Festool keuze

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Geachte forum leden.

ik zit er over na te denken om een nieuw zaagtafel te kopen en denk dat het een festool wordt. Alleen binnen het merk festool zijn ook veel verschillende mogelijkheden. Het moet een zaagtafel worden in het beginnen voor het afkorten en het langzagen en misschien later uitbreiden. wat kunnen jullie adviseren of wat zijn de verschillen of plus punten min punten van de volgende 3 machines.

- Cms met ts 55
- mft 3 tafel (wat is er allemaal nodig om hem tot een zaagtafel te maken)
- precisio (moet het dan gelijk de hele set zijn of kan het met de basistafel)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ligt er maar helemaal aan wat je wil gaan doen. De CMS is heerlijk voor mobiel werken, maar ze hebben geen trekzaag (ideaal voor afkorten) oplossing meer in de CMS. Dan moet je er een dure schuiftafel bijnemen (ook wel fijn). De MFT is eigenlijk ook erg fijn (ook prima mobiel mee te werken). Dus als het allemaal mobiel moet zou ik zeggen CMS en MFT.

Semi-mobiel of weinig ruimte zeker voor de precisio gaan evt aangevuld met MFT. Precisio is gewoon fijn en als je er toch in gaat investeren dan de hele rimbam.

gewoon stationair, wegblijven van festool als zaagtafel en investeren in een goede stationaire zaag machine (Hammer?).

Voordeel/nadeel van CMS is wel dat je er meer apparaten in kan zetten en een complete systeemoplossing hebt wat je eigenlijk vastbind aan Festool. Qua precisie vergt het veel geduld en goede afstelapparatuur (zuivere haak en een goede rechte balk) om alles precies haaks in te stellen. Qua zaagdipete ben je beperkt tot 50 mm of 70mm afhankelijk van de keuze van de zaag.

En als ik opnieuw zou kunnen kiezen dan denk ik toch aan een preciso 70 (ik hobby op zolder van een rijtjeshuis dus een Hammer is een no-go, die krijg ik niet boven), maar die basis was er toch wel bijgekomen voor frees en decoupeer (figuurzagen) en die MFT idemdito.

Ik doe erg veel met die MFT.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Het is mooi spul dat van festool alleen zo duur. ik denk aan een mft tafel en daar bepaalde machines bij kopen
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Had ik nog een vraag over de mft tafel. als ik het goed begrijp kan ik elke machine bv bovenfrees op de tafel monteren of heb ik het mis?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Over de MFt. Op de MFT monteer je geen machines. je zet er werkstukken op vast waar je de machine langshaalt.... Maar ja op de MFT kan je ook een werkstukklemmen zodat je het kan frezen.

Over de ts75 of ts 70 zoals je 'm noemt. Dat is geen trekzaag! CMS systeem heeft geen trekzaagmodules meer zoals ze dat wel op de basis hadden. Als je een trekzaag wil dan moet je naar de precisio of een oude basis op de kop tikken met trekzaagmodule en een ATF55. festool vind dat de schuiftafe op de cms prima is om het trekzaag functionaliteit te vervangen blijkbaar. en waarschijnlijk hebben ze daar gelijk in.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb een CS70 maar gebruik de trekzaag vrijwel nooit.
De roltafel en lengteaanslag worden wel erg veel gebruikt.

Maar overall ben ik wel gigantisch tevreden met de CS70. 1 van mijn meest gebruikte gereedschap.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
- Cms met ts 55

De ts 55 is wat beperkt in zaagdiepte. Ik weet niet of je veel in bijvoorbeeld 45 graden wil zagen ? Zo ja, de ts 55 moet je dan onder de tafel instellen. Het is wat dat betreft niet echt gebruiksvriendelijk maar dat is ook logisch, de ts55 is tenslotte gewoon een crikelzaag die onder een tafel wordt gemonteerd. Voordeel is wel weer dat je de ts 55 dus ook gewoon als cirkelzaag kan gebruiken. ipv de ts55 kan je overigens ook een ts75 nemen. Die is weer zwaarder en heeft ook wat meer zaagdiepte. Nadeel van een CMS is ook nog dat je een wat beperkte werkruimte hebt maar dat is natuurlijk volledig afhankelijk van wat je er mee wil zagen.

- mft 3 tafel (wat is er allemaal nodig om hem tot een zaagtafel te maken)

Je hebt de MFT/VL nodig om hier een zaagtafel van te maken. Daar kun je dan weer CMS modules in hangen. Eigenlijk heb je dan dus hetzelfde als een CMS alleen met een groter werkblad. Dezelfde voor en nadelen zijn hier weer van toepassing.

- precisio (moet het dan gelijk de hele set zijn of kan het met de basistafel)

Ook weer afhankelijk van wat je wil zagen. Grote dingen ? Dan heb je toch wel wat uitbreidingen nodig. De precisio is er overigens wel weer in 2 versies. Ook dat is weer afhankelijk van hoe groot je denkt dat je werkstukken gaan worden die je wil zagen.


Het is dus erg lastig om je advies te geven. Alle drie de opties hebben zo hun voor en nadelen en ook aan de Festool gereedschappen mankeert wel eens iets / hebben zo hun eigenaardigheden wat voor jouw wel of niet van belang kan zijn. (klein voorbeeld, een MFT kan niet aan een Precisio gekoppeld worden)

succes
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
k heb zelf een precisio, de kleinere versie. als ik opnieuw zou kiezen dan had ik zeker de grotere versie gekozen. toch wat meer vermogen. maar als ik echt een werkplaats had en niet op mijn zolder sta te klungelen dan zijn er nog meer keuze's. mooi felder oid?? :D
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Idd als ik niet op zolder stond te klooien zou ik gaan sparen voor vaste machines zoals Felder (grote kwijl) of Hammer. Ik ben begonnen met Festool er aan verslaafd geraakt en nu geleerd dat het ook z'n beperkingen heeft. erg leuk spul dat wel maar het kan nog oveel beter maar dan wordt het vast en vreet het vermogen (kracht). Ben al blij met m'n eerste stap naar een vlakte van dikte bank die nog naar zolder te tillen was (een INCA). Denk dat er nog een lintzaagje en een kolomboor bijkomen en wellicht nog iets schuurderigs (binnenrol schuurder, bandschuurder) s maar dan is het wel op qua naar zolder te rkijgen. Oh ja ik heb nog een Myford staan in de opslag die kan ook nog een keer naar boven.
 

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
Wat mij betreft: de Precisio, de 50 of 70 dat is dan aan jou.

Van de CMS word je in de praktijk een beetje kriegel. De hoogteverstelling is niet ideaal en je bent je cirkelzaag "kwijt" omdat die ingebouwd zit en het in- en uitbouwen net iets teveel tijd kost om het even snel te doen.

Ikzelf heb een precisio 50 en een cms met de OF1400 erin als freestafel. Ik ben net als anderen hier gedoemd tot het werken in een kleine ruimte waar een Felder of Hammer niet in past.

1 waarschuwing: Welke Festool-ooplossing je ook kiest, de "tafel" is NOOIT vlak. Dat is inherent aan het aluminium extrusie profiel wat ze gebruiken en kun je ze niet echt kwalijk nemen maar irritant is het wel, zeker bij het zagen van kleine of smalle werkstukken. Ik heb persoonlijk de aluminium delen van de precisio vervangen door twee zelfgemaakte inserts van meubelplaat: perfect plat en lekker glad.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Interessant the rut, heb je piccies van je aanpassingen? Ik loop ook altijd te klooien met m'n basis precies om dat probleem.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik sluit me aan in de rij!

Mijn cs was al mishandeld toen ik hem kocht, blad is ingedeukt, kost 150 euro om te vervangen en is, lees ik nu, nieuw ook niet om naar huis te schrijven.

Ik zat al te denken aan een zelfmaak plaat, maar het leek me lastig met de aansluiting die er zit.

Dus, ik/wij wachten met smart op de gedetailleerde instructies therut :mrgreen: vergeet de foto's niet :oops:
 

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
Heren,

ik zal later vandaag een nieuw draadje plaatsen met een korte beschrijving en een aantal foto's van mijn aanpassingen aan de Precisio.

Leuk te weten dat jullie dat interessant vinden, bedankt voor de verzoekjes.

groet,

Sander
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.