9550 )
Jos

Was vergeten of even nog een afronding bericht te schrijven.
Bedankt voor alle input ben voor de optie van Jos gegaan, en ziet er allemaal erg netjes uit. Was pas 2e echte meubel projectje buiten de schuur inrichting van een afkortzaag werkmuur.

Paar foto's van resultaat. Erg happy mee, blijft wel grappig dat het voor jezelf een leertraject is met meer technische ontdekkingen en het voor ieder ander een net ogend kastje is (weinig spannends). Zie het dan maar als een compliment. Enig wat nog ontbreekt zijn de inbouw spotjes, kabels liggen er al wel en de face frame voor de 2 open delen.

IMG_2708.jpgIMG_2710.jpgIMG_2721.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi opgelost Maarten, ook het probleem met de doorhangende gording is mooi opgelost, precies recht krijg je dat toch nooit. Maar door de deurtjes wat hoger te maken ziet het er mooi uit, het heeft aan de zijkanten iets meer speling maar dat valt heel erg mee. Een heel mooi kinderkamer Maarten, daar mag je best trots op zijn.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.